Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 597448 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Citaat van: enrico1972 link=msg=1417619 date=1459877424
Ko de politie moet handelen zonder aanzien des persoon dus als fotograaf dan ook. Waarmee ik wil zeggen aspirant of niet ten alle tijden een klacht indienen en dus geen onderscheid maken tussen klaar met opleiding of in opleiding zijn.

Haageneesch heeft gewoon gelijk met zijn verhaal niks meer of minder dan dat.
Ik word niet betaald om die klachten in te dienen, dus zo fanatiek klagen we niet. Althans, formeel. De informele klacht bij voorlichting helpt genoeg in 99/100 gevallen.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: enrico1972 link=msg=1417619 date=1459877424
Ko de politie moet handelen zonder aanzien des persoon dus als fotograaf dan ook. Waarmee ik wil zeggen aspirant of niet ten alle tijden een klacht indienen en dus geen onderscheid maken tussen klaar met opleiding of in opleiding zijn.

Haageneesch heeft gewoon gelijk met zijn verhaal niks meer of minder dan dat.
En ik vind dat je juist wel een verschil mag maken. Politieagenten zijn mensen en geen robotten. Een aspirant moet je wat 'leerruimte' gunnen. Een agent die al een aantal jaren in dienst is moet gewoonweg beter weten.


Schuimpie

  • Aspirant hoofdagent Eenheid Amsterdam, Vrijwilliger BrandweerAA, oud 112-journalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 226
Citaat van: Haageneesch link=msg=1417603 date=1459875579
Inderdaad; in Den Haag is de afspraak 'geen persvak' tenzij speciale omstandigheden en minimaal op bevel OvD, niet door een chef lint ofzo. En daarnaast meteen (!) communicatie bellen en niet in discussie gaan. Zorg dat communicatie het voor je regelt.

In principe regelt communicatie dan dat die agent z'n fout ongedaan maakt en als het even meezit in de eerstvolgende week een prive-les 'pers op incidentterrein' krijgt. Anders gewoon doorlopen... laat je maar aanhouden; op basis van welk ongelofelijk geweldig feit wil deze ambtenaar je aanhouden?

Hier is dat wel eens voorgekomen, dreigen met aanhouding. En als je dan onder het lint doorgaat worden ze boos en weten ze in eens niet meer op basis waarvan ze gingen aanhouden........

Die regel is niet alleen in Den Haag, dat is landelijk. Op de rellenkaart staat ook vermeld dat een persvak alleen hoeft te worden gemaakt indien dit voor het opsporings-/veiligheidsbelang vereist is, en echt niet anders kan. Was in deze situatie geen sprake van.

Mijn ervaring is niet dat de afdeling communicatie direct in staat is iets voor mij te regelen als het niet loopt zoals het hoort. Heb daarom achteraf maar een klacht ingediend bij de politie, en een afschrift van de klacht gestuurd naar de NVJ. Ben benieuwd hoe het verder gaat worden afgewikkeld.
Mvg, Nickelas -Alle uitspraken en meningen zijn op persoonlijke titel-


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Citaat van: Schuimpie link=msg=1417627 date=1459882011
Die regel is niet alleen in Den Haag, dat is landelijk.
Ik doelde voornamelijk op de regel om direct communicatie te bellen en de 'zaak' uit handen te geven zodat het niet escaleert. Communicatie is de organisatie tussen pers en politie op straat, laat hun het afhandelen. Althans, als ze iets doen.

Citaat van: Schuimpie link=msg=1417627 date=1459882011
Mijn ervaring is niet dat de afdeling communicatie direct in staat is iets voor mij te regelen als het niet loopt zoals het hoort.
Eh, wat? Dan gaat er wat fout....


Schuimpie

  • Aspirant hoofdagent Eenheid Amsterdam, Vrijwilliger BrandweerAA, oud 112-journalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 226
Citaat van: Haageneesch link=msg=1417629 date=1459883276
Eh, wat? Dan gaat er wat fout....

In het verleden al twee keer gehad dat ik geen toegang kreeg tot het incident. Na een telefoontje naar Communicatie kreeg ik te horen dat Communicatie zelf niet ter plaatse is, en dus niet kunnen oordelen of er juist gehandeld is. Mocht ik in mijn mening zijn achtergesteld, wordt de optie geboden om een klacht in te dienen.

Dat is de ervaring die ik hier heb in de regio. Kan mij ergens wel vinden in dat standpunt, de mensen van communicatie kunnen immers niet overal zijn, en om een agent 'blind' tot de orde te roepen op afstand, terwijl ze niet eens beeld hebben van de situatie lijkt me ook vrij bijzonder. Maar dat is mijn persoonlijke opvatting en mening  ;)
Mvg, Nickelas -Alle uitspraken en meningen zijn op persoonlijke titel-


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Citaat van: Schuimpie link=msg=1417595 date=1459873289
Toen het persvak ingericht was, bleek deze niet groter te zijn dan 1 vierkante meter, zonder zicht op de brand. Agent voegde hieraan toe dat hij mij op deze manier kon dwingen in het vak te blijven. Nog verwonderd van deze (in mijn ogen) onprofessionele actie, uiteindelijk besloten dan maar foto's te maken op afstand. Ik had geen zin om daar een discussie te moeten gaan voeren.
Ik zou in dit geval een formele klacht via de klachtenprocedure indienen. Dat duurt wel even, maar 99% zeker dat jouw klacht uiteindelijk gegrond verklaard wordt.

