Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 606539 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: oma link=msg=1466591 date=1481706550
Persvrijheid wordt niet aangetast als de politie zegt dat iedereen op een kilometer afstand moet gaan staan, bijv. ivm explosiegevaar. Ook voor journalisten en 112-bloggers geldt eigen veiligheid eerst. Als deze mensen niet zelf voor de eigen veiligheid zorgen is het een nette service van de politie als zij behulpzaam zijn door iedereen weg te sturen.
En hier ligt dus de bron van twee pagina's overbodig gelul. Getuige het feit dat er veel hulpverleners op de plaats van het incident rondlopen is het niet aannemelijk dat persfotografen op 50-60 meter afstand gevaar lopen. Daar hoor je de agent ook niet over.

In combinatie van denigrerende opmerkingen over 112-bloggers en ramptoeristen zet Oma een negatieve toon waarbinnen een rationele discussie niet meer mogelijk is.

Citaat van: oma link=msg=1466591 date=1481706550
Je kan het brandweermaterieel wel gebruiken om de journalisten/bloggers/ramptoeristen een stuk naar achteren te rijden. Iedereen gaat vanzelf wel weg als je met een vrachtwagen in donker achteruit rijdt richting publiek.

En dat wordt gezegd door een hoofdofficier van dienst? We gebruiken gewoon een brandweervoertuig om een aanslag te plegen op de pers? Volgens mij is dit aanzetten tot geweld.

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1466657 date=1481723612
En hier ligt dus de bron van twee pagina's overbodig gelul. Getuige het feit dat er veel hulpverleners op de plaats van het incident rondlopen is het niet aannemelijk dat persfotografen op 50-60 meter afstand gevaar lopen. Daar hoor je de agent ook niet over.

In combinatie van denigrerende opmerkingen over 112-bloggers en ramptoeristen zet Oma een negatieve toon waarbinnen een rationele discussie niet meer mogelijk is.

Ik vind dat journalisten niet bepalen of een persvak dichterbij een incident mag zijn omdat er ook veel hulpverleners rondlopen. Als de politie een persvakje op 60 meter afstand maakt voor de journalisten doet het er niet toe of er 2 of 100 hulpverleners aan werk zijn, zeker niet als het gaat om hulpverleners die getraind zijn om te werken in gevaarlijk gebied.

Ik steek inderdaad niet onder stoelen of banken dat ik verschil maak tussen journalisten en 112-bloggers.  Het is juist het leuke van dit forum dat niet iedere hulpverlener een ramptoeristenknuffelaartje wil uithangen. Elders op forum zie je dat ik ook niet zo onder de indruk ben van autodidacten van EHBO-clubs die doktertje of ambulancebroeder willen spelen. Ik aarzel ook niet om brandweer- en politieprofessionals duidelijk te maken dat ze leken zijn tijdens reanimaties ongeacht het aantal reanimatiemeldingen op hun conto. Je mag het lezen als een totale afkeer van incompetent volk en kneuzen, iets wat op zich geen verwerpelijke opvatting is en uiteraard ook een mening is die je mag verkondigen in een democratisch rechtsstaat en geheel in lijn ligt met onze westerse normen en waarden.

Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1466657 date=1481723612
En dat wordt gezegd door een hoofdofficier van dienst? We gebruiken gewoon een brandweervoertuig om een aanslag te plegen op de pers? Volgens mij is dit aanzetten tot geweld.

Ja, het is voor een journalist of redacteur heel belangrijk om te zorgen dat je door de juiste woorden te kiezen je krant verkoopt of lezers naar je website trekt.

De journalist weet dat "Brandweer pleegt aanslag op journalisten" scoort en "Brandweerchef laat brandweerwagen achteruit rijden" niet nieuwswaardig is. Een HOVD van hulpdiensten zal achteruit rijden ook niet beschouwen als geweld.

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Citaat van: oma link=msg=1466666 date=1481724824
Ik vind dat journalisten niet bepalen of een persvak dichterbij een incident mag zijn omdat er ook veel hulpverleners rondlopen.
Maar als de journalist mét politieperskaart het gevoel heeft dat er onnodig een te ruime afzetting wordt gemaakt zonder persvak, dan staat het de journalist wel vrij om dat telefonisch aan te kaarten bij de voorlichter van de politie. Die kan vervolgens weer contact opnemen met de OvD-P / beheerder PD om vervolgens toch aan de wensen van de pers te voldoen en de lintjes dichterbij te hangen of een persvak te maken of de pers toegang te geven tot het PD (bijvoorbeeld bij een grote brand, zwaar ongeval, etc.). Dit voorbeeld heeft zich hier al enkele keren voorgedaan en werkte prima via de voorlichter. 't Is alleen zo jammer dat het weer extra tijd kost, terwijl je als politie prima afspraken kunt maken met de pers.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1466675 date=1481725637
Maar als de journalist mét politieperskaart het gevoel heeft dat er onnodig een te ruime afzetting wordt gemaakt zonder persvak, dan staat het de journalist wel vrij om dat telefonisch aan te kaarten bij de voorlichter van de politie. Die kan vervolgens weer contact opnemen met de OvD-P / beheerder PD om vervolgens toch aan de wensen van de pers te voldoen en de lintjes dichterbij te hangen of een persvak te maken of de pers toegang te geven tot het PD (bijvoorbeeld bij een grote brand, zwaar ongeval, etc.). Dit voorbeeld heeft zich hier al enkele keren voorgedaan en werkte prima via de voorlichter. 't Is alleen zo jammer dat het weer extra tijd kost, terwijl je als politie prima afspraken kunt maken met de pers.

Ik heb daar geen probleem mee omdat op het moment van de incidentbestrijding de pers gewoon op de gewenste afstand heeft gestaan. De journalist die het gevoel heeft dat hij te ver weg heeft gestaan gaat dan niet tijdens een lopend incident bakkeleien met hulpverleners maar doet dat achteraf.

Ik heb er geen enkele moeite mee als een journalist of zijn werkgever contact opneemt met mijn bazen. Ik kan je garanderen dat mijn directeur en de afdeling voorlichting niet blij worden van mijn houding jegens de journalisten. Ze weten ook dat mijn houding niet zal veranderen. Ze weten ook dat operationeel commandanten/hoofdofficieren in uitrukdienst van brandweer, kustwacht en politie niet veel anders denken of het soms bonter maken dan ik ooit heb gedaan.

Ik ben er namelijk niet om te strijden voor persvrijheid. Ik ben er om te strijden voor de patienten van onze ambulancedienst en de belangen van mijn ambulancemedewerkers. Als patienten en ambulancemedewerkers mij duidelijk maken dat ik de journalisten en bloggers alle ruimte moet geven geef ik er direct gehoor aan. Ik geef leiding aan veel Westerse artsen en paramedics, geen eentje heeft me gevraagd om te bevorderen dat meer pottekijkers en journalisten dichterbij patienten mogen komen om het beter te kunnen fotograferen of te filmen. Ik heb wel diverse keren klachten van personeel ontvangen over opdringerige journalisten of hinderlijk gedrag van toeschouwers. Ik neem dan contact op met de politie. Ik heb in de afgelopen jaar geen enkele klacht van patienten gekregen omdat ze niet op de foto gezet konden worden door omstanders, bloggers of journalisten toen ze dood lagen te gaan op de keien in Qatar.

Als brandweermannen mij laten weten dat ze dolgraag ter plaatse komen om met zeiltjes, lange onderbroeken, lakens, enz als idoten rondom de ambulancebroeders, MMT-artsen en de brancard willen huppelen op een moment als wij zo snel mogelijk met de patient naar de ambulance willen zal ik er ook gehoor aan geven.

De brandweermannen waar ik mee werk hebben er geen zin in vinden dat publiek en ander nieuwsgierigen met camera dan maar op afstand moeten worden gehouden door de politie. De ambulancedienst kan dan vlot door werken zonder rekening te hoeven houden of de brandweer wel klaar staat met alle zeiltjes en doeken.

Je mag je natuurlijk ook afvragen hoe imbeciel het eigenlijk is als je trots bent op je persvrijheid in je land bij ongevallen en ellende  als brandweer speciale tentjes, schermpjes, zeiltjes en bende aan boord heeft om te zorgen dat de vrije media helemaal niets kan filmen of fotograferen behalve het zeiltje van de brandweer.

Ik vind het niet raar als een hoofdofficier van een ambulancedienst doet wat hij of zij moet doen, vechten voor zijn patienten en personeel. Vechten voor persvrijheid moeten anderen maar doen, als ik dat zou willen was ik wel bij Amnesty International gaan werken.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Michel van Bergen ‏@mvbergen
Zojuist goed gesprek met teamchef politie Hrlmmeer gehad over incident Spaarndam en het wegsturen, binnenkort afspraak om uit te praten
14:24 - 14 dec. 2016

Journalistenvakbond beklaagt zich over inzet politie bij Spaarndam

,,De NVJ gaat hierover een klacht indienen bij politie. De politie moet weten wat de rechten van journalisten zijn bij incidenten, juist als de politie zelf betrokken is”, aldus NVJ-secretaris Thomas Bruning in een verklaring.

