Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 597449 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Zo te zien zijn alle foto's door de ruit van buiten naar binnen gemaakt en bevind hij zich niet in de seh.

Neemt niet weg dat je er iets van kan vinden als iemand foto's maakt, van de binnenzijde van een ziekenhuis.


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Nu je het zegt, misschien heb je gelijk over die ruit.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
De fotograaf is afgekomen op een melding 'binnenbrand' in een ziekenhuis:

p2kflex
07:39:54 11-06-16GROUP-1P 1 Ass. politie Haga zkh lok. Leyenburg Leyweg 275 DHG 7730 ( VK2 )
1500150BRW Haaglanden (Den Haag Loosduinen) (Kazernealarm)
1503902BRW Haaglanden (Monitorcode)
p2kflex
07:46:19 11-06-16GROUP-1P 1 Gebouwbrand gezondheidszorg (VK: 2) Haga zkh lok. Leyenburg Leyweg 275 DHG 9591 9650 7630
1500148BRW Haaglanden (Den Haag Laak) (Kazernealarm)
1500632BRW Haaglanden (Den Haag Laak) (TS 7630)
1500150BRW Haaglanden (Den Haag Loosduinen) (Kazernealarm)
1500050BRW Haaglanden (OvD)
1503902BRW Haaglanden (Monitorcode)


En toen hij daar aankwam merkte hij niet de brandweer als eerst op, maar wat dikke gepantserde bakken met gewapende en gemaskerde mannen er om heen. Alle foto's zijn gemaakt vanaf het zogenaamde 'openbaar toegankelijke terrein', of dit nu publieke weg of eigen weg is. Niet binnen.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
En dan mag je opeens door ramen naar binnen foto's maken? 98uiye
Het terrein van het HAGA ziekenhuis is privé terrein, zo ook de parkeerplaats van de SEH waar hij stond, en dan gelden de huisregels volgens mij ook gewoon buiten...

Die fotograaf maakt misbruik van de situatie door de huisregels van een instelling te verbreken terwijl hij weet dat de beveiliging op dat moment wel andere zaken te doen heeft. Hij schendt de privacy van iemand die zich binnen de instelling bevindt en dus moet kunnen rekenen op de huisregels.

https://www.hagaziekenhuis.nl/over-hagaziekenhuis/huis-en-bezoekregels/onze-huisregels-voor-een-veilige-sfeer.aspx

Iedereen moet zonder belemmering zorg kunnen vragen in een ziekenhuis, en als iemand  (bekend of berucht) het risico loopt om op de foto gezet te worden kunnen zij ervoor kiezen dat maar niet te doen uit angst herkend te worden. Dit geldt voor iedereen wat zijn ook gedaan hebben of waar zij ook verdacht van worden.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: Golly link=msg=1429524 date=1465734083
En dan mag je opeens door ramen naar binnen foto's maken? 98uiye
Het terrein van het HAGA ziekenhuis is privé terrein, zo ook de parkeerplaats van de SEH waar hij stond, en dan gelden de huisregels volgens mij ook gewoon buiten...

Die fotograaf maakt misbruik van de situatie door de huisregels van een instelling te verbreken terwijl hij weet dat de beveiliging op dat moment wel andere zaken te doen heeft. Hij schendt de privacy van iemand die zich binnen de instelling bevindt en dus moet kunnen rekenen op de huisregels.

https://www.hagaziekenhuis.nl/over-hagaziekenhuis/huis-en-bezoekregels/onze-huisregels-voor-een-veilige-sfeer.aspx

Iedereen moet zonder belemmering zorg kunnen vragen in een ziekenhuis, en als iemand  (bekend of berucht) het risico loopt om op de foto gezet te worden kunnen zij ervoor kiezen dat maar niet te doen uit angst herkend te worden. Dit geldt voor iedereen wat zijn ook gedaan hebben of waar zij ook verdacht van worden.

Dat het optreden van de fotograaf misschien niet helemaal wenselijk is oke maar, het terrein buiten het ziekenhuis is vrij toegankelijk en daarmee openbare weg daarmee kan het ziekenhuis zich niet beroepen op de huisregels. Het is in mijn optiek dan ook het ziekenhuis die verantwoordelijk is dat men vanaf de openbare weg geen gasten van het ziekenhuis op beeld vast kan leggen in dit geval had het ziekenhuis ter bescherming van de privacy van de gasten een blindering op de ruiten kunnen aanbrengen. Hoewel dus onwenselijk ligt de verantwoording bij het ziekenhuis en niet bij de fotograaf.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Mijn tuin is ook vrij toegankelijk, maar dat is toch ook geen openbare weg? Hoe zit dat dan?


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Wat een "Ik blaas hoog van de toren gehalte" om een paar foto's die van buitenaf zijn gemaakt.
Maar excuses maken voor het "Ik blaas hoog van de toren" ho maar. Dit zijn ook meestal de lui die gaan lopen zeiken als er geen foto's bij een nieuwsitem staan want nu kan men niet zien wat er zich heeft afgespeeld.

Doe wat nuttigs met je leven en sla niet zulke onzin uit en ga gelijk met je hakken in het zand staan.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
@ enrico1972, Zoals je hebt kunnen lezen, heb ik netjes ingebonden over de (zijde van) de ruit.
Over de rest blijf ik bij mijn mening: Als mensen (mijn) patiënten gaan filmen, kunnen ze wat mij betreft onmiddellijk vertrekken. In zorginstellingen wordt met vertrouwelijke gegevens gewerkt en welke informatie er allemaal onder die gegevens valt, gaat heel ver.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Citaat van: enrico1972 link=msg=1429538 date=1465738759
Wat een "Ik blaas hoog van de toren gehalte" om een paar foto's die van buitenaf zijn gemaakt.
Maar excuses maken voor het "Ik blaas hoog van de toren" ho maar. Dit zijn ook meestal de lui die gaan lopen zeiken als er geen foto's bij een nieuwsitem staan want nu kan men niet zien wat er zich heeft afgespeeld.

Doe wat nuttigs met je leven en sla niet zulke onzin uit en ga gelijk met je hakken in het zand staan.
Ik vind het zeker geen onzin. Een ziekenhuis is niet te vergelijken met een andere omgeving. Privacy is daar veel belangrijker dan elders op straat.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Ik had hier geen foto's of filmpjes van hoeven zien hoor.

Dat het ziekenhuis verantwoordelijk is zou dus betekenen dat de beveiliging die op dit moment wel iets beters te doen heeft dat maar even moet laten vallen?
Er wordt door de "fotograaf"misbruik gemaakt van een persoon die in een kwetsbare situatie zit zonder dat deze persoon daar zelf iets aan kan doen terwijl hij/zij zich op dat moment in een instelling bevindt die middels huisregels beschrijft dat beelden vervaardigen zonder toestemming niet is toegestaan.

Ik vind het op zijn minst moraal zeer verwerpelijk om dit te doen om wat centjes mee te verdienen of om (de eigen) sensatiezucht te bevredigen. Dat iets niet strafbaar is maakt het niet direct wenselijk of acceptabel in onze normen en waarden waar men vaak zo over van de hoge toren blaast als hen zelf iets niet zo uitkomt... 98uiye
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis