Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 597273 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194


...maar ze gebruiken signalering vaak beter dan agenten in hun vrije tijd.
Agenten in hun vrije tijd? Met signalering?


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Citaat van: HIT link=msg=1440905 date=1470476954
Als de agent vanuit veiligheidsoogpunt en/of gewetensoogpunt besluit de wet te negeren dan heb jij als journalist dat maar te respecteren. Achteraf kan je dan bezwaar maken. En laten we aub dit recht ook voorbehouden blijven bij het oordeel van de mensen die dan op dat moment daar aanwezig zijn om te doen wat jij zegt. Oa het beveiligen van de locatie en/of het verlenen van hulp en ga niet nodeloos in discussie in een tijd die misschien nodig is om slachtoffers te helpen.

En het roepen dat iemand een verkeerd beroep heeft gekozen omdat hij een beslissing neemt op gevoel en geweten dat bewijs alleen maar een gemis van empathie.
Nou.... Op een moment dat een bureauchef (in het bijzijn van de bewuste agent) het gesprek dus al direct opent met excuses vanuit de politie naar mij toe (en dan heb ik in het verleden meermaals meegemaakt).... dan is er niet naar eer en geweten gehandeld. Dan is iemand gewoon grof buiten zijn boekje gegaan.

Nogmaals: ik heb er geen moeite mee als er een (achteraf) foute beslissing is genomen. Want in het heetst van de strijd, en achteraf kijk je de koe in de kont, enzovoort. Dat heb ik al gezegd: daar heb ik begrip voor.

Geloof mij nou: in Haaglanden hebben we tegenwoordig nauwelijks problemen meer met politiemensen. En gaan we (in mijn ogen) wederzijds respectvol met elkaar om. Leven en laten leven, elkaar de ruimte geven om over en weer ons werk te doen. Het gaat in (zeg) 99% van de gevallen hier prima. Het gaat mij om de echte excessen.

Maar zo'n voorbeeld als wat hier een week of twee geleden werd beschreven (even ervan uitgaande dat ik daar niet bij was, maar zoals het hier beschreven is op het forum): met politielegitimatie zwaaien en vorderen dat iemand (die op dat moment gewoon tussen de rest van het publiek buiten de linten staat) ophoudt met video maken, want "ik houd niet van filmers": dan hebben we dat maar klakkeloos te respecteren ? Dacht het niet.

Ik zei het al eerder: ik vind het prima dat de politie in discussie/conflict situaties de mogelijkheden heeft (juridisch en bewapening) om daar een einde aan te maken. Om op hun strepen te gaan staan. Dat overwicht is nodig in een maatschappij. Maar dat wil niet zeggen dat ze zomaar "alles kun maken" - richting pers, of richting het overige publiek. Ook dat is gezond: dat er kritiek gegeven kan worden, dat er een klachtenprocedure is. Als je richting "wat de politie zegt heb je maar te doen, en verder je bek houden" wil, kan je prima terecht in andere landen op deze aardkloot, maar niet in de westerse landen.

Ik snap ook niet waar je vandaan haalt dat we het over het "frustreren van het verlenen van hulp of beveiligen van een locatie hebben". Dat is hier totaal niet aan de orde. Mijn persoonlijke veiligheid is mijn eigen verantwoordelijkheid, dus dat is ook geen punt. Wel moet ik natuurlijk anderen niet in gevaar brengen en/of sporen verstoren, en daar mag je mij dan ook ten alle tijde op aanspreken.

Het aspect 'gewetensoogpunt' is ook allang landelijk benoemd. Dat is niet aan de politieagent om te beoordelen. Dus als een agent mij weigert op basis van dat argument, breekt hij/zij met de daarover gemaakte schriftelijke afspraken met de korpsleiding van de nationale politie.

Vergelijk het met een arts. Ook die volgt regels en protocollen: ook een vorm van wetten. Ook daarvan verwacht de maatschappij dat hij/zij op basis daarvan betrouwbaar is, en een kwaliteitsproduct levert - gezondheid. Als diezelfde arts ervoor kiest om -bewust- af te wijken van de voorgeschreven behandelmethode en de patient lijdt daardoor gezondheidsschade, is ook het huis te klein. Dan krijgt die arts ook te maken het medisch tuchtcollege.

Maar HIT: ik begrijp dat jij dan zegt 'ach, dat mijn kwaal is verergerd en ik nu mijn beroep niet kan uitoefenen omdat jij van de voorgeschreven behandelmethode moest afwijken is vervelend, maar jij bent een arts en ik heb het maar te respecteren' ? Ik denk toch dat jij een klacht indient.

Peen
Redacteur van


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Om nog een wat voorbeelden te noemen: ik werd (iets van een jaar geleden) aangesproken door een politieman die vorderde dat hij de foto's wilde zien die ik gemaakt had. Want hij 'wilde beoordelen of die wel kunnen'. Nou mag elke politieagent de foto's zien die ik gemaakt heb (ik heb niets te verbergen), maar hij gaat beslist niet uitmaken dat ik bepaalde foto's niet ga maken en/of publiceren. Dat ik foto's zou moeten wissen of zo. Even afgezien of dat wissen op de camera nut zou hebben gehad, want een kopie van elke foto die ik maak staat binnen 2 secondes op onze fotoserver.

En in een andere geval wilde ik laatst voorbij het lint bij een dodelijk ongeval (frontale aanrijding) op een smalle dijk langs een water. En dan heb ik het dus over de tegenoverliggende weg: niet de rijbaan waar het ongeval was gebeurd, maar aan de andere kant van het water. Daar stonden dus geen hulpverleners en geen sporen. De agent bij het lint zei letterlijk 'ik ben geneigd om je te weigeren, maar ik weet dat ik dat niet mag. Dus: ga je gang'.

En ik kan me zijn reactie als mens ook nog voorstellen ook, maar hij kiest er dus WEL voor om de afspraken en regelgeving te respecteren. Perfect. Een uurtje later ook nog even met hem nagepraat, en op dat punt een compliment gemaakt. En hij was andersom weer blij met onze berichtgeving: dat we bijvoorbeeld gewacht hadden met het melden van het overlijden, totdat de politie aangaf dat de naasten in kennis waren gesteld. Hij had zoiets van 'ja, ik snap dat zo'n aanrijding nieuws is, en zo was het prima gegaan'.

Peen
Redacteur van


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Citaat van: peen van dienst link=msg=1441048 date=1470561233
Nou.... Op een moment dat een bureauchef (in het bijzijn van de bewuste agent) het gesprek dus al direct opent met excuses vanuit de politie naar mij toe (en dan heb ik in het verleden meermaals meegemaakt).... dan is er niet naar eer en geweten gehandeld. Dan is iemand gewoon grof buiten zijn boekje gegaan.
Deze hele zin is al doorspekt met gebrek aan empathie. Jij meet eer en geweten dus duidelijk naar de letter van de wet, gelukkig zijn er rechters in Nederland die dat niet doen. Die zullen jou gelijk geven qua wetgeving, maar zullen jou ook vertellen dat gevoel en geweten iets is dat niet met een wet in te dammen is.

Persvrijheid, vrijheid van meningsuiting zijn mooie dingen. Maar als ik sommige dingen hier lees wat volgens de wet mag.... en dat men het ook doet omdat het mag en niet omdat men kijkt naar de situatie..... Dat zijn de dingen waardoor persvrijheid en vrijheid van meningsuiting in gevaar komen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Citaat van: HIT link=msg=1441068 date=1470571396
Persvrijheid, vrijheid van meningsuiting zijn mooie dingen. Maar als ik sommige dingen hier lees wat volgens de wet mag.... en dat men het ook doet omdat het mag en niet omdat men kijkt naar de situatie..... Dat zijn de dingen waardoor persvrijheid en vrijheid van meningsuiting in gevaar komen.
Om nog maar niet te spreken van het vermogen tot zelfreflectie, wat een organisatie als de politie hoort te bezitten. Bij het bezitten van macht hoort controle. En die controle wordt o.a. door rechters uitgeoefend, of door de pers, of door  een klachtencommissie na een klacht van een burger.

