Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 597450 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Citaat van: Fletwed link=msg=1412092 date=1457646972
Hoe zit dat trouwens met bijvoorbeeld de AE of AT van de politie, mag je hen zomaar op de foto zetten, en wat dan als zij eisen dat de fotod gewist worden?
In de praktijk hebben wij in Haaglanden meer problemen met 'gewone' geüniformeerde agenten, dan met AT en AE. Het is zelfs voorgekomen dat gewone agenten door het AT werden aangesproken: dat het okay was dat we foto's maakten, en dat zij zich daar niet druk over hoefden te maken.

Tegenwoordig komen de AT-er's toch al 'met balaclava op' aanrijden. Er is simpelweg geen moment dat we ze herkenbaar in beeld kunnen brengen. En dat hoeft ook niet. Maar wat ze doen mag weer (grotendeels) wel in beeld. En zo hoort het.

Maar hoe vaak ik al 'normale' straatagenten gesproken heb die niet herkenbaar in beeld willen want "ik wil ooit bij een speciale eenheid" en dergelijke redenen.... Die verwijs ik dan naar hun chef of de afdeling voorlichting van de eenheid. Die leggen hem/haar dan hopelijk de regels nog eens uit.

Peen
Redacteur van


WLTIM

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
  • Beveiliger / Centralist Security op Schiphol
    • Regio15
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1412073 date=1457642709
Over professionaliteit en 'de mens erachter'. Recent stond ik bij een ernstig ongeval waarbij een persoon om het leven was gekomen. De burgemeester van de betreffende gemeente was zelf ter plaatse en had kennelijk het een en ander gezien. Toen ik ter plaatse kwam en wist van de ernst van het ongeval, heb ik eerst contact gezocht met de OvD-P. Een handgebaar van mijn kant en een ja-knikje van zijn kant was voldoende zodat we beide wisten wat de bedoeling was (we zien elkaar vaker bij ongevallen, dus hij weet van mij hoe ik te werk ga en vica versa). Even later kwam ik nog een agent tegen en die bevestigde dat ik binnen de afzetting beelden mocht maken, mits het slachtoffer niet vol in beeld werd gebracht (maar dat was ook niet mogelijk, vanwege de schermen die geplaatst waren).

Opeens komen er twee brandweermannen naar mij toe, waarvan een er zei: die man daar wil dat jij uit de afzetting gaat. Ik kijk opzij, zie die man hevig gebaren en zeg "ja, het zal wel". De betreffende man was in normale kleding en niet als politieagent of iets dergelijks te herkennen. De brandweerman zegt vervolgens: "ja, dat is de burgemeester...". "Ja, dus?" reageer ik vervolgens en ik ga stoïcijns verder met mijn werk. Twee tellen later roept de burgemeester naar mij dat ik naar hem toe moet komen en ach, waarom ook niet. Ik loop naar hem toe en hij sommeert mij gelijk dat ik buiten de afzetting moet gaan staan, een stuk verderop. Ik reageer daarop dat ik van de OvD-P toestemming heb om binnen de afzetting mijn werk te doen. Hij reageerde vervolgens met: "Ja en ik vind dat jij hier niks te zoeken hebt, wegwezen!"

De werkdruk lag hoog en dus begon bij mij het geduld ook op te raken. Ik reageerde: "Nou nee, ik heb toestemming én volgens de regels van de politieperskaart mag ik binnen de afzetting werken. Klaar." Dat pikte hij niet en weer herhaalde hij zijn standpunt: "Je hebt hier niks te zoeken, wegwezen!" En toen verloor ik mijn fatsoen en werd reageerde ik zowaar boos tegen een burgemeester... "Weet u wat u moet doen? U moet uw professionele mening aan de kant zetten en u gewoon eens houden aan de geldende regels! Ik heb toestemming en dus blijf ik hier gewoon werken" en vervolgens ben ik tien meter verderop gaan staan om een shot vanaf de andere kant te maken.

De OvD-P ving kennelijk wat op van onze discussie en ik zag dat hij de burgemeester meenam. Ik heb de burgemeester verder niet meer gezien, alleen kort nog eventjes een tiental minuten later. Toen ik vervolgens de OvD-P sprak, gaf hij aan dat hij de burgemeester maar even uitgelegd had hoe de regels in elkaar steken en dat het toch echt toegestaan was voor politieperskaarthouders om binnen de afzetting te werken.

Het gaf in ieder geval wel een naar gevoel achteraf gezien. Een aantal burgemeesters hier in de omgeving ken ik redelijk en zij volgen het werk wat ik doe ook, maar kennelijk zijn niet alle burgemeesters op de hoogte van de omgangsregels. Niet zo vreemd ook, laatst in de Noordoostpolder was het ook al eens 'feest' met de noodverordening. Achteraf gezien bleek overigens dat deze burgemeester naar verluidt als een van de eerste bij het ongeval aanwezig was en waarschijnlijk nog emotioneel was na het zien van het slachtoffer. Begrijpelijk. Toch was het wel een vreemde ervaring... eerst van de politie toestemming krijgen en vervolgens een burgemeester die dat probeert te 'overrulen' en dat ik er dan nog boos op wordt ook. Hoop het niet vaak meer mee te hoeven maken...  :-X

Hier in de Eenheid Den Haag hebben we het juist andersom meegemaakt, agenten van Parate Peleton komen ter plaatse bij zeer grote brand, vorderen vervolgens alle pers weg, want groepscommandant had het woord asbest gehoord terwijl hier geen sprake van was. Uiteindelijk naar kwam toevallig burgemeester van betreffende gemeente langs lopen, deze aangesproken en die is vervolgens met ons naar betreffende groepscommandant gelopen en heeft even zijn verhaal gedaan mbt tot persvrijheid en wat onze rechten waren.

