Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 597401 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Deze kerel heeft anders nooit problemen met deze instanties. Hij maakt ook geregeld opdrachten voor de diverse diensten. Zal dus wel een flinke mis communicatie zijn...  

Inderdaad. Ik heb er zelf ook wel eens moeite mee als er foto's gemaakt worden van ernstige delicten. Maar deze keer neem ik het toch voor de fotograaf op: nog nooit problemen met hem gehad. Hij staat zelfs bekend als de "makkelijkste" fotograaf. Hij geeft altijd gehoor aan verzoeken en de onderlinge verhouding met de hulpverleners is juist prima te noemen. Spijtig dat dit heeft moeten voorvallen..Vooropstellende dat we natuurlijk niet de aanleiding weten. Mogelijk dat de betrokken agenten juist voor de veiligheid hem de toegang hebben geweigerd....


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Persoonlijk vind ik hem een **kel, maar dat komt omdat ik een keer een flinke aanvaring met hem gehad had toen hij bij een concert zonder kaartje naar binnen wilde om foto's te maken. De dirigent kreeg een lintje en wij wilden een ceremonie zonder fotograaf die op het podium staat te dartelen en hadden zelf voor één enkele fotograaf gezorgd die zonder in de weg te lopen foto's zou maken. Vond meneer niet goed en hij zou er wel voor zorgen dat wij nooit meer aandacht zouden krijgen in de lokale media  :-X

Ben er hier niet bij geweest dus kan over deze situatie niks zeggen...


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Ik wel. Het lijkt me daarom ook niet verstandig om zo te gaan speculeren, want je zit er volkomen naast ;)

Tsjaa als hij met zo'n jankverhaal op de proppen komt is het vragen om een discussie en is het dus logisch dat mensen ook gaan speculeren. Ik kan me gewoon kwaad maken om zulke verhalen waarbij het balletje weer naar de politie geschoven word. Is makkelijk scoren met zo'n verhaal. Maar mogelijk dat een neutraal iemand die erbij geweest is dan kan vertellen wat er precies zich heeft afgespeeld dan kunnen we ook stoppen met speculeren.


rob dierenambulanc

  • Gast
Ook ik kan deze fotograaf al heel lang, en doet nu zo ongeveer 20 jaar dit werk, en heeft zijn sporen dik verdiend met deze vorm van fotografie. Ik vind het daarom ook triest dat er door een stel over ijverige dienders in zijn werk wordt belemmerd.
Maar het toch een verharding gaande tussen de media en politie. Ik wil nog even het volgende ter herinnering roepen. Drie jaar geleden is er een cameraploeg in Dordrecht opgepakt omdat zij achter de linten (waar iedereen mag staan) is opgepakt. Het ging om verdacht pakketje. De NVJ heeft dit optreden zeer omstreden genoemd.
Het is eigenlijk ook beetje erger geworden na de invoer van C2000. De persvoorlichter zit nu op dit moment op de stoel van de journalist, en kan zaken eruit filteren, naar behoeven. Ik vind het heel jammer zoals nu allemaal gaat.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
door Peter Donk-Hoeflaak
ZWIJNDRECHT - Persfotograaf Etienne Busink uit Dordrecht is zaterdagavond 29 december 2007 door agenten van de politie Zuid-Holland-Zuid korte tijd tegengehouden toen hij foto's wilde maken van de uitslaande brand bij de kringloopwinkel aan de Ringdijk in Zwijndrecht.


Het moment dat persfotograaf Etienne Busink (links)  werd tegengehouden. Steeds vaker is de journalistiek 'lastig' in de ogen van politiemensen en worden zij niet gerespecteerd in het uitoefenen van hun vak. Agenten zijn vaak ook niet op de hoogte van de politieperskaart, die wordt uitgegeven door nota bene de Stichting Landelijke Politieperskaart. Het tegenhouden van Busink staat dus niet op zichzelf. (© Foto www.hendrik-ido-ambacht.brandweer.net/  - Peter Wols)


Doorgaans schrijft de journalistiek niet over zichzelf, maar dat de media steeds vaker wordt gehinderd in het werk is een feit.


Mijn mening?
Zelf schuld. Als ze serieus genomen willen worden moeten ze eens stoppen met zaken als 'ik op TV'' en het aannemen van fotomatriaal van hobby-112 sites.
Niemand weet wie wat is. Iedereen met een spiegelreflex denk dat die persfotograaf is, en dat hij/zij overal doorheen kan rennen. Kan me goed voorstellen dat de politie er genoeg van heeft. Momenteel lopen er bijna meer fotografen als hulpverleners bij een incident. Dat ze nu eerst maar eens intern aandacht gaan besteden aan de politieperskaart en de andere juppen buiten de deur houden.

Misschien erg zwart wit en erg vervelend voor medeforumleden, maar naar mijn mening de enigste mogelijkheid om schoon schip te krijgen in de chaos.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Mijn mening?
Zelf schuld. Als ze serieus genomen willen worden moeten ze eens stoppen met zaken als 'ik op TV'' en het aannemen van fotomatriaal van hobby-112 sites.
Niemand weet wie wat is. Iedereen met een spiegelreflex denk dat die persfotograaf is, en dat hij/zij overal doorheen kan rennen. Kan me goed voorstellen dat de politie er genoeg van heeft. Momenteel lopen er bijna meer fotografen als hulpverleners bij een incident. Dat ze nu eerst maar eens intern aandacht gaan besteden aan de politieperskaart en de andere juppen buiten de deur houden.

Misschien erg zwart wit en erg vervelend voor medeforumleden, maar naar mijn mening de enigste mogelijkheid om schoon schip te krijgen in de chaos.




Helemaal mee eens!


rob dierenambulanc

  • Gast
Mijn mening?
Zelf schuld. Als ze serieus genomen willen worden moeten ze eens stoppen met zaken als 'ik op TV'' en het aannemen van fotomatriaal van hobby-112 sites.


Hoe zelf schuld? Onzin. Hij is gewoon in het bezit van een politieperskaart, en heeft een ervaring in dit werk waar menig fotograaf niet aan kan tippen. En de politie moet de journalist alle medewerking verlenen, dit staat in de statuten van de stichting landelijke politieperskaarten.
En hij had daarvoor de chef van dienst van de politie gesproken, en die was accoord met zijn aanwezigheid.
Ik heb toevallig de fotograaf nog even gesproken vanavond, en heeft zijn verbazing uitgesproken over gisteren avond.
En om het nu de schuiven op andere mensen die ook foto's maken, dat slaat natuurlijk helemaal nergens op.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Ook ik kan deze fotograaf al heel lang, en doet nu zo ongeveer 20 jaar dit werk, en heeft zijn sporen dik verdiend met deze vorm van fotografie. Ik vind het daarom ook triest dat er door een stel over ijverige dienders in zijn werk wordt belemmerd.
Maar het toch een verharding gaande tussen de media en politie. Ik wil nog even het volgende ter herinnering roepen. Drie jaar geleden is er een cameraploeg in Dordrecht opgepakt omdat zij achter de linten (waar iedereen mag staan) is opgepakt. Het ging om verdacht pakketje. De NVJ heeft dit optreden zeer omstreden genoemd.
Het is eigenlijk ook beetje erger geworden na de invoer van C2000. De persvoorlichter zit nu op dit moment op de stoel van de journalist, en kan zaken eruit filteren, naar behoeven. Ik vind het heel jammer zoals nu allemaal gaat.

Wat hoorde je dan inhoudelijk meer in het scannertijdperk?
Wat gaat tenslotte de gemiddelde burger aan, wie voor wat verdacht wordt, en welk kenteken tot wie behoord bij een aanrijding.
Op internet zitten we allemaal te schreeuwen dat kentekens en dergelijke zaken afgeplakt moeten worden. Maar toen we achter de scanner zaten konden we precies horen wat onze buurman had uitgespookt toen de politie aan de deur stond. Beetje hypocriet toch? Ik ben persoonlijk best blij met C2000. Zeker voor bovenstaande. Ik denk dat het p2000 persalarm zoals in Rotterdam een goed alternatief kan bieden. Openheid moet er zijn naar de burger en journalistiek, maar sommige zaken zijn gewoon privé.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Hoe zelf schuld? Onzin. Hij is gewoon in het bezit van een politieperskaart, en heeft een ervaring in dit werk waar menig fotograaf niet aan kan tippen. En de politie moet de journalist alle medewerking verlenen, dit staat in de statuten van de stichting landelijke politieperskaarten.
En hij had daarvoor de chef van dienst van de politie gesproken, en die was accoord met zijn aanwezigheid.
Ik heb toevallig de fotograaf nog even gesproken vanavond, en heeft zijn verbazing uitgesproken over gisteren avond.
En om het nu de schuiven op andere mensen die ook foto's maken, dat slaat natuurlijk helemaal nergens op.

Nee, hoor is geen onzin anders schreef ik het niet. Is gewoon een mening. Ik reken de fotograaf ook niet af voor het totale gebeuren, maar dit incident is een onderdeel van het geheel. Domino-effect zal ik het maar even noemen.

En ja in de statuten staat dat er medewerking verleend moet worden (zolang de veiligheid van burgers omstander en hulpverleners niet in het gedrang komt)
Probleem is gewoon dat iedereen met een cam op incidenten afstormt met titelkaarten (die eigenlijk bedoeld zijn om foto's te maken bij alle zaken behalve incidenten) Zelfgemaakte perskaarten en noem maar op. Er zal dus bij de politie meer aandacht gegeven moeten worden aan dit fenