Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 597274 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Heb toch gewoon wat begrip voor hem?


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Citaat van: Diamondback link=msg=1466521 date=1481670296
Wie bepaalt de plaats van het persvak?

Het journaille of de autoriteiten?

Een persvak maakt de politie binnen de afzetting bij een incident op een plek zodat de pers zijn/haar werk kan doen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Citaat van: Vigilant link=msg=1466522 date=1481670311
Heb toch gewoon wat begrip voor hem?

Met zijn gedrag begrip voor hem hebben ? Laat me niet lachen aub. Hij verdient een schop onder zijn kont terug de schoolbanken in en een les hoe ga ik met de pers om en wat zijn de regels en wetten in dit land. Niet meer en niet minder. Meneer maakte nu zijn eigen regels.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Begrijp mij niet verkeerd, ik ben voor persvrijheid. Dat is een groot goed dat wij in Nederland hebben. Ik begrijp dat de pers het ziet als broodroof, maar ook de pers moet soms weten wanneer ze even een stapje terug moeten doen. Er kunnen op zo'n moment een heleboel andere dingen spelen waardoor er voor wordt gekozen dat er even niets naar buiten gebracht mag worden. Denk bijvoorbeeld aan terroristische acties. Maar ook bescherming van de identiteit van de slachtoffers (niet alleen nu omdat het een politieagent is).

Het is op zo'n moment niet aan de pers om te beslissen dat het mooi wel gaat gebeuren "want persvrijheid!". Dien dan achteraf maar een klacht in of bespreek het in ieder geval achteraf zodat iedereen er wat van kan leren.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Citaat van: Haageneesch link=msg=1466508 date=1481667675
Kansloos verhaal. Als ze genoeg beeld hadden zouden de journalisten zich moeten laten aanhouden. Dan had er echt een rel geweest: Hoe erg de situatie ook is, censuur doe je maar lekker in de woestijn waar dat normaal is.

Of hoeft een agent ineens niet professioneel en binnen de kaders van de wet op te treden als zijn emoties een rol spelen? Wegsturen naast een snelweg: oke. Maar beelden wissen...  98uiye

Ben het met je eens. Wat een kansloos figuur is het. Echt politie onwaardig.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


jeffrey010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 604
Ik kan begrijpen dat er gevraagd wordt of je het (nog) niet openbaar wilt maken. Deze AT actie is er niet voor niets en je weet op dat moment ook niet wat er gaande is. Echter zou ik het wel op een andere manier vertellen .
Met Vriendelijke Groet.....


Dierentuinen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 677
  • FIA Safety officer
Citaat van: 0501 link=msg=1466525 date=1481670550
Begrijp mij niet verkeerd, ik ben voor persvrijheid. Dat is een groot goed dat wij in Nederland hebben. Ik begrijp dat de pers het ziet als broodroof, maar ook de pers moet soms weten wanneer ze even een stapje terug moeten doen. Er kunnen op zo'n moment een heleboel andere dingen spelen waardoor er voor wordt gekozen dat er even niets naar buiten gebracht mag worden. Denk bijvoorbeeld aan terroristische acties. Maar ook bescherming van de identiteit van de slachtoffers (niet alleen nu omdat het een politieagent is).

Het is op zo'n moment niet aan de pers om te beslissen dat het mooi wel gaat gebeuren "want persvrijheid!". Dien dan achteraf maar een klacht in of bespreek het in ieder geval achteraf zodat iedereen er wat van kan leren.
Dan is het fijn dat dat verteld wordt door een woordvoerder van de politie en niet sorry voor mijn woord gebruik een Jan met de pet die niet op de hoogte is van de pers afspraken.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: Bert65 link=msg=1466518 date=1481669881
En als mevrouw Pieterse zwaar gewond is, mogen er wel beelden gemaakt worden. Dat hij zich af laat leiden door de pers...
Niet noodgedwongen, maar kennelijk zijn keuze. Ik hoor hem namelijk nergens zeggen dat hij opdracht heeft de van OvD-P of AT. Alleen wat hij in het begin zegt snijd hout: "Geheimhouding". Maar dan alleen voor wat betreft de herkenbaarheid van AT-leden. In dit geval alles wat in burger rondloopt. Bovendien komt hij op een moment dat er al veel materiaal geschoten is.

En als hij wil aanhouden en meenemen naar het bureau zal hij toch wel een wettige reden moeten hebben. Die hoor ik niet van hem.

Nu mogen agenten van mij ook emotie tonen, maar de manier waarop deze agent het doet is niet verstandig.


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Citaat van: Dierentuinen link=msg=1466529 date=1481670947
Dan is het fijn dat dat verteld wordt door een woordvoerder van de politie en niet sorry voor mijn woord gebruik een Jan met de pet die niet op de hoogte is van de pers afspraken.

Maar als er nog geen woordvoerder tp of bereikbaar is zal het toch op een andere manier moeten.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Citaat van: enrico1972 link=msg=1466523 date=1481670395
Een persvak maakt de politie binnen de afzetting bij een incident op een plek zodat de pers zijn/haar werk kan doen.

Dus wat doe je dan?

Juist.

Je hangt het lintje even verderop.

En dan niet zo ver dat er helemaal niks meer te halen is voor de fotograaf, maar dat het voor iedereen te doen is op welk vlak dan ook.
Dat is gewoon dan even het spel wat je met mekaar moet spelen en dat is ook een spel wat je dan van elkaar moet kunnen spelen.
Zowel van de kant van de politie als van de kant van de pers.