door Peter Donk-Hoeflaak
ZWIJNDRECHT - Persfotograaf Etienne Busink uit Dordrecht is zaterdagavond 29 december 2007 door agenten van de politie Zuid-Holland-Zuid korte tijd tegengehouden toen hij foto's wilde maken van de uitslaande brand bij de kringloopwinkel aan de Ringdijk in Zwijndrecht.
Het moment dat persfotograaf Etienne Busink (links) werd tegengehouden. Steeds vaker is de journalistiek 'lastig' in de ogen van politiemensen en worden zij niet gerespecteerd in het uitoefenen van hun vak. Agenten zijn vaak ook niet op de hoogte van de politieperskaart, die wordt uitgegeven door nota bene de Stichting Landelijke Politieperskaart. Het tegenhouden van Busink staat dus niet op zichzelf. (© Foto
www.hendrik-ido-ambacht.brandweer.net/ - Peter Wols)
Doorgaans schrijft de journalistiek niet over zichzelf, maar dat de media steeds vaker wordt gehinderd in het werk is een feit.
Gesprek
Zoals soms hulpverleners worden gehinderd door vervelende burgers, zo worden journalisten - onder wie persfotografen en cameramensen - gehinderd door hulpverleners. Busink tegenover de Internetkrant voor Zuid-Holland-Zuid: "Er was volgens mij geen aanleiding voor. Ik ben door de agent gesommeerd, dat ik was aangehouden nadat ik had gezegd dat ik van de chef van dienst vrij toegang had. Hij wilde dat niet controleren, maar de chef van dienst is er tussen gesprongen en heeft mij ruimbaan geven. Deze had mij eerder ook al ruimbaan geven en gezegd dat ik mijn gang kon gaan." En toch ging het dus mis. Het zijn vaak dezelfde hulpverleners onder wie politiemensen, die soms al enkele uren later de websites bezoeken van de journalisten of later aankloppen voor een foto of beelden, die kunnen helpen bij de opsporing of belangrijk zijn voor de verzekering.
In de nek
Over zaterdagavond zegt Busink zondagmiddag: "Ik ben derhalve niet afgevoerd en ik weet ook niet of ik nu wel of niet officieel ben aangehouden. Ik zit gewoon thuis dus denk zelf dat ik niet officieel ben aangehouden. Wat wel erg vervelend was en is dat deze agent mij bij de nek pakte en niet gewoon arresteerde en handboeien omdeed." Gezien de situatie van zaterdagavond overweegt Etienne Busink nog of hij actie zal ondernemen richting de politie Zuid-Holland-Zuid. Er heeft al wel een gesprek plaatsgevonden tussen Busink, de politievoorlichter, de chef van dienst en de betrokken agent. De Internetkrant voor Zuid-Holland-Zuid heeft bij de politie Zuid-Holland-Zuid om een verdere uitleg gevraagd.
Bron:
http://www.zuid-holland-zuid.nl