En dan mag je opeens door ramen naar binnen foto's maken?
Heel oneerbiedig gezegd, maar als het jouw hobby is om thuis in een leren pakje rond te lopen en ik maak daar vanaf de openbare weg een foto van; ja, dat mag!
Het terrein van het HAGA ziekenhuis is privé terrein, zo ook de parkeerplaats van de SEH waar hij stond, en dan gelden de huisregels volgens mij ook gewoon buiten...
Fijn, maar het is een openbaar toegankelijke weg. Bovendien is het geenzins afgesloten voor voetgangers én er staat nergens aangegeven dat er niet gewandeld of gefotografeerd mag worden in combinatie met geen bord '461'.
Mijn tuin is ook vrij toegankelijk, maar dat is toch ook geen openbare weg? Hoe zit dat dan?
Daar durf ik geen zwart-wit antwoord op te geven. Maar volgens mij is het voor mij niet toegestaan daar te komen als ik enigzins kan aannemen dat ik daar niet mag komen. Door die regel is het bijv. voor de postbode wél toegestaan om op jouw eigen terrein te komen, om jouw post te bezorgen.
Als jij iemand vordert jouw tuin te verlaten, dán is iemand bij herhaling of weigering wel strafbaar, want dan weet die persoon zeker dat'ie er niet mag komen.
Ik vind het zeker geen onzin. Een ziekenhuis is niet te vergelijken met een andere omgeving. Privacy is daar veel belangrijker dan elders op straat.
Eens, privacy is een belangrijke factor. Maar... (!) het betekent niet dat er ineens andere wetten gelden. Het recht je bij de ramen van een ziekenhuis op te houden is daar niet anders dan bij de ramen van mijn huis.