Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 597410 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

paul_hartog

  • Gast
hou je eerst maar is bezig met vraag 1: WAAROM maak ik fotos?????


owb

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
naar oefeningen gaan heeft mij in mijn begintijd erg geholpen toen ik nog alleen brandweer deed dan kan je meestal ook nog is een praatje maken met de jongen bij de brandweer en gaan ze je ook kennen
 inmiddels is fotografie me hoofdberoep maar niet alleen de brandweer hoor :)

Moet je wel weten dat er oefeningen zijn, en moeten ze op een tijdstip zijn dat je erheen kan.

Ontopic:

Iedereen bedankt voor de reacties :)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Ik houd altijd aan stelregel;

Ik ga zover als ik zelf wil (qua herkenbaarheid en dergelijke!) MAAR wanneer iemand mij vraagt om geen foto's te maken doe ik dit ook niet! Dit om spanningen etc. te voorkomen!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Ik was een keer in Den Haag toen daar een bommelding was, daar waren ook onherkenbare politie-voertuigen (TR of explosievenverkenners ofzo). Ik wilde foto`s van die auto`s maken maar toen zeiden doe politieagenten dat ik geen foto`s mocht maken van die auto`s. Kunnen ze dat verbieden? En wat gebeurt er als ik er wel foto`s vann zou maken?
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Ik was een keer in Den Haag toen daar een bommelding was, daar waren ook onherkenbare politie-voertuigen (TR of explosievenverkenners ofzo). Ik wilde foto`s van die auto`s maken maar toen zeiden doe politieagenten dat ik geen foto`s mocht maken van die auto`s. Kunnen ze dat verbieden? En wat gebeurt er als ik er wel foto`s vann zou maken?

Nee, ze kunnen dat niet verbieden. Wat gebeurd er als je het toch wel doet en ze merken het? Ze zullen wellicht wat dreigende taal gebruiken om je foto's te laten wissen. Ligt een beetje aan de diender. Maar dan nog ben je niet verplicht het te doen.

Ik raad je wel aan soms je te houden aan ongeschreven regels.  ;) Zoals Jerommeke88 al schreef om spanningen te voorkomen.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Ik raad je wel aan soms je te houden aan ongeschreven regels.  ;) Zoals Jerommeke88 al schreef om spanningen te voorkomen.

En zefs kan kun je in het bureau belanden, toch Ger@rd ?!   :P


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Ach, in een cel terecht komen na een foto gemaakt te hebben is toch ook een ervaring...? :P


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Nee, ze kunnen dat niet verbieden. Wat gebeurd er als je het toch wel doet en ze merken het? Ze zullen wellicht wat dreigende taal gebruiken om je foto's te laten wissen. Ligt een beetje aan de diender. Maar dan nog ben je niet verplicht het te doen.

Ik raad je wel aan soms je te houden aan ongeschreven regels.  ;) Zoals Jerommeke88 al schreef om spanningen te voorkomen.

Kunnen ze je ook niet ''straffen'' voor het niet opvolgen van een bevel van een agent oid?
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Ik ben ook bij een ongeval weleens aangesproken, door politie dan, met de vraag of ik wil stoppen. En toen zei ik gewoon op rustige toon: ik maak foto's van en voor de brandweer, ik blijf op afstand en fotografeer geen slachtoffers. En dan kan ze alleen zeggen: dan is het goed (in mijn geval zei ze: Dat wilde ik ff horen). En als een betrokkene het aan je vraagt kan je ongeveer hetzelfde zeggen.

Misschien kan je hier wat mij, want zo handel ik op dat soort situaties.

Ik ken jouw positie binnen de brandweer niet, dus daar spreek ik verder niet over.

Maar vaak gaat het bij anderen met dit soort grapjes  mis. Als ik zie hoeveel mensen bij een inzet komen met het smoesje dat ze voor de brandweer foto's maken of werken. Als een brandwacht  foto's voor zijn privecolectie vraagt maken we opeens foto's voor de brandweerorganisatie. Ik vind het een zielige zet om misbruik te maken van de naam van een van de hulpdiensten. Als iemand echt voor de brandweer werkt hoeft hij zich niet te verwoorden maar is hij herkenbaar aan zijn kleding in combinatie met een orgineel legitimatiebewijs van de brandweer. Ik ken bepaalde personen die gewoon geweerd worden bij inzetten omdat ze probeerden misbruik te maken zoals bovenstaand genoemd. Net goed  ;D

En aansluitend aan de vraagstelling zou ik willlen toevoegen dat het gewoon met fatsoensnormen heeft te maken wat je wel fotografeerd en wat niet. Als een betrokkenen moeite heeft met het schieten van plaatsjes vind ik dat je moet stoppen met foto's schieten. Anderzijds kun je de vraag stellen wat je wilt met foto's van slachtoffers etc. Je bent er tenslotte maar voor de hobby. Daarnaast wil het nog wel eens gebeuren dat dit soort foto's als ''trofee'' worden getoond bij verjaardagen etc.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
hmm ff offtopic:
maaruh volgens mij is het hier in Zwijndrecht wel ernstig druk wat betreft mannetjes met een camera.
ik ben meestal wel bij elke uitruk van de brandweer aanwezig, omdat ik foto's maak voor de (officiele) brandweer site, voor me eigen site en ook voor het contact orgaan van de brandweer. Maar de laatste tijd is het hier zo onzettend druk geworden wat betreft 'opkomende fotograafjes', vooral sinds P2000 is ingevoerd. Op internet ken je namelijk zo alle meldingen lezen. Laatst bij een kleine buitenbrand, wat met een aantal schoenen uit was en voor de zekerheid nog een HD-tje opging stonden maar liefst 11 man met een camera in hun handen... En dan hoor je sommige ook praten over ''ik ben brandweerfotograaf'' terwijl hij daar staat met zijn GSM-tjuh en nog geen maand ''foto's maakt''. Dan ook de brutaliteit van die knaapies. Pliesie zet alles ruim af bij een grote brand, want doen die gassies....lopen pal onder het lint door. Pliesie zegt er natuurlijk weer niks van, maar ze denken langzamerhand dat ze alles kunnen flikken. En dan maar niet te zwijgen over hun website's ('siets' zoals sommige van hen het noemen), tientallen misschien wel honderden spellingsfouten. Dan denk ik jongen jongen gebruik een spellingscontrole ofso. Verder hebben ze volgens mij elke week weer een andere URL waar onder ze te vinden zijn. Dit was het ff vanaf mijn kant, was wel offtopic maja ::)
Weer of geen weer... altijd brandweer