Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 597272 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: peen van dienst link=msg=1466584 date=1481704637
En ik heb ook begrip dat er in een AT-auto zaken kunnen zitten die niet iedereen hoeft te zien of te weten. Maar het moet desondanks mogelijk zijn om beeld te maken van zo'n incident. Dit is nu eenmaal -door de aard ervan- landelijk nieuws. Elke explosie waarbij (zwaar)gewonden vallen, overigens.

En hoe je het ook wendt of keert: wat deze politieman eist (wissen van de beelden e.d.) gaat natuurlijk nergens over. Dat heeft geen enkele wettelijke basis.



Dat het mogelijk MOET zijn om beelden te kunnen maken van deze explosie heeft wel een wettelijke basis?

Persvrijheid wordt niet aangetast als de politie zegt dat iedereen op een kilometer afstand moet gaan staan, bijv. ivm explosiegevaar. Ook voor journalisten en 112-bloggers geldt eigen veiligheid eerst. Als deze mensen niet zelf voor de eigen veiligheid zorgen is het een nette service van de politie als zij behulpzaam zijn door iedereen weg te sturen.

De brandweer is ook ter plaatse, veel materieel zoals de autoladder heb je niet nodig voor de daadwerkelijk hulpverlening. Je kan het brandweermaterieel wel gebruiken om de journalisten/bloggers/ramptoeristen een stuk naar achteren te rijden. Iedereen gaat vanzelf wel weg als je met een vrachtwagen in donker achteruit rijdt richting publiek. De grote vrachtwagens zijn ook geschikt om het zicht op de inzetlokatie te ontnemen.

De woordvoerder kan vervolgens op het politiebureau een uurtje later een korte persverklaring af leggen.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Citaat van: oma link=msg=1466591 date=1481706550
Persvrijheid wordt niet aangetast als de politie zegt dat iedereen op een kilometer afstand moet gaan staan, bijv. ivm explosiegevaar. Ook voor journalisten en 112-bloggers geldt eigen veiligheid eerst. Als deze mensen niet zelf voor de eigen veiligheid zorgen is het een nette service van de politie als zij behulpzaam zijn door iedereen weg te sturen.
Oma: je doet weer aannames. In de mediaregeling nationale politie (bekrachtigd door de korpsleiding van de nationale politie) is duidelijk verwoord dat de persoonlijke veiligheid van de professionele persmuskiet zijn/haar eigen verantwoordelijkheid is. Ik kan er dus voor kiezen om een risico te nemen, en daar te blijven staan. Mits ik geen sporen verstoor, en de hulpverlening niet hinder: maar zolang je niet in een straal van (zeg) 10, 15, 20 meter rond dat incident loopt lijkt me daarvan geen sprake.

En ja: dan roepen ze 'een straal van een kilometer is PD'. Dan dienen de muskiet achteraf een klacht in; dan komt het hoge woord eruit dat dat toch 'niet redelijk was' en 'niet verdedigbaar is', en dan krijgt zo'n politie eenheid een rekening. Ik ken daar ook diverse voorbeelden van uit den lande.

Ik ben hier niet geweest. Maar het zou niet de eerste keer zijn dat (in de zomer) pers wordt weggestuurd "want gevaarlijk" terwijl er 10 of meer politie agenten in blouse met korte mouwen pal bovenop staan. Als dat kan, zal het met het gevaar ook wel meevallen.

Houd je even bij je eigen vakgebied, dat is handiger, denk ik.

Peen
Redacteur van


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: peen van dienst link=msg=1466593 date=1481707961
Oma: je doet weer aannames. In de mediaregeling nationale politie (bekrachtigd door de korpsleiding van de nationale politie) is duidelijk verwoord dat de persoonlijke veiligheid van de professionele persmuskiet zijn/haar eigen verantwoordelijkheid is. Ik kan er dus voor kiezen om een risico te nemen, en daar te blijven staan. Mits ik geen sporen verstoor, en de hulpverlening niet hinder: maar zolang je niet in een straal van (zeg) 10, 15, 20 meter rond dat incident loopt lijkt me daarvan geen sprake.

En ja: dan roepen ze 'een straal van een kilometer is PD'. Dan dienen de muskiet achteraf een klacht in; dan komt het hoge woord eruit dat dat toch 'niet redelijk was' en 'niet verdedigbaar is', en dan krijgt zo'n politie eenheid een rekening. Ik ken daar ook diverse voorbeelden van uit den lande.

Ik ben hier niet geweest. Maar het zou niet de eerste keer zijn dat (in de zomer) pers wordt weggestuurd "want gevaarlijk" terwijl er 10 of meer politie agenten in blouse met korte mouwen pal bovenop staan. Als dat kan, zal het met het gevaar ook wel meevallen.

Houd je even bij je eigen vakgebied, dat is handiger, denk ik.

Peen

Ik doe geen aannames. Ik post mijn menig op hulpverleningsforum. Ik ben een hoofdofficier van een hulpverleningsdienst in het buitenland.

Het is voor een operationeel commandant of een (hoofd)officier totaal niet interessant wat directeuren/nationale korpsleiding regelen met persmuskieten.

De directeuren van politie kunnen wel afspreken dat eigen veiligheid eigen verantwoording is van de persmuskieten. De korpsleiding van de brandweer heeft de regeling niet gemaakt met de persmuskieten. De (H)OVD van de brandweer zit naast de HOVD politie, kortom de brandweer kan gewoon besluiten tot een evacuatie in een cirkel van 500 - 1000 meter.

De officier van politie kan als ze de persmuskieten op grote afstand willen hebben ook de brandweer vragen of ze geen zin hebben om een oefening te houden. Er lopen heel veel brandweermensen rond die niets te doen hebben en ze hebben hun blusvoertuigen bij zich. De brandweer heeft gewoon haar recht om te gaan oefenen, als je als persmuskiet niet nat gespoten wilt worden ga je ergens staan. De politie is voldoende service gericht om de persmuskieten advies te geven waar ze droog kunnen staan.

Het zal voor de politie en justitie geen enkel probleem zijn om alle klachten achteraf van persmuskieten netjes af te handelen.

Er zijn ontzettend veel manieren om ramptoeristen en journalisten op afstand te houden. Je moet als (hoofd)officier/operationeel commandant gewoon een beetje creatief zijn. Bij ons komt het regelmatig voor dat een paar journalisten een nachtje (of twee) slapen bij oom agent. Na een paar dagen komt er een rechter die soms zegt dat het niet zo netjes is van de politie en eigenlijk onredelijk. Oom agent zegt dan netjes sorry. Als de politie wel rechtmatig handelde (= meestal zo) kan je als buitenlandse journalist kiezen direct het land te verlaten of je paspoort in te leveren gedurende de periode dat de strafrechter zich buigt over al je rechten en plichten.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: peen van dienst link=msg=1466593 date=1481707961
Houd je even bij je eigen vakgebied, dat is handiger, denk ik.

Peen

Een uiterst belangrijk deel van mijn vakgebied is het effectief optreden bij de afhandeling van terreuraanslagen. Hoeveel ervaring heb jij met terreuraanslagen?

Als je de melding krijgt explosie, in of nabij een politievoertuig moet je er vanuit gaan dat het een terreuraanslag is tot het moment dat je het met zekerheid kan uitsluiten. Als je weet dat het gaat om een speciale eenheid van politie en er slachtoffers zijn moeten alle alarmbellen af gaan.

Een gouden regel is dat er geen burgers of media aanwezig is op of nabij het plaats delict, alleen de burgers die op dat moment actief bezig zijn met het verlenen van eerste hulp aan slachtoffers, evacuatie van slachtoffers of brandbestrijding cq reddingacties mogen blijven.

Iedereen die het niet begrijpt of denkt dat foto's maken of filmen persvrijheid is is in mijn ogen niets anders dan een landverrader omdat je dan geen flauw benul hebt hoe waardevol het voor terroristen is om alle foto's en video's te bestuderen op sociale media.

Voorts ging het hier om een geplande inzet van een arrestatieteam van politie, de twee slachtoffers waren zich gereed aan het maken voor de inzet. Het kan en mag ook niet zo zijn dat persvrijheid er voor zorgt dat criminelen even gewaarschuwd worden dat ze als de bliksem moeten vluchten omdat de politie ze had willen ontpakken maar vertraging heeft opgelopen door een triest ongeval.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Citaat van: oma link=msg=1466596 date=1481709144
De brandweer heeft gewoon haar recht om te gaan oefenen, als je als persmuskiet niet nat gespoten wilt worden ga je ergens staan.
Je snapt niet dat er verschil zit in omgang met elkaar in de woestijn en een beschaafd land, Oma? Verbazingwekkend hoe 'een hoofdofficier van een hulpverleningsdienst in het buitenland' schijnbaar geen flauw idee heeft hoe het er in Nederland aan toe gaat.

Op de OK gelden andere regels dan de openbare ruimte - althans, in Nederland. Leer er mee leven zeg ik.

Citaat van: oma link=msg=1466597 date=1481710301
Een gouden regel is dat er geen burgers of media aanwezig is op of nabij het plaats delict, alleen de burgers die op dat moment actief bezig zijn met het verlenen van eerste hulp aan slachtoffers, evacuatie van slachtoffers of brandbestrijding cq reddingacties mogen blijven.
Even hoor: een gouden regel? Jouw gouden regel!


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Citaat van: oma link=msg=1466596 date=1481709144
Er zijn ontzettend veel manieren om ramptoeristen en journalisten op afstand te houden. Je moet als (hoofd)officier/operationeel commandant gewoon een beetje creatief zijn. Bij ons komt het regelmatig voor dat een paar journalisten een nachtje (of twee) slapen bij oom agent. Na een paar dagen komt er een rechter die zegt dat het niet zo netjes is van de politie en eigenlijk onredelijk. Oom agent zegt dan netjes sorry.
Lees: om zelf je eigen wetten en regels te bepalen.

Maar goed: oom agent zegt hier dan netjes 'sorry' (prima; handje schudden en we gaan weer verder) en krijgt vervolgens een factuur. En moet (ervan uitgaande dat de klacht gegrond is verklaard) maatregelen nemen om te voorkomen dat dit in de toekomst nogmaals fout gaat. Dat is het doel van de klachtenprocedure bij de politie: leren van fouten, die nu eenmaal gemaakt worden; en verbeteringen aanbrengen.

Nogmaals: de pers heeft zich ook aan de afspraken te houden. Beide bloedgroepen moeten normaal hun werk kunnen doen en op een volwassen manier met elkaar omgaan. Soms ook geven en nemen, over en weer. Maar 'zo eentje zoals jij' die 'creatief met de regels omgaat': kom vooral in deze regio werken, wees welkom. Dan komen we elkaar nog heel vaak tegen....

Citaat van: oma link=msg=1466597 date=1481710301
Iedereen die het niet begrijpt of denkt dat foto's maken of filmen persvrijheid is is in mijn ogen niets anders dan een landverrader omdat je dan geen flauw benul hebt hoe waardevol het voor terroristen is om alle foto's en video's te bestuderen op sociale media.

Daar ga je weer, Oma. Neem maar weer een kopje thee. Landverrader.... toe maar. Grote woorden.

Ik ben het met je eens dat 'we' rekening moeten houden met terrorisme. Dat we waakzaam moeten zijn, en daar over na moeten denken. Maar als je dat als redenatie gebruikt om (als overheidsdienaar) gelijk maar alle afspraken en wetten die door de volksvertegenwoordiging zijn aangenomen, in één klap overboord te zetten, ben jij eerder de landverrader.

Hier in de omgeveing van Den Haag krijgen we van het AT en de AE in ieder geval alle vrijheid om beelden te maken. Sterker nog: daar worden nog wel eens 'gewone' politie agenten die ons hinderen, aangesproken door AT'ers; zo van 'joh, laat ze maar lekker beelden maken, dat vinden we prima'.

Als er iets gebeurt wat ze niet in beeld willen hebben (procedure, uitrusting) doen ze dat even achter het busje of noem maar op. Ook dat is een vorm van 'leven en laten leven'.

Peen
Redacteur van


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Haageneesch link=msg=1466598 date=1481710401
Je snapt niet dat er verschil zit in omgang met elkaar in de woestijn en een beschaafd land, Oma? Verbazingwekkend hoe 'een hoofdofficier van een hulpverleningsdienst in het buitenland' schijnbaar geen flauw idee heeft hoe het er in Nederland aan toe gaat.

Op de OK gelden andere regels dan de openbare ruimte - althans, in Nederland. Leer er mee leven zeg ik.
Even hoor: een gouden regel? Jouw gouden regel!

Doe eens een gok hoeveel kans politie inclusief SWAT je geven in de USA bij een melding explosie in/bij politievoertuig met 2 gewonden.

De laatste aanslag in Frankrijk is al een tijdje geleden, tot op de dag van vandaag kent men daar de noodtoestand. Frankrijk is voornemens de noodtoestand vanwege de terreurdreiging wederom voor langere tijd te verlengen. De noodtoestand zet de democratie en de rechten/vrijheden van burgers en pers soms even aan de kant zodra de autoriteiten denken dat het anders een gevaar voor de nationale veiligheid op zou kunnen leveren.

Het is raar om uit te halen naar een achterlijk, barbaars woestijnland terwijl men het ook doet in Israel (veel westerse landen zijn trots op de enige democratie in midden oosten, in de USA en Frankrijk.

In Nederland is het zelfs zo dat de hulpdiensten niet alleen te maken hebben met de echte journalisten. De journalisten van landelijke media komen niet op draf naar spaarndam op dinsdagavond maar het hele leger bijstandtrekkers, AOW-ers en scholieren met een P2000-alarmontvanger en een digitale camera rukt ook uit om de journalistieke, controlerende taak uit te voeren.

Afgelopen week besefte Nederland ineens dat niet iedereen journalist is zodra ze het zelf beweren. Crimineel Martin Kok was 's ochtends nog een misdaadjournalist, iets later zelfs de eerste journalist die doodgeschoten is in Nederland maar gedurende de dag heeft men eens diep nagedacht, het 18 uur journaal opende met misdaadBLOGGER Martin Kok.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: peen van dienst link=msg=1466600 date=1481710476
................

De politie hoeft helemaal niet jouw vriend te willen zijn. De politie hoeft zeker de categorie 112-hobbyisten niet serieus te nemen. Er is niets mis met politiemensen die helemaal geen zin in jou hebben. Het past bij de Nederlandse wens om een praatpolitie te hebben, die pet past ons allemaal en de politie is je beste vriend.

Het is niet zo dat politie met jou of met echte journalisten rekening moet houden zodra de nationale veiligheid in geding kan zijn. De politie in Nederland moet leren dat terreur geen criminaliteit is en nationale veiligheid het exclusieve domein is van politie en defensie.

Als jij denkt dat iets filmen of publiceren onder deze omstandigheden best moet kunnen terwijl de autoriteiten vinden dat het niet kan ben je gewoon een landverrader omdat je schijt hebt aan het bevoegd gezag en de mensen die land en volk willen beschermen tegen terroristen en terroristen voorziet van informatie waardoor ze een succesvolle aanslag kunnen bedenken en uitvoeren.

Als de dreiging van Duitsers of Belgen kwam zou de oorlogswet van toepassing zijn geweest waardoor je als pers in Nederland geen rechten meer hebt. Rutte heeft gezegd dat we in Nederland in oorlog zijn. Onze vijand is veel minder zichtbaar dan een klassieke vijand in oorlogsomstandigheden. Terroristen hebben voordeel van open samenlevingen en eigenwijze figuren die vinden dat ze ondanks het "in oorlog zijn met ISIS en terreur" ook alleen maar rechten hebben en geen enkele plicht.

Als jij met je rampenblogje het land of Nederlandse burgers/hulpverleners in gevaar wilt brengen omdat het je recht is noem ik je een landverrader. Zouden meer mensen moeten doen.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Citaat van: oma link=msg=1466601 date=1481711214
In Nederland is het zelfs zo dat de hulpdiensten niet alleen te maken hebben met de echte journalisten. De journalisten van landelijke media komen niet op draf naar spaarndam op dinsdagavond maar het hele leger bijstandtrekkers, AOW-ers en scholieren met een P2000-alarmontvanger en een digitale camera rukt ook uit om de journalistieke, controlerende taak uit te voeren.
En dat is nu juist het briljante van die 'mediaregeling Nationale Politie'. Daar wordt een specifieke uitzondering gemaakt voor mensen met een politieperskaart.

Je weet wel: die kaart die wordt uitgegeven op basis van een regeling die al sinds 1980 bestaat; en die is afgesproken tussen de ministeries van Justitie, Binnenlandse Zaken en de NVJ (als vertegenwoordiging van de beroepsgroep 'journalisten'). Waarover jurisprudentie bestaat; waarvan onze rechters dus hebben gezegd 'dit is een categorie die moet worden toegelaten'.

Ik geef regelmatig presentaties op politie bureau's t.a.v. dit onderwerp. Daar zeg ik altijd 'het is niet de taak van de politie om mijn concurrentie uit te schakelen: als het kan, laat dan vooral alles met een camera toe'. Immers: om een PPK te krijgen moet je o.a. aantoonbaar leveren aan de massamedia; en je moet ergens beginnen met het opbouwen van een klantenkring. Maar 'als jullie keuzes moeten gaan maken: zet dan degenen zonder PPK buiten het lint, en laat de PPK houders staan'.

Ook hiervoor geldt weer Oma: je kan (en mag) het van mij van de zotte vinden. Maar jij maakt dat niet uit: dat is zo bepaald door volksvertegenwoordigers, ministeries en rechters.

Citaat van: oma link=msg=1466605 date=1481711721
De politie hoeft helemaal niet jouw vriend te willen zijn. De politie hoeft zeker de categorie 112-hobbyisten niet serieus te nemen. Er is niets mis met politiemensen die helemaal geen zin in jou hebben.

Oh nee hoor, ze mogen mij een enorme eikel vinden. Geloof me: er zijn er bij de politie een paar die bij mij ook in die categorie vallen. Maar ik sta daar beelden te maken voor massamedia, en beschik daarom al een jaar of 10 over een PPK.

Maar Oma: je diskwalificeert je wel een beetje als serieuze gesprekspartner, op deze manier. Ga vooral rustig door met je 'strijd'.

Peen

Peen
Redacteur van


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Citaat van: oma link=msg=1466601 date=1481711214
Doe eens een gok hoeveel kans politie inclusief SWAT je geven in de USA bij een melding explosie in/bij politievoertuig met 2 gewonden.
Serieus? Gaan we Nederland niet alleen met de zandbak vergelijken, maar ook nog met de Verdeelde Staten?  98uiye