Als jij vindt dat een politie agent altijd gelijk heeft, dan denk ik dat de persvrijheid (al denk ik dat je hier vrijheid van nieuwsgaring bedoelt) en de vrijheid van meningsuiting aanzienlijk eerder in de knel zal komen. Ik heb daar in ieder geval in de afgelopen jaren een aantal mooie voorbeelden van verzameld. Het soort beelden waarvan dus die bureauchef gelijk zegt 'wat mijn mannetje daar heeft gedaan, dat kon dus echt niet, excuses'. Dan heeft de chef van die politieman al net zo weinig empathie als ik, blijkbaar. Misschien is het wel besmettelijk.

Ik kan ook niet anders doen dan je veel succes wensen met je standpunt. Vakantietip: China, Noord-Korea etc. Daar zal je het dan denk ik prima naar je zin hebben. Daar werkt het in ieder geval wel zo.

Maar ik deel jouw vertrouwen in de onfeilbare politie ambtenaar in ieder geval niet. Nogmaals: 99% wel, maar er zijn toch echt uitzonderingen. En juist over die kleine groep heb ik het al die tijd al gehad. Lees maar terug. Sterker nog: juist daarom zijn er door de politie ook klachtencommissies in het leven geroepen.

Mijn aanvaringen met de politie zijn nooit rechtszaken geworden. Dat is altijd op dat niveau 'klachtencommissie' afgehandeld. Overigens zijn alle klachten die ik heb aangedragen, gegrond verklaard. Maar er zijn genoeg situaties waarbij de rechter 'gewoon' oordeelt dat de politie fout zat. Zonder voorbehoud. En ja: ook situaties waarbij de rechter (of de klachtencommissie van de betreffende eenheid) oordeelt dat de klager fout zit. Ook niets mis mee.

Sterker nog: ik word incidenteel ook gebeld door de politie als 'men' vindt dat 1 van ons zich heeft misdragen. En geloof me: dat zoeken wij dan ook uit, en daar krijgt die betreffende persoon ook echt wat van te horen (en: de politie terugmelding van). Want wij zijn ook niet onfeilbaar.

Peen
Redacteur van


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Citaat van: peen van dienst link=msg=1441078 date=1470578018
Om nog maar niet te spreken van het vermogen tot zelfreflectie, wat een organisatie als de politie hoort te bezitten. Bij het bezitten van macht hoort controle. En die controle wordt o.a. door rechters uitgeoefend, of door de pers, of door  een klachtencommissie na een klacht van een burger.
Eens, maar achteraf. Niet op de plaats van een incident waar de aandacht van agenten en andere gezagdragers bij het incident behoord te liggen.

Citaat van: peen van dienst link=msg=1441078 date=1470578018
Als jij vindt dat een politie agent altijd gelijk heeft, dan denk ik dat de persvrijheid (al denk ik dat je hier vrijheid van nieuwsgaring bedoelt) en de vrijheid van meningsuiting aanzienlijk eerder in de knel zal komen. Ik heb daar in ieder geval in de afgelopen jaren een aantal mooie voorbeelden van verzameld. Het soort beelden waarvan dus die bureauchef gelijk zegt 'wat mijn mannetje daar heeft gedaan, dat kon dus echt niet, excuses'. Dan heeft de chef van die politieman al net zo weinig empathie als ik, blijkbaar. Misschien is het wel besmettelijk.
Waar zeg ik dat ik vind dat agenten altijd gelijk hebben? Ja, de agent zal misschien ter plaatse een beslissing nemen die hij rechtens niet mag nemen. Daar mag je achteraf over klagen en zal je achteraf ook gelijk in krijgen. Maar ik durf ook bijna zonder enige twijfel te beweren dat diezelfde agent bij eenzelfde incident hetzelfde zal doen als ervoor.

Citaat van: peen van dienst link=msg=1441078 date=1470578018
Ik kan ook niet anders doen dan je veel succes wensen met je standpunt. Vakantietip: China, Noord-Korea etc. Daar zal je het dan denk ik prima naar je zin hebben. Daar werkt het in ieder geval wel zo.

Schijnbaar ben je er al eens geweest... ik wel in 1 van die twee ( mijn zwager woont en werkt in China ). En ja, daar mag de pers niet agenten storen in hun werk. En hebben te luisteren naar agenten als die een aanwijzing geven, maar ook daar kan men van een bijv. ongeval een uitgebreid verslag geven met soms nog beelden die ik hier gelukkig niet op tv tegen kom. De persvrijheid is daar lang niet zo gesloten als men hier denkt, over Korea kan ik niet oordelen ben ik nog niet geweest.

Citaat van: peen van dienst link=msg=1441078 date=1470578018
Maar ik deel jouw vertrouwen in de onfeilbare politie ambtenaar in ieder geval niet. Nogmaals: 99% wel, maar er zijn toch echt uitzonderingen. En juist over die kleine groep heb ik het al die tijd al gehad. Lees maar terug. Sterker nog: juist daarom zijn er door de politie ook klachtencommissies in het leven geroepen.

Nogmaals, ik heb nergens aangegeven dat ik een opsporingsambtenaar onfeilbaar vind. Ik snap dus ook niet waar jij deze conclusie vandaan haalt.

Citaat van: peen van dienst link=msg=1441078 date=1470578018
Mijn aanvaringen met de politie zijn nooit rechtszaken geworden. Dat is altijd op dat niveau 'klachtencommissie' afgehandeld. Overigens zijn alle klachten die ik heb aangedragen, gegrond verklaard. Maar er zijn genoeg situaties waarbij de rechter 'gewoon' oordeelt dat de politie fout zat. Zonder voorbehoud. En ja: ook situaties waarbij de rechter (of de klachtencommissie van de betreffende eenheid) oordeelt dat de klager fout zit. Ook niets mis mee.
Achteraf ja, gelukkig wel. Maar bij een incident vind ik behoord ook de pers te luisteren naar wat de agent zegt of aangeeft, niemand zou boven de wet behoren te staan. Ook de pers niet, iets wat wel wordt gezegd dat de politieambtenaar doet.

Citaat van: peen van dienst link=msg=1441078 date=1470578018
Sterker nog: ik word incidenteel ook gebeld door de politie als 'men' vindt dat 1 van ons zich heeft misdragen. En geloof me: dat zoeken wij dan ook uit, en daar krijgt die betreffende persoon ook echt wat van te horen (en: de politie terugmelding van). Want wij zijn ook niet onfeilbaar.

Peen
Nee, maar wel boven de wet.

Nogmaals, ik acht agenten niet onfeilbaar en/of onaantastbaar maar bij een incident waarbij de aandacht uit zou moeten gaan naar de slachtoffers vind ik volg je aanwijzingen op. De aandacht die ongewild uitgaat naar de veiligheid van de journalisten ter plaatse is ongewenst.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Citaat van: HIT link=msg=1441121 date=1470593050
Eens, maar achteraf. Niet op de plaats van een incident waar de aandacht van agenten en andere gezagdragers bij het incident behoord te liggen.
Mee eens, dat hun aandacht bij het incident hoort te liggen. Dus als ze zaken gaan regelen die ze niet eens hoeven te regelen (want: dat is allang landelijk geregeld) gaat het niet goed inderdaad.
Citaat van: HIT link=msg=1441121 date=1470593050
Waar zeg ik dat ik vind dat agenten altijd gelijk hebben? Ja, de agent zal misschien ter plaatse een beslissing nemen die hij rechtens niet mag nemen. Daar mag je achteraf over klagen en zal je achteraf ook gelijk in krijgen. Maar ik durf ook bijna zonder enige twijfel te beweren dat diezelfde agent bij eenzelfde incident hetzelfde zal doen als ervoor.
Mijn ervaring is juist dat de politiemensen waar wij een aanvaring mee hadden, achteraf bij het gesprek zeggen 'goh, eigenlijk nooit geweten dat het zo zat'. En we zijn meer dan eens gezamenlijk tot de conclusie gekomen dat het jammer is dat de basisopleiding zover is ingekort dat er geen ruimte meer is voor dit soort aspecten.

En als ik die agenten op straat tegenkom, geven we elkaar juist een knikje of een hand, en gaat het juist heel anders. Incidenteel komen ze zelfs na afloop nog even naar me toe 'is het zo goed gegaan' ?

Juist vanwege die ingekorte basisopleiding word ik ook nog wel eens op politiebureau's uitgenodigd om een verhaal tijdens de ochtendbriefing of een themadag te houden: om "dan maar achteraf" aan een groep uitleg te geven over wat er landelijk is afgesproken en wat onze werkwijze en doelstellingen zijn. En wat wij 'wel of niet' mogen binnen (en buiten) de lintjes.