Michel van Bergen, freelance fotograaf voor deze krant, beklaagde zich ook over de manier waarop hij in zijn werk gehinderd werd. Hij nam daarom contact op met de korpsleiding.

hele artikel: http://www.haarlemsdagblad.nl/regionaal/haarlemeo/article28858080.ece/Journalistenvakbond-beklaagt-zich-over-inzet-politie-bij-Spaarndam?lref=r_regionaal
Samen sterk in de hulpverlening!

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Ik vind dat journalisten niet bepalen of een persvak dichterbij een incident mag zijn omdat er ook veel hulpverleners rondlopen. Als de politie een persvakje op 60 meter afstand maakt voor de journalisten doet het er niet toe of er 2 of 100 hulpverleners aan werk zijn, zeker niet als het gaat om hulpverleners die getraind zijn om te werken in gevaarlijk gebied.
En weer verdraai je het verhaal om je eigen stokpaardje te berijden. Ik heb het niet over dichterbij, maar over het wegsturen ivm explosiegevaar. Als dat aan de hand zou zijn zouden al die hulpverleners (die volgens jou toch niets doen) ook wel op afstand gaan staan.

Een HOVD van hulpdiensten zal achteruit rijden ook niet beschouwen als geweld.
Ik heb het niet over de HOvD, maar over jou.

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1466714 date=1481733457
En weer verdraai je het verhaal om je eigen stokpaardje te berijden. Ik heb het niet over dichterbij, maar over het wegsturen ivm explosiegevaar. Als dat aan de hand zou zijn zouden al die hulpverleners (die volgens jou toch niets doen) ook wel op afstand gaan staan.

Ik hoef jouw stokpaardje toch niet te gaan berijden. Ik heb net al duidelijk gemaakt dat het mijn werk is om te strijden voor de belangen van de patienten  van de ambulancedienst in Qatar en de belangen van de medewerkers in de uitrukdienst van onze ambulancedienst.

Als je een beetje ballen hebben ga je mij op een Hulpverleningsforum kwalijk nemen dat ik mij hard maak voor de belangen van patienten en ambulancemedewerkers in plaats van het opkomen voor belang van echte journalisten, 112-fanboys, sensatiezoekers en ander nieuwsgierig volk.

De regel dat een gebied veilig is voor journalisten omdat er ook hulpverleners dichtbij het incident staan is volslagen onzin.

Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1466714 date=1481733457
Ik heb het niet over de HOvD, maar over jou.

Ik beschouw het achteruit rijden van een voertuig ook niet als geweld. Ik beschouw de opdracht geven om een voertuig een stuk achteruit te rijden in een specifieke richting ook niet tot aanzetten van geweld.

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: oma link=msg=1466725 date=1481735747
Als je een beetje ballen hebben ga je mij op een Hulpverleningsforum kwalijk nemen dat ik mij hard maak voor de belangen van patienten en ambulancemedewerkers in plaats van het opkomen voor belang van echte journalisten, 112-fanboys, sensatiezoekers en ander nieuwsgierig volk.
Ik heb de ballen om de positie van de hulpverleners te erkennen. Maar ik heb ook de ballen om mijn eigen beroepsgroep te verdedigen.

De regel dat een gebied veilig is voor journalisten omdat er ook hulpverleners dichtbij het incident staan is volslagen onzin.
Journalisten wegsturen vanwege 'gevaar' als hulpverleners blijven staan is ook onzin.

Ik beschouw het achteruit rijden van een voertuig ook niet als geweld. Ik beschouw de opdracht geven om een voertuig een stuk achteruit te rijden in een specifieke richting ook niet tot aanzetten van geweld.
De wijze waarop jij dat stelt is m.i. aanzetten tot geweld.

Cabo

• Senior gebruiker
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1466569 date=1481702146
Heb ik gedaan. Wat heb ik gemist?

Dat hij wel degelijk roept te handelen in opdracht van. Je kan hem zelfs nog horen communiceren met de OVD-P welke wederom dezelfde opdracht geeft.

Sven82

• Senior gebruiker
Een hoop tekst van iedereen voor een zeer eenvoudige casus.

De heren mogen gewoon fotograveren en filmen. Ze hoeven daar niet eens journalist voor te zijn.
Mocht er inderdaad sprake zijn van 'een stukje geheimhouding' (verschrikkelijk verwoord) dan praten we over Staatsgeheim. Het is echter aan de overheid om ervoor te zorgen dat Staatsgeheimen voldoende worden afgeschermd en zichtbaar als zodanig worden gemarkeerd. Het beperken van grondrechten en dreigen met vrijheidsbeperkende bevoegdheden hoort daar absoluut niet bij.

Los van het feit dat er uiteraard geen sprake is van zichtbaarheid van enig Staatsgeheim. Als dat zo was dan had de agent in kwestie ook alle hulpdiensten op afstand moeten houden. Inclusief zichzelf.