Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 597437 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Bjorndh

  • Informatiemanagement Rode Kruis
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 918
aha thanks voor de snelle reactie.
Freelance persfotograaf, Informatiemanagement Rode Kruis


JanWillemHam

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 169
Geen idee of dit de goede topic ervoor is maar:
Freelance journalist aangehouden op de Spui in Amsterdam. Hij was binnen bij krakers toen de politie binnenviel. Hij beweerd in het bezit te zijn van een perskaart...
Twitter: @JanWillemHam | Freelance Foto- en Videograaf in regio Rotterdam e.o.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Heb jij een idee om wie het gaat?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Citaat van: JanWillemHam link=msg=1339420 date=1427285452
Freelance journalist aangehouden op de Spui in Amsterdam. Hij was binnen bij krakers toen de politie binnenviel. Hij beweerd in het bezit te zijn van een perskaart...
Je ziet bij demonstraties en ontruimingen vaak 'krakers' die opnames maken, waarmee dan later weer bewezen moet gaan worden dat de politie iets onwettigs heeft gedaan en/of buitensporig geweld heeft gebruikt. Dergelijke personen claimen dan vaak 'journalist' te zijn. En ze hebben desnoods 'iets' van een perskaart (maar: vaak is dat dan geen PPK).

Tja; op een gegeven moment vordert de politie 'iedereen' om weg te gaan, vergezeld van de mededeling dat je anders wordt aangehouden. Als je als journalist daar rondloopt, hoop je dat ze voor jou een uitzondering maken, want pers. Maar als dat niet zo is en je opgepakt wordt: tja, dan houdt het even op. Net zoals je ook niet moet janken als je bij een brand iets overkomt. Waar gehakt wordt, vallen spaanders; dat is het risico van 'rondlopen in het centrum van de gebeurtenissen, in het heetst van de strijd'.

Ik ben vaak zat bij 'rommelige demonstraties' in Den Haag centrum, maar er is me nog nooit een strobreed in de weg gelegd door de politie, en ik heb ook nog nooit (zelfs niet per ongeluk) een knuppel in mijn nek gehad of zo. Maar ik kan me op zich wel voorstellen dat ze 'vage' journalisten oppakken. Zeker als die zich legitimeren met 'iets uit de kleurenprinter'. Ik zie bij demonstraties in centrum Den Haag ook soms de meest bijzondere types rondlopen met een camera(tje). Als die er zijn om namens de demonstranten de gebeurtenissen vast te leggen is dat prima, maar als je op het punt komt 'en nu gaan we iedereen inladen' gaan die dus ook mee de bus in.

Peen
Redacteur van


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Citaat van: peen van dienst link=msg=1339500 date=1427299612
Je ziet bij demonstraties en ontruimingen vaak 'krakers' die opnames maken, waarmee dan later weer bewezen moet gaan worden dat de politie iets onwettigs heeft gedaan en/of buitensporig geweld heeft gebruikt. Dergelijke personen claimen dan vaak 'journalist' te zijn. En ze hebben desnoods 'iets' van een perskaart (maar: vaak is dat dan geen PPK).

Voorbeeld: deze mijnheer van 'NVU media' (zie armband) liep vandaag tijdens een demonstratie beelden te maken.



Zolang 'de rest' ook door mag lopen, wordt hem/haar ook geen strobreed in de weg gelegd natuurlijk. Maar stel dat de NVU'ers aangehouden zouden worden, zal deze 'persmuskiet' ook ingeladen worden, vrees ik.
Maar goed: vandaag waren het de 'linksen' die uiteindelijk aangehouden werden 98uiye

Peen
Redacteur van


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Mooie beelden weer gemaakt door de mannen van Regio15!  O0
Zullen die AFA lui nou echt niet snappen dat ze hiermee de demonstratie juist in de spotlights zetten? Maargoed, dat is offtopic  :P
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Spaanse vrouw krijgt boete voor foto van politieauto

Gepubliceerd: 17 augustus 2015 13:10

Een vrouw uit het Zuid-Spaanse Alicante heeft een boete gekregen van 800 euro omdat ze een foto op Facebook had geplaatst van een foutgeparkeerde politieauto.
Dat meldt Metro maandag.

