Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 582857 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: peen van dienst link=msg=1466606 date=1481712189
....

Jij mag vinden dat ik mij diskwalificeer echter raakt het mij niet omdat ik weet dat ik me dan in zeer goed gezelschap bevindt van internationale terreurbestrijders uit veel landen, inclusief Israel en de Verenigde Staten, die het geheel met mij eens zijn.

Verschil is dat al deze mensen exact weten wat terreur is en in Nederland gelukkig niemand het weet.

Ik weet ook zeker dat het in Nederland niet lastig is om terreurbestrijders te vinden die er precies zo over denken. Als je het zeker wil weten moet je het korps maniers eens vragen hoe zij denken over een anti-terreurinzet terwijl een leger AOW-ers en bijstandtrekkers op de scooter een (dynamische) hot zone binnen komt racen. Vraag ze eens hoe veel waarde ze hechten aan pottenkijkers of mensen die met de camera beelden vast willen leggen omdat ze een belangrijke controlerende taak hebben in onze democratie.

Er is een groot verschil tussen een kat in de boom en een mogelijke (terreur)aanslag.


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Citaat
Op dinsdagavond raakten twee leden van een arrestatieteam van de politie zwaargewond bij een explosie in hun auto in Spaarndam. Fotografen die op het incident afkwamen, werden door een agent gehinderd in hun werkzaamheden en opgedragen reeds gemaakte foto’s te wissen. Er werd gedreigd met arrestatie indien dat niet gebeurde. Journalistenvereniging NVJ en Vereniging Mediabelangen (dat zich inzet voor betere communicatie tussen pers en politie) tekenen officieel protest aan tegen de gang van zaken.

Verder bij Villamedia: https://www.villamedia.nl/artikel/woede-om-optreden-politie-na-explosie-spaarndam?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Haageneesch link=msg=1466613 date=1481713403
Serieus? Gaan we Nederland niet alleen met de zandbak vergelijken, maar ook nog met de Verdeelde Staten?  98uiye

Wat is er vreemd aan als ik Nederland vergelijk met de Verenigde Staten. De media is het afgelopen jaar veel drukker geweest met de Amerikaanse presidentsverkiezingen, inclusief urenlange live uitzending van meerdere debatten op zowel de publieke als commerciele Nederlandse zenders, dan ze zullen zijn met de aanstaande 2e kamerverkiezingen (beetje Nieuwsuurgeneuzel, PvdA een paar keer bij Pauw en een verkiezingsdebat van 50 minuten met voorgekauwde vragen en een paar oneliners van de fractievoorzitters).

Nederland is niet eens in staat om zelf haar eigen grondgebied te verdedigen, Nederland kan het alleen als de USA ze helpt en ook nog eens het grootste deel van de onkosten aftikt.

Het is raar dat het ineens een achterlijk land is zodra het gaat om hun aanpak van terreur ondanks dat ze het Westerse land zijn met de meeste ervaring met terreur en terreurbestrijding.

Israel maar ook landen als Qatar bedenken niet zelf hoe ze terreur moeten bestrijden. De USA geeft advies, levert materieel, traint personeel, enz.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Citaat van: oma link=msg=1466596 date=1481709144
Het is voor een operationeel commandant of een (hoofd)officier totaal niet interessant wat directeuren/nationale korpsleiding regelen met persmuskieten.


Zeg oma, als jij dit in jou werkomgeving even hard op zegt tegen jou meerdere, hoe snel zit jij dan in economy terug naar Nederland?


Dierentuinen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 677
  • FIA Safety officer
Citaat van: oma link=msg=1466591 date=1481706550
De brandweer is ook ter plaatse, veel materieel zoals de autoladder heb je niet nodig voor de daadwerkelijk hulpverlening. Je kan het brandweermaterieel wel gebruiken om de journalisten/bloggers/ramptoeristen een stuk naar achteren te rijden. Iedereen gaat vanzelf wel weg als je met een vrachtwagen in donker achteruit rijdt richting publiek. De grote vrachtwagens zijn ook geschikt om het zicht op de inzetlokatie te ontnemen.

De woordvoerder kan vervolgens op het politiebureau een uurtje later een korte persverklaring af leggen.
Er zal geen brandweerchauffeur of bevelvoerder zijn die bewust in de richting van het publiek gaat rijden omdat deze in de ogen van de politie te dicht op de PI staat. Er is namelijk geen brandweerchauffeur of bevelvoerder die zin heeft om zich voor de rechter te voegen om te vertellen waarom ze dat gedaan hebben.
Het is aan de politie om een veilig werkgebied te bieden voor hulpverleners waar geen ongenode personen lopen. Deze fotografen stonden op een degelijk grote afstand dat dit niet het geval is.
Daarbij kan je van achter jouw bureau zien of een autoladder met korf wel of niet nodig is.

Citaat van: Diamondback link=msg=1466619 date=1481714862
Zeg oma, als jij dit in jou werkomgeving even hard op zegt tegen jou meerdere, hoe snel zit jij dan in economy terug naar Nederland?

Denk eerder dat ze daar niet eens naar luisteren.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Diamondback link=msg=1466619 date=1481714862
Zeg oma, als jij dit in jou werkomgeving even hard op zegt tegen jou meerdere, hoe snel zit jij dan in economy terug naar Nederland?

Heb het net gedaan. Ze verwachten niet anders van mij omdat ik operationeel commando voer. Directeuren van brandweer, politie en brandweer weten dat er een groot verschil zit tussen de papieren realiteit en de praktijk buiten op straat.

Onze directeuren zouden het ook ons niet aan doet om een blogger uit te nodigen op een politiebureau om agenten te gaan vertellen ; 'het is niet de taak van de politie om mijn concurrentie uit te schakelen: als het kan, laat dan vooral alles met een camera toe'. Immers: om een PPK te krijgen moet je o.a. aantoonbaar leveren aan de massamedia; en je moet ergens beginnen met het opbouwen van een klantenkring. Maar 'als jullie keuzes moeten gaan maken: zet dan degenen zonder PPK buiten het lint, en laat de PPK houders staan'.

Agenten zouden hier in de broek pissen van het lachen als het ze zou overkomen dat een blogger/ramptoerist het podium krijgt voor een dergelijke reutel. Politiemensen in Qatar gebruiken de tijd liever om de openbare orde te handhaven buiten op straat en ze staan liever een uur op de schietbaan te trainen (net als de Nederlandse agent eens per jaar mag doen als hij geluk heeft).


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Dierentuinen link=msg=1466621 date=1481715045
Er zal geen brandweerchauffeur of bevelvoerder zijn die bewust in de richting van het publiek gaat rijden omdat deze in de ogen van de politie te dicht op de PI staat. Er is namelijk geen brandweerchauffeur of bevelvoerder die zin heeft om zich voor de rechter te voegen om te vertellen waarom ze dat gedaan hebben.
Het is aan de politie om een veilig werkgebied te bieden voor hulpverleners waar geen ongenode personen lopen. Deze fotografen stonden op een degelijk grote afstand dat dit niet het geval is.


Brandweermannen bij ons doen het wel omdat het in Qatar niet verboden is om je brandweerwagen achteruit te rijden. Het is in Qatar ook niet verboden als de brandweer gaat oefenen met de brandslang. Het is ook niet verplicht voor de persmuskiet om weg te gaan, je mag blijven staan.

Het verschil is dat brandweermannen en ambulancepersoneel in Qatar heel goed weten dat de politie en veiligheidspolitie het niet doen omdat ze zieke, achterlijke barbaren zijn. Deze mensen doen om te zorgen dat de kans zo groot mogelijk is dat brandweermensen en ambulancepersoneel veilig zijn. Wij zijn de hulpverleners die aan de bak mogen na een aanslag of een incident dat mogelijk een aanslag kan zijn. Wij faciliteren en ondersteunen de politie inderdaad en zijn niet de diensten die de politie gaan toetsen of tegenwerken.

In Nederland heeft de brandweer een bevelvoerder. Ik neem aan als de bevelvoerder een bevel geeft voertuig te verplaatsen dat de chauffeur het doet. Als het in Nederland anders werkt moet je het een vraagvoerder noemen ipv bevelvoerder.

Als je voelt wat ik of mijn mensen soms voelen buiten op straat door dreiging van terreur, explosieven, vuurwapengevechten praat je ook wel iets anders over de wijze van optreden van politie en anti-terreureenheden.


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Het is en blijft onverteerbaar dat degenen die wij hebben aangesteld om recht en orde te bewaren zelf de (Grond)wet zo slecht kennen......dan zwijg ik nog maar over de wijze van bejegenen en het impliciet dreigen met allerlei onwettelijke maatregelen.
Ik bespeur, waarschijnlijk in tegenstelling tot anderen, weinig tot geen emotionele betrokkenheid bij betreffende diender. Niet ten opzichte van het gebeurde, niet ten opzichte van mensen die zich gewoon binnen de wettelijke kaders gedragen.
Er zijn een paar redenen om de pers in te perken in haar werkzaamheden:
1. Huisrecht (als betreffende persmedewerker zonder toestemming van de bewoner een woning heeft betreden)
2. Terreinrecht (als betreffende persmedewerker door de eigenaar van een terrein wordt gesommeerd dat terrein te verlaten)
3. Verstoring van een plaats delict
4. Verhinderen van de werkzaamheden van de hulpdiensten c.a.

Eigen veiligheid van de persmedewerker is voor een hulpverlenende dienst geen wettige reden hem te (laten) verwijderen. Een vriendelijke waarschuwing is goede service, maar uiteindelijk gaat de journalist over zijn/haar eigen veiligheid.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1466629 date=1481716774
Eigen veiligheid van de persmedewerker is voor een hulpverlenende dienst geen wettige reden hem te (laten) verwijderen. Een vriendelijke waarschuwing is goede service, maar uiteindelijk gaat de journalist over zijn/haar eigen veiligheid.

Met andere woorden als de brandweer besluit dat ik mijn huis moet verlaten omdat de brandweer denkt dat rook, asbest of een gevonden handgranaat met de pin er in een enorm risico is voor mijn eigen veiligheid ben ik verplicht mijn eigen woning te verlaten.

Een journalist kan blijven staan omdat hij zelf gaat over zijn eigen veiligheid?

Ik heb het al diverse keren meegemaakt dat ik in Qatar even gesproken heb met een Westerse (incl Nederlandse) journalist omdat ze onverwacht hier in een levensgevaarlijke situatie terecht kwamen. Het verschil tussen Doha en Den Haag is dat het hier ogenschijnlijk heel vreedzaam en normaal kan lijken en alles ineens om slaat. De meeste mensen die hier al heel lang zijn weten precies hoe ze het zien aankomen, je voelt het soms bijna in de lucht hangen. Hoe kan het dat doorgewinterde beroepsjournalisten niet altijd de eigen veiligheid kunnen waarborgen en in Nederland de journalisten het wel kunnen, zelfs bij een terreuraanslag of een mogelijke terreuraanslag (explosie in of nabij politiewagen).


MHL media

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
  • www.mediatv.nl
    • MediaTV
Citaat van: oma link=msg=1466627 date=1481715871
Brandweermannen bij ons doen het wel omdat het in Qatar niet verboden is om je brandweerwagen achteruit te rijden. Het is in Qatar ook niet verboden als de brandweer gaat oefenen met de brandslang. Het is ook niet verplicht voor de persmuskiet om weg te gaan, je mag blijven staan.

Qatar het land waar men het ook normaal vind dat een agent een deelneemster aan het WK wielrennen bewust aanrijdt omdat hij vind dat haar benen te bloot zijn in een algemeen geaccepteerd wielertenue.
Gelukkig wonen we hier in een beschaafd land.

http://sportnieuws.nl/wielrennen/politie-qatar-rijdt-wielrenster-bewust-aan-vanwege-korte-broek/
Voor het laatste hulpverleningsnieuws uit de regio Rijnmond kijk op www.mediatv.nl of @mediatvnl