Gedurende die procedure zal je naar alle waarschijnlijkheid een gesprek krijgen met de betreffende agent en zijn meerdere (vaak bureauchef). Vraag dan even naar de contactgegevens van die laatste, en kondig aan dat je hem (bij toewijzen van de klacht) een factuur gaat sturen voor inkomstenderving. Immers: door het handelen van 'zijn' mannetje heb je geen verkoopbare foto's kunnen maken.

En andersom: bied ook aan om een keer tijdens de ploegbespreking (vaak aan het begin van de dienst) een verhaal te komen houden over 'wederzijdse rechten en plichten'. Gewoon om uitleg te geven en begrip te kweken. Ik heb daar een standaard verhaal voor inmiddels (zij het in Mac/Keynote formaat). En onder het motto 'niet alleen negatief, maar ook bouwen aan de toekomst'.

Peen
Redacteur van


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Even in het algemeen: we hebben een tijd geleden een brief geschreven aan de korpsleiding van de eenheid Den Haag. Met in grote lijnen het verhaal 'we kunnen wel klachten blijven indienen, maar het is contra-productief en kost beide partijen een hoop tijd'. Ons doel is om een verandering te bewerkstelligen, niet om politiemensen 'op het hakblok te zetten'.

Daar is door de korpsleiding positief op gereageerd. Sindsdien hebben we regelmatig contact met een contactpersoon uit de korpsleiding, die dan 'met korte lijntjes' naar de betrokken politiemensen en hun superieuren communiceert hoe 'men' wil dat er omgegaan wordt met pers, PPK houders en de vrijheid van nieuwsgaring. Er worden dus wel mensen aangesproken, maar dat gaat 'sneller' en minder formeel.

We zijn nu zo'n jaar tot anderhalf jaar op die manier bezig. En ik moet zeggen: het verschil in Den Haag en omgeving is echt enorm. Als ik nu een oude klacht van 2,3 jaar geleden erbij pak (waarin ik de gang van zaken 'toen' nauwkeurig beschrijf).... dan kan ik me zo'n situatie (lees: hoop gezeik) nu haast niet meer voorstellen. Ja, zo'n grote verbeterslag is er inmiddels gemaakt. Het verschil is echt enorm.

De incidenten waarbij we actief gehinderd worden is de laatste tijd echt op de vingers van één hand te tellen. Het gebeurde laatst bijvoorbeeld even (http://www.regio15.nl/nieuws/lijst-weergave/20-branden/25356-grote-brand-in-woning-lenteblok - "achter het lintje jullie, en we gaan straks wel een persvak maken") maar de betrokken agente werd al heel snel door de OVD-P ter plaatse teruggefloten, waarna we weer vrij onze positie konden kiezen.

We mopperen vaak, maar dit mag ook wel eens gezegd worden....

Peen
Redacteur van


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Onderstaande berichten zijn afgesplitst vanaf het topic "Bewaking van patiënten door DV&O".

Haageneesch,
Moderator.





Foto('s) geplaatst met toestemming van rechthebbende
Arrestatieteam overmeestert verwarde man in HagaZiekenhuis

 Datum: zaterdag 11 juni 2016 07:39
Den Haag - Het arrestatieteam van de politie heeft vanmorgen een verwarde man overmeesterd in het HagaZiekenhuis aan de Leyweg.

De man had zichzelf rond half acht verschanst in een ruimte bij de Spoedeisende Hulp van het ziekenhuis en dreigde daar zichzelf en/of de kamer in de brand te steken.

Hierop werden brandweer en het arrestatieteam ter plaatse gestuurd.

Even voor half negen is het arrestatieteam naar binnen gegaan en heeft de verwarde man overmeesterd. Daarbij bleek dat hij zichzelf verwondingen had toegebracht en dat er mogelijk een beginnend brandje was in  de betreffende ruimte, dat meteen is geblust.

De man wordt in het ziekenhuis eerst behandeld aan zijn verwondingen, alvorens eventueel naar elders te worden overgebracht.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Wat deed die fotograaf daar in hemelsnaam? Een ziekenhuis is privé terrein en er zijn huisregels. Ethisch zeer onverantwoord in een ziekenhuis "sensatie foto's" te maken m.i.!
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Als je de foto's op de website bekijkt, kun je haast niet anders concluderen dan dat hij buiten de politieauto's zag staan (of op de melding af is gegaan) en achter de agenten aan de wachtruimte van de SEH is opgelopen. Gezien de afbeeldingen op de foto's buiten en de videobeelden, was hij niet zelf toevallig patiënt en zat hij ook niet reeds op de SEH voor andere doeleinden. Hij heeft gewoon gefilmd op de SEH!
Ik ben het met je eens, Golly. Hij is feitelijk een indringer. Hij heeft op de SEH niks te zoeken. Hij hoort daar niet gezellig met een kop koffie rond te kijken wie er allemaal bij de dokter in de wachtkamer zitten. Eerst filmt hij door het raam naar binnen en daarna gewoon op de SEH zelf.
Het is werkelijk onbeschoft en het schendt de privacy van de patiënt. Deze is weliswaar onherkenbaar op de website, maar die fotograaf heeft zich als persoon toegang verschaft tot een ruimte en situatie die niet voor zijn ogen bestemd was. Hij hoorde daar niet te zijn en al helemaal niet te filmen en te fotograferen.

Dit kan echt niet. Die jongen/man moet terechtgewezen worden.