"Parkeer maar waar je wil en je krijgt niet eens een boete", schreef de vrouw bij de foto.

De Spaanse heeft de boete gekregen omdat ze zich schuldig zou hebben gemaakt aan het ongeautoriseerd gebruiken van foto’s van politiemensen. Dit zou de veiligheid van mensen of politieoperaties in gevaar kunnen brengen. In de Spaanse burgerveiligheidswet staat dat dit verboden is.

De agenten zouden op de invalideplek hebben geparkeerd omdat ze op een melding waren afgekomen van vandalisme in een park. Volgens een politiewoordvoerder mag de politie in geval van nood overal parkeren en wilden de agenten de vandalen op heterdaad betrappen.

"Wij hadden het ook liever anders gezien, maar het gemeentebestuur heeft het recht om de boete op te leggen", aldus de woordvoerder.
Samen sterk in de hulpverlening!


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Interessante blog:

http://www.ambulanceblog.nl/spotters-bij-de-hulpverlening-netvliesvervuiling-voor-deze-groep/

Citaat
“Spotters” bij de hulpverlening, netvliesvervuiling voor deze groep

Wanneer ik bij de post aankom zie ik twee jongens van ongeveer 13 ŕ 14 jaar op een bankje zitten, beiden met een fotocamera in de aanslag. Ik wordt meteen op de foto gezet. Ze staan in de aanslag om foto’s te maken van ambulance- of brandweereenheden die, met blauw, blauw, de weg opgaan naar een hulpvraag. Wanneer ik mijn OVDG voertuig heb geparkeerd, zie ik dat een van deze jongens naar mij toekomt, en vraagt “meneer mogen wij even een paar foto’s maken van jullie nieuwe ambulance”? Ik verwijs ze door naar een aantal ambulance medewerkers die lekker voor de garage in het zonnetje zitten. Een van de ambulancechauffeurs rijdt een van de nieuwe voertuigen naar buiten en beiden jongens maken direct een aantal plaatjes. Leuk toch, voor hun verzameling?

[..]

Hetgeen ik hier heb beschreven, zal iedere professionele hulpverlener bekend in de oren klinken. “spotters” vaak jonge jongens die hobbymatig foto’s maken van incidenten. Je kunt ze het niet verbieden. Dat zij foto’s maken van verschillende hulpverleningsvoertuigen, kan ik mij nog voorstellen. Maar, van vaak ernstige ongevallen met behoorlijk letsel of in het ernstigste geval overledenen slachtoffers, nee dat gaat mijn pet ver te boven. Realiseren zij zich wel wat zij digitaal vastleggen?
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


112fotograaf

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
Citaat
“Spotters” bij de hulpverlening, netvliesvervuiling voor deze groep
Omdat zij gebruik maken van camera’s meteen telelens kunnen zij het ongeval vaak heel duidelijk van dichtbij vastleggen. Het zal mij niet verbazen dat ook het slachtoffer en de letsels goed digitaal zijn vastgelegd. Even los van de privacy van de slachtoffers en hulpverleners, realiseren deze jongeren wel wat zijn op hun netvlies opslaan? Wil je dat op zo’n jonge leeftijd? Het zijn taferelen, waar onze eigen ambulance-, brandweer- en politiemedewerkers het moeilijk mee kunnen hebben, en waarbij vaak ter evaluatie en nabespreking het BOT-team wordt ingezet ter ondersteuning.

Nu wil ik niet vervelend zijn, maar iets met openbare weg en openbare functie....
Voor de rest heeft de man een sterk punt te pakken!


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Citaat van: 112fotograaf link=msg=1368615 date=1440437655

Voor de rest heeft de man een sterk punt te pakken!
Ach, ik maakte vroeger ook foto's maar probeerde (ook voor mijzelf) geen slachtoffers vast te leggen. Trouwens, je dacht wel 2 keer na eer je foto maakte (heb ik een rolletje van 24 of van 36?).