Hierna had iedereen weer vrij toegang tot afgezette gebied  :)
Redacteur van Regio15  Volg de regio15 twitter op http://twitter.com/regio15/ voor de allerlaatste updates ! De regio15 tiplijn voor Haaglanden: 070 -


Schuimpie

  • Aspirant hoofdagent Eenheid Amsterdam, Vrijwilliger BrandweerAA, oud 112-journalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 226
Vandaag ook weer een hele bijzondere casus meegemaakt.

Ik kom ter plaatse bij een woningbrand, relatief ruime afzetting, dus ik meld me netjes bij de agent die het lintje aan het bewaken is. Legitimeer mij met mijn politieperskaart en vraag toestemming om binnen de afzetting mijn werk te doen. Ik krijg de toestemming, en loop onder het lintje door.

Binnen 30 seconden (had nog geen 5 stappen voorbij het lintje gezet) komt er een andere agent, en eist dat ik direct het PD verlaat. Enigszins verbaasd toon ik deze agent mijn politieperskaart, en leg rustig uit dat ik van zijn collega toestemming heb om daar te staan. Hij geeft aan hier geen boodschap aan te hebben, en dat het plastick kaartje om mijn nek (verwijzend naar mijn PPK) geen toegang geeft tot het incident. Wilde de agent daarop mijn rellenkaart laten lezen, met daarop de afspraken rond de PPK. Toen besloot hij echter een persvak in te gaan richten (Terwijl ik in mijn eentje stond).

Toen het persvak ingericht was, bleek deze niet groter te zijn dan 1 vierkante meter, zonder zicht op de brand. Agent voegde hieraan toe dat hij mij op deze manier kon dwingen in het vak te blijven. Nog verwonderd van deze (in mijn ogen) onprofessionele actie, uiteindelijk besloten dan maar foto's te maken op afstand. Ik had geen zin om daar een discussie te moeten gaan voeren.

Mvg, Nickelas -Alle uitspraken en meningen zijn op persoonlijke titel-


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Die is niet wijs en moet nog wat bij leren en verder zeg ik maar niks.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Een vervelende situatie waarin er kennelijk niet juist is gehandeld. In dit geval is het wellicht de juiste optie geweest om de discussie niet ter plaatse aan te gaan maar om de eer aan jezelf te houden. Ik neem aan dat je dit voorval ook kenbaar hebt gemaakt bij de plaatselijke politie dan wel bij de afdeling mediavoorlichting?


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: Schuimpie link=msg=1417595 date=1459873289
Binnen 30 seconden (had nog geen 5 stappen voorbij het lintje gezet) komt er een andere agent, en eist dat ik direct het PD verlaat.
PD? Was er dan sprake van een verdachte brand?

Citaat van: Schuimpie link=msg=1417595 date=1459873289
en dat het plastick kaartje om mijn nek (verwijzend naar mijn PPK) geen toegang geeft tot het incident.
Dat geeft het juist wel, tenzij....

Citaat van: Schuimpie link=msg=1417595 date=1459873289
Toen het persvak ingericht was, bleek deze niet groter te zijn dan 1 vierkante meter, zonder zicht op de brand. Agent voegde hieraan toe dat hij mij op deze manier kon dwingen in het vak te blijven.
Ik zou bijna gaan denken aan wederechtelijke vrijheidsberoving :-(

Wat voor rang had die agent? Op de foto kan ik niet zien wat hij op z'n schouder heeft zitten.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Inderdaad; in Den Haag is de afspraak 'geen persvak' tenzij speciale omstandigheden en minimaal op bevel OvD, niet door een chef lint ofzo. En daarnaast meteen (!) communicatie bellen en niet in discussie gaan. Zorg dat communicatie het voor je regelt.

In principe regelt communicatie dan dat die agent z'n fout ongedaan maakt en als het even meezit in de eerstvolgende week een prive-les 'pers op incidentterrein' krijgt. Anders gewoon doorlopen... laat je maar aanhouden; op basis van welk ongelofelijk geweldig feit wil deze ambtenaar je aanhouden?

Hier is dat wel eens voorgekomen, dreigen met aanhouding. En als je dan onder het lint doorgaat worden ze boos en weten ze in eens niet meer op basis waarvan ze gingen aanhouden........


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1417602 date=1459875443
Wat voor rang had die agent? Op de foto kan ik niet zien wat hij op z'n schouder heeft zitten.
Wat maakt dat uit, Ko? Al is het de koning: Zonder goed argument kan je NIET geweigerd worden.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: Haageneesch link=msg=1417604 date=1459875621
Wat maakt dat uit, Ko? Al is het de koning: Zonder goed argument kan je NIET geweigerd worden.
In eerste instantie belangstelling. Ten tweede, als het een ervaren agent is kan je er een klacht van maken. Als het een aspirant is moet je hem iets ruimte gunnen om het te leren ;-)


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Ko de politie moet handelen zonder aanzien des persoon dus als fotograaf dan ook. Waarmee ik wil zeggen aspirant of niet ten alle tijden een klacht indienen en dus geen onderscheid maken tussen klaar met opleiding of in opleiding zijn.

Haageneesch heeft gewoon gelijk met zijn verhaal niks meer of minder dan dat.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen