Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 597440 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: peen van dienst link=msg=1338152 date=1426786412
Ik vraag me iets anders af...

Een persvoorlichter maakt het bericht in de meeste gevallen aan de hand van de proces-verbalen en de mutaties in de systemen. Pas bij heel 'gevoelige' of complexe zaken zullen ze ook ruggespraak houden.
Het komt ook heel vaak voor dat collega's op straat telefonisch de woordvoerder bij praten, waarna er al een (eerste) persbericht verschijnt. Dit gebeurd lang niet altijd op basis van verbalen of mutaties.  Ik heb ook weleens meegemaakt dat er daardoor een foutje in een persbericht sloop. (niet om dit goed te praten uiteraard)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
En een aanvulling daarop. Bij een "simpele" aanhouding komt het ook weleens voor dat er niets in de mutatie zelf staat als het via een mini-procesverbaal wordt afgedaan. En dan heb je ook nog de verhalen die via via via verlopen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Sterker nog, soms wordt een persbericht al gemaakt obv de GMS melding!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
De tweets worden in ieder geval niet gemaakt met een GMS melding neem ik aan?  :)


POL_ZAW @POL_ZAW  ·  3 mrt. 2014
@JelZo_NL @politieperskrt @nvj
1/2 Op perskaart staat dat ‘de houder dient aanwijzingen in kader van veiligheid en opsporing van politie en

POL_ZAW @POL_ZAW  ·  3 mrt. 2014
@JelZo_NL @politieperskrt @nvj 2/2 en andere hulpverleners op te volgen’. Dit is niet gebeurd door jou en reden van aanhouding geweest.


Voor een incident als dit waarbij personalia direct al op straat liggen zou je haast verwachten dat men zorgvuldiger zou zijn dan een automatisch persbericht uit GMS of een telefoontje naar de voorlichter.

Het persbericht is pas de volgende dag om 3 uur (na druktijd kranten) online gezet. Buiten dat een incident dan al lang geen nieuwswaarde meer heeft is er dan tijd genoeg geweest om feiten te checken toch?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Citaat van: Red link=msg=1338155 date=1426786837
Het komt ook heel vaak voor dat collega's op straat telefonisch de woordvoerder bij praten, waarna er al een (eerste) persbericht verschijnt. Dit gebeurd lang niet altijd op basis van verbalen of mutaties.  Ik heb ook weleens meegemaakt dat er daardoor een foutje in een persbericht sloop. (niet om dit goed te praten uiteraard)
Nee, maar dan wel begrijpelijk.

Maar in Den Haag verschijnen de PPB's vaak pas rond 15:00 de dag erna. Als we dan zaken erin missen (waarvan we dan wel weten dat ze gebeurd zijn) en bellen met de voorlichters krijgen we vaak een hoop geroffel op toetsenborden te horen, gevolgd door "sorry daar staat niets over in de mutatie, en die collega's zijn nu naar huis, dus kan ook niet navragen".

Het kan goed zijn dat het in andere eenheden sneller gebeurt. Maar die observatie is gebaseerd op persoonlijke ervaringen 'in mijn wijk' dus.

Dan nog: die tweets van die persvoorlichter heeft hij/zij niet verstuurd omdat hij zo slecht geslapen of slecht getafeld had. Die zijn verstuurd omdat de voorlichter dat verhaal te horen heeft gekregen. Het is dus interessant om te weten of dit ook in het PV staat, of dat dit verhaal 'slechts' telefonisch is doorgegeven aan de voorlichter.

Maar hoe het ook zit: die voorlichters zullen 'not amused' zijn, nu de zaak toch anders blijkt te liggen dan toen gezegd.

Peen
Redacteur van


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Ach... wij van de straat zijn ook wel eens not amused over "hoe" een persvoorlichter e.e.a. verwoord...


p2Elst

  • IVK-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,251
Citaat van: CopVR3 link=msg=1338343 date=1426869000
Ach... wij van de straat zijn ook wel eens not amused over "hoe" een persvoorlichter e.e.a. verwoord...

En de persvoorlichters zijn ook wel eens not amused over "hoe" een krant/persmedium e.e.a. verwoord...


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Citaat van: p2Elst link=msg=1338405 date=1426882550
En de persvoorlichters zijn ook wel eens not amused over "hoe" een krant/persmedium e.e.a. verwoord...
Oh; waar gehakt wordt vallen spaanders. Als er bij ons 'iets geks' staat omdat wij iets verkeerd begrepen/geïnterpreteerd hebben, belt een voorlichter ons actief op en passen we het aan. En zo hebben wij ook de voorlichters meer dan eens gebeld om ze op een foutje in een PPB te wijzen. Goed samenwerken is tweerichtingsverkeer; dat soort foutjes kan je volwassen mee omgaan.

Maar dan moet het wel om iets kleins gaan. In deze casus gaat het wel om iets heel wezenlijks; een hele andere versie van het verhaal. Plus dat wij geen politiemensen aanhouden; maar dat andersom hier een politieambtenaar wel een persmuskiet heeft aangehouden. En dan dus gebaseerd op..... ja, wat eigenlijk ?

Peen
Redacteur van


Bjorndh

  • Informatiemanagement Rode Kruis
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 918
Vraagje, vandaag was er een kleine gaslek bij een autobedrijf. De eerste noodhulp had straat met lint afgezet en 100 meter terug de auto staan. Ik wou richting het lint lopen maar mag niet verder omdat de auto als afzetting gelde. dacht altijd dat alleen lint als afzetting geld. klopt dit?
Freelance persfotograaf, Informatiemanagement Rode Kruis


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Bjorndh link=msg=1338941 date=1427124471
. Ik wou richting het lint lopen maar mag niet verder omdat de auto als afzetting gelde. dacht altijd dat alleen lint als afzetting geld. klopt dit?
Nee, mondelinge aanwijzingen zijn ook voldoende. Soms is er (nog) geen tijd om een lintje te spannen. Als men dan aangeeft dat je achter de auto moet blijven, dan moet je dat doen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.