En ik heb het een paar weken geleden al beschreven: als je ziet wat er veranderd is in de eenheid Haaglanden in (zeg) het laatste jaar ? Wat een omslag er gemaakt is ? Dat is deels door de druk vanuit de leiding van de eenheid, en deels door die themasessies. Ik weet niet in welke 'stugge' langzaam-lerende regio jij opereert HIT, maar hier is er wel degelijk een hoop veranderd... ten goede.

Hetzelfde geldt overigens voor het persalarm. Ook daar is in de eenheid Den Haag de laatste 3 maanden aandacht aan besteed; vergelijk maar eens de piepjes in de afgelopen periode met dezelfde periode vorig jaar. Stukken beter !

Beetje jammer dat je blijkbaar van mening bent dat de politie niet kan leren/veranderen, want mijn ervaringen zijn stukken positiever.

Citaat van: HIT link=msg=1441121 date=1470593050
Achteraf ja, gelukkig wel. Maar bij een incident vind ik behoord ook de pers te luisteren naar wat de agent zegt of aangeeft, niemand zou boven de wet behoren te staan. Ook de pers niet, iets wat wel wordt gezegd dat de politieambtenaar doet.
Nee, maar wel boven de wet.
Negatief. Een politie ambtenaar heeft extra bevoegdheden, om de wet te kunnen handhaven. Maar als er iemand juist niet boven de wet staat....

Citaat van: HIT link=msg=1441121 date=1470593050
Nogmaals, ik acht agenten niet onfeilbaar en/of onaantastbaar maar bij een incident waarbij de aandacht uit zou moeten gaan naar de slachtoffers vind ik volg je aanwijzingen op. De aandacht die ongewild uitgaat naar de veiligheid van de journalisten ter plaatse is ongewenst.
Kijk, gaan we weer. Er hoeft geen aandacht naar onze persoonlijke veiligheid uit te gaan: dat is allang benoemd in de mediaregeling nationale politie (en dat heb ik je al meermalen aangegeven). Zolang ik anderen maar niet in gevaar breng en geen sporen verstoor, weet je nog ?

Peen
Redacteur van


bc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
  • http://hv-nederland.weebly.com
    • Hulpdiensten in Nederland
https://ictrecht.nl/auteursrecht/mag-je-een-foto-van-een-politiewagen-online-zetten/
Bijzonder verhaal.
Nooit geweten dat je politievoertuigen (en ook brandweerwagens en ambulances als ik het goed begrijp) online mag zetten zonder dat het gaat om een nieuws artikel.
Is er iemand die dit verhaal kan bevestigen?
http://hv-nederland.weebly.com Op mijn foto's zit copyright en mogen niet zonder toestemming gebruikt worden.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Citaat van: bc link=msg=1445514 date=1472831284
https://ictrecht.nl/auteursrecht/mag-je-een-foto-van-een-politiewagen-online-zetten/
Bijzonder verhaal.
Nooit geweten dat je politievoertuigen (en ook brandweerwagens en ambulances als ik het goed begrijp) online mag zetten zonder dat het gaat om een nieuws artikel.
Is er iemand die dit verhaal kan bevestigen?
Nooit geweten dat het 'niet' mocht.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: bc link=msg=1445514 date=1472831284
https://ictrecht.nl/auteursrecht/mag-je-een-foto-van-een-politiewagen-online-zetten/
Bijzonder verhaal.
Nooit geweten dat je politievoertuigen (en ook brandweerwagens en ambulances als ik het goed begrijp) online mag zetten zonder dat het gaat om een nieuws artikel.
Is er iemand die dit verhaal kan bevestigen?
Puur vanuit het auteursrecht en merkenrecht zal het formeel kloppen. Wat ICTrecht echter niet verteld (en ook niet formeel op papier staat) is dat het vastleggen als merk in dit geval niet gedaan is om foto's te voorkomen. Het is m.i. voornamelijk gedaan om misbruik te kunnen aanpakken. Ik zie een agent nog niet een fotograaf aanspreken op basis van het merkenrecht.
Ergo, ik vind het wat heel erg ver gezocht.