Freelance journalist aangehouden op de Spui in Amsterdam. Hij was binnen bij krakers toen de politie binnenviel. Hij beweerd in het bezit te zijn van een perskaart...
Je ziet bij demonstraties en ontruimingen vaak 'krakers' die opnames maken, waarmee dan later weer bewezen moet gaan worden dat de politie iets onwettigs heeft gedaan en/of buitensporig geweld heeft gebruikt. Dergelijke personen claimen dan vaak 'journalist' te zijn. En ze hebben desnoods 'iets' van een perskaart (maar: vaak is dat dan geen PPK).
Tja; op een gegeven moment vordert de politie 'iedereen' om weg te gaan, vergezeld van de mededeling dat je anders wordt aangehouden. Als je als journalist daar rondloopt, hoop je dat ze voor jou een uitzondering maken, want pers. Maar als dat niet zo is en je opgepakt wordt: tja, dan houdt het even op. Net zoals je ook niet moet janken als je bij een brand iets overkomt. Waar gehakt wordt, vallen spaanders; dat is het risico van 'rondlopen in het centrum van de gebeurtenissen, in het heetst van de strijd'.
Ik ben vaak zat bij 'rommelige demonstraties' in Den Haag centrum, maar er is me nog nooit een strobreed in de weg gelegd door de politie, en ik heb ook nog nooit (zelfs niet per ongeluk) een knuppel in mijn nek gehad of zo. Maar ik kan me op zich wel voorstellen dat ze 'vage' journalisten oppakken. Zeker als die zich legitimeren met 'iets uit de kleurenprinter'. Ik zie bij demonstraties in centrum Den Haag ook soms de meest bijzondere types rondlopen met een camera(tje). Als die er zijn om namens de demonstranten de gebeurtenissen vast te leggen is dat prima, maar als je op het punt komt 'en nu gaan we iedereen inladen' gaan die dus ook mee de bus in.
Peen