Heb toch gewoon wat begrip voor hem?
Ik heb begrip voor een stuk emotionaliteit. We zijn allemaal mensen.
En ik heb ook begrip dat er in een AT-auto zaken kunnen zitten die niet iedereen hoeft te zien of te weten. Maar het moet desondanks mogelijk zijn om beeld te maken van zo'n incident. Dit is nu eenmaal -door de aard ervan- landelijk nieuws. Elke explosie waarbij (zwaar)gewonden vallen, overigens.
En hoe je het ook wendt of keert: wat deze politieman eist (wissen van de beelden e.d.) gaat natuurlijk nergens over. Dat heeft geen enkele wettelijke basis.
Ik heb het ook wel eens gehad: een agent die mij verbood om bepaalde beelden te publiceren. Na wat bekvechten over-en-weer heb ik hem even snel laten zien wat ik had (is niet geheim, mag hij best zien) en hem geadviseerd om (als hij iets had gezien wat volgens hem niet gepubliceerd mocht worden) maar contact op te nemen met de voorlichters. Dan moesten die dan maar met mij gaan regelen dat ik even op die beelden bleef zitten. Uiteindelijk heb ik uiteraard niets gehoord, maar goed.
Maar beelden wissen omdat een agent dat zegt ? Echt niet. Even afgezien van het feit dat dat ze niet eens zou helpen, want de beelden die we maken staan al na een paar secondes op onze interne fotoserver.
Voor de duidelijkheid: er zijn wel andere voorbeelden, waarbij de politie (lees: de voorlichters, en dan uit naam van het onderzoek) ons hebben verzocht om bepaalde beelden even uit de publiciteit te houden, omdat daar daderkennis op te zien is of dat zo'n beeld op een andere wijze het onderzoek zou kunnen schaden. Denk aan een inval van een arrestatieteam, waarbij ze nog meer adresjes afwillen. Prima, maar laat me dan wel weten wanneer het wel gepubliceerd kan. En dat gebeurt dan ook.
Je kan best op die manier samenwerken. Net zoals de politie soms ook vraagt om bepaalde zaken juist wel te publiceren, om een doorbraak te forceren. Denk aan de uitzending van Peter R. de Vries in de zaak van de Posbankmoord, laatst.
Maar dat moeten beiden uitzonderingen zijn. Normaliter moet je zo'n 98% of meer van je berichten kunnen publiceren zonder discussie.
Peen