Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 606541 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Heijnsbergen

• Forum gebruiker
Nee, verkeerde vergelijking. Een bewoner kan, behalve met een gerechtelijk bevel, nooit tegen zijn zin uit een woning worden gehaald. Het is immers zijn eigen woning en het huisrecht gaat daar heel ver in.
De journalist overtreedt het huisrecht als hij de woning betreedt zonder uitdrukkelijke toestemming van de bewoner en is om die reden uit de woning te verwijderen.

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1466633 date=1481717285
Nee, verkeerde vergelijking. Een bewoner kan, behalve met een gerechtelijk bevel, nooit tegen zijn zin uit een woning worden gehaald. Het is immers zijn eigen woning en het huisrecht gaat daar heel ver in.
De journalist overtreedt het huisrecht als hij de woning betreedt zonder uitdrukkelijke toestemming van de bewoner en is om die reden uit de woning te verwijderen.

Helder, als de brandweer besluit dat bewoners uit omliggende woningen geevacueerd moeten worden mag je als bewoner zeggen dat je gewoon weer naar bed gaat en de brandweer eerst maar een gerechtelijk bevel moet halen?

Heijnsbergen

• Forum gebruiker
Geheel correct en tevens juist. Epische foto van man in zijn blote bast die doorgaat met het lezen van ene boek terwijl zijn dak in brand staat en de brandweer aan het blussen is......

peen van dienst

• Senior gebruiker
Citaat van: oma link=msg=1466623 date=1481715439
Agenten zouden hier in de broek pissen van het lachen als het ze zou overkomen dat een blogger/ramptoerist het podium krijgt voor een dergelijke reutel. Politiemensen in Qatar gebruiken de tijd liever om de openbare orde te handhaven buiten op straat en ze staan liever een uur op de schietbaan te trainen (net als de Nederlandse agent eens per jaar mag doen als hij geluk heeft).
Ik denk dat je daar gelijk in hebt. En ik vind dat prima. Want dat is 'daar' en niet 'hier'.

Jouw uitspraken hier doen mij ook concluderen dat je 'daar' prima op je plaats bent; ongetwijfeld hoog gewaardeerd wordt en noem maar op. Je past er goed bij, zeg maar.

Maar volgens mij zijn we hier met zijn alleen in NL nog steeds van mening dat we al het mogelijke moeten doen om terreuraanslagen te voorkomen en te bestrijden, maar dat we niet voornemens zijn om ons door de haat en de angst te laten regeren.

Overigens Oma: u zit nu weer op uw stokpaardje: het afkammen van één van de instituten die al decennia deel uitmaken van onze maatschappij. Daar kunnen we nog bladzijdes vol over schrijven, maar net zoals de discussie die we een paar dagen geleden voerden, leidt het berijden van uw stokpaardje weer af van het feitelijke onderwerp.

Volgens mij ging het hier in eerste instantie om het handelen van een politie agent na (volgens de officiële verklaring) zoals het er nu uitziet een vreselijk ongeval met een arrestatieteam. Niet om de verschillen in handhaving en mentaliteit tussen NL en een verre zandbak.

Peen
Redacteur van

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1466635 date=1481717967
Geheel correct en tevens juist. Epische foto van man in zijn blote bast die doorgaat met het lezen van ene boek terwijl zijn dak in brand staat en de brandweer aan het blussen is......

Bedankt, ik wist het niet.

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: peen van dienst link=msg=1466637 date=1481718329
Ik denk dat je daar gelijk in hebt. En ik vind dat prima. Want dat is 'daar' en niet 'hier'.

Jouw uitspraken hier doen mij ook concluderen dat je 'daar' prima op je plaats bent; ongetwijfeld hoog gewaardeerd wordt en noem maar op. Je past er goed bij, zeg maar.

Maar volgens mij zijn we hier met zijn alleen in NL nog steeds van mening dat we al het mogelijke moeten doen om terreuraanslagen te voorkomen en te bestrijden, maar dat we niet voornemens zijn om ons door de haat en de angst te laten regeren.

Overigens Oma: u zit nu weer op uw stokpaardje: het afkammen van één van de instituten die al decennia deel uitmaken van onze maatschappij. Daar kunnen we nog bladzijdes vol over schrijven, maar net zoals de discussie die we een paar dagen geleden voerden, leidt het berijden van uw stokpaardje weer af van het feitelijke onderwerp.

Volgens mij ging het hier in eerste instantie om het handelen van een politie agent na (volgens de officiële verklaring) zoals het er nu uitziet een vreselijk ongeval met een arrestatieteam. Niet om de verschillen in handhaving en mentaliteit tussen NL en een verre zandbak.

Peen

Ik zit inderdaad prima op mijn plek omdat ze mij anders wel ontslagen zouden hebben. Het is in Midden Oosten heel erg belangrijk om te beseffen dat je heel anders om dient te gaan met de normale incidenten (branden, ongevallen en criminaliteit) en terreur.

Als we hier een melding krijgen van harde knallen nabij een Westers 5-sterren hotel stuurt de meldkamer geen brandweer of surveillance van de politie. Men gaat uit van een terreuraanslag tot het met zekerheid ter plaatse is uitgesloten.

Als we hier een melding krijgen van explosie in/nabij politiewagen of politiebureau gaan we niet uit van een autobrandje, we gaan direct uit van een terreuraanslag en nemen alle maatregelen en anticiperen op dat er nog een aantal aanslagen kunnen volgen. We houden er zelfs rekening mee dat een tweede explosief tot ontploffing kan worden gebracht op een moment dat er al veel agenten, brandweermannen en ambulancepersoneel rond lopen.

We houden ook rekening met een schutter die met een automatisch wapen de hulpverleners onder vuur neemt.

Je kan het allemaal af doen als Midden Oosten toestanden echter weet iedereen dat o.a. IS oproept om de landen van de westerse coalitie aan te vallen, politie tot doelwit te maken en het nog maar een paar dagen geleden in Istanbul gebeurde dat de politie op gruwelijke wijze doelwit is geworden van een paar terroristen. Het toont aan hoe makkelijk 2 of 3 idioten in een paar seconden ontzettend veel agenten kunnen doden of verwonden.

Ik vind prima als ze 112-bloggers, PKK-kaarthouders en whatever veel ruimte geven bij kat in de boom of eend vastgevroren in de vijver. Bij terreur is het belangrijk dat de politie al het overzicht heeft, het lukt je niet als er ook fotografen in groepjes staan. Groepen vormen een makkelijk doelwit voor een 2e bomvestdrager en de politiemensen kunnen niet zien of iemand een handgranaat of vuurwapen uit de zak haalt of een camera/telefoon.

Jij zit ook weer op je stokpaardje dat we het in Nederland al tientallen jaren zo doen. Het kwartje is in Nederland nog niet gevallen dat de wereld anders is geworden. De inlichtingdienst waarschuwt Nederland zelfs dat er meer terroristen en ISIS-adepten op ons af komen nu ze terrein verliezen in Syrie en Irak. Nederland weet dat haar buurlanden inmiddels ook anders zijn gaan denken over terreur omdat het bloed van burgers al over de Duitse en Belgische straten heeft gevloeid.

Nederland weet ook dat Frankrijk sinds de aanslagen de democratie gedeeltelijk in de ijskast heeft gezet. Het zegt niet dat ze buigen voor terreur omdat de noodtoestand al erg lang van kracht is. Het zegt dat ze niet meer naief willen zijn en terreur niet langer meer willen onderschatten.

Ik vind dat je als Nederlandse journalist/112-blogger thuis moet blijven zodra je hoort over een explosie/aanslag in of nabij een terreurgevoelig doelwit, zoals een politiewagen of politiebureau. Op moment dat politie op twitter zet dat een ongeval waarschijnlijk is en terreur uitgesloten kan worden kan je nog ter plaatse gaan.

Het is bij dit incident ook niet zo dat de direct uitgerukte 112-bloggers de burgers hebben voorzien van foto's van het voertuig of ook maar iets interessants. Je ziet brandweermannen rondlopen, ambulances in de rij staan en een paar doeken.

Dezelfde foto of video hadden de journalisten/bloggers ook uren later kunnen maken. Het grote verschil is dat je dezelfde foto kan maken en het uitgesloten is dat je in de hot zone zit tijdens een ' ongoing terror attack'.

peen van dienst

• Senior gebruiker
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1466635 date=1481717967
O ja, ik weet dat nog. Was in de pre-regio15 tijd, dus we hebben de foto helaas niet.

Als ik het me goed herinner zei hij zoiets van 'ik kan toch niets bijdragen aan het blussen; sterker nog ik loop alleen maar in de weg' waarna hij op het terras rustig zijn boek verder ging lezen.

Peen
Redacteur van

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Man wat loopt deze discussie weer mank... als grotendeels meelezer op dit forum irriteer ik mij rot aan het feit dat sommigen het hier nodig vinden om appels met peren te vergelijken. Ik kan mij uit het verleden ook iemand herinneren die 'dichtbij vanuit zijn vakgebied' zo 'mooi' kon reageren in topics over onderwerpen zoals 'brandbestrijding'. Dat trok ook al volle zalen op dit forum en op andere fora. Pffffffff.

Hoe dan ook. Als meneer de agent meent dat er sprake is van het in gevaar brengen van de veiligheid van de AT'ers, dan zal hij of er voor moeten zorgen dat de brandweer daar even een zeiltje voor hangt, of hij accepteert gewoon het feit dat de pers rechten heeft die op basis van de regelingen met de politieperskaart zijn opgesteld in samenspraak met de politie. Over het eisen van het wissen van de beelden... daar is in het verleden ook al ruimschoots aandacht voor geweest en een ieder die nu nog met droge ogen beweert dat die eis van de agent 'redelijk' is... En er zijn natuurlijk ook gewoon afspraken te maken. Of blurren, of gewoon alles en iedereen op een flinke afstand zetten zodat er niks meer te zien is. Die mogelijkheid heeft de agent natuurlijk wel gewoon.

Ik ben erg benieuwd wat het vervolg hierop zal zijn.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: MHL media link=msg=1466632 date=1481717146
Qatar het land waar men het ook normaal vind dat een agent een deelneemster aan het WK wielrennen bewust aanrijdt omdat hij vind dat haar benen te bloot zijn in een algemeen geaccepteerd wielertenue.
Gelukkig wonen we hier in een beschaafd land.

http://sportnieuws.nl/wielrennen/politie-qatar-rijdt-wielrenster-bewust-aan-vanwege-korte-broek/

De politiemannen die de benen te bloot zouden vinden van wielrensters zouden erg druk zijn in Qatar omdat vrouwen in Qatar zijn die voor hun plezier fietsen of wielrennen in gelijksoortige kleding. Er zijn zelfs vrouwelijke ambassadeurs van Westerse landen die in strak kort broekje met blote benen iedere ochtend over de Corniche hardlopen langs het werkpaleis van de Emir. Ik zie theatergroepjes met vrouwen in korte rokjes en strakke broekjes in winkelcentra optreden zonder dat de politie de drang heeft ze bewust aan te rijden.

Het is veel opvallender dat dit bericht in de media is gekomen weken na afloop van de WK Qatar omdat een Noorse trainer in een talkshow op Noorse TV zei het gevoel te hebben dat het zou gaan om een opzettelijke aanrijding vanwege de blote benen die volgens hem ontzettend controversieel in Qatar zouden zijn.

De politie in Qatar weet inderdaad helemaal nergens van. Het is ons hier ook niet ontgaan en uiteraard zijn we wel nieuwsgierig welke agent in uniform in openbaar rustig een sigaretje heeft gerookt. We willen dat inderdaad niet hebben, brandweer-, politie- en ambulancepersoneel in uniform rookt niet in zicht van het publiek of in het openbaar. De ambulancedienst heeft ook geen melding gehad over een aanrijding met letsel van een WK wielrennen deelnemer. Het sluit uiteraard niet uit dat een wielrenster een politiewagen heeft geraakt of andersom een politiewagen een wielrenster. Doha kent zeer druk verkeer en er raken wel vaker verkeersdeelnemers elkaar. Als je een dag later derde kan worden op WK wielrennen zegt het al dat je door die vermeende opzettelijk aanrijding niet gewond bent geraakt. Bij een opzettelijke aanrijding met een auto vs. fietser is de kans gering dat er geen sprake is van ernstig letsel.

Als jij blij bent dat je in een beschaafd land leeft moet je eens afvragen hoe beschaafd het is om een bevriend land keer op keer te beschuldigen van allerlei misstanden. Je mag je ook afvragen hoe Nederlanders zouden reageren als de media in Qatar, Verenigde Arabische Emiraten of Saudi Arabie naar Pauw op Nederland 1 gaan kijken en zodra Sylvana Simons een losse flodder afschiet over rascisme van de Nederlandse politie de volgende dag het grote nieuws gaat brengen.

Weldenkende mensen in Europa mogen uiteraard zelf nadenken. Hoe waarschijnlijk is dat als dit echt zou zijn gebeurt de politie van Qatar een Westerse wielrenster het paspoort afpakt en haar onrechtmatig in detentie zal houden terwijl het stikt van de Westerse journalisten in Qatar vanwege de WK Wielrennen. Als er eentje lucht van krijgt dat er een Noorse profwielrenster vermist is of Qatar niet mag verlaten gaat Qatar direct internationaal de strontkar op. Geloof mij maar dat Qatar daar totaal geen behoefte aan heeft en ook geen enkele behoefte heeft om haar burgers constant te wijzen op hoe slecht, gevaarlijk en walgelijk Nederlanders en christenen zijn.

Hulpverleningsforum

• Forum Moderator
  • Senior gebruiker
    • HVforumNL
Nogmaals, dit is de laatste dagen ook al in andere topics gevraagd:

Het vriendelijke verzoek aan iedereen om vooral on topic te blijven, namelijk "Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?" bij incidenten in Nederland.

De huidige discussie gaat over het wegsturen van fotografen en journalisten bij het ongeval met het AT team in Spaarndam.

De situatie in Qatar en andere landen (en het feit of je daar wel of niet met blote benen mag fietsen), hoe de overheid daar ermee omgaat en verder alle andere off-topic vergelijkingen hebben hier werkelijk niets mee te maken en zullen vanaf nu ook zonder verder bericht verwijderd worden uit dit topic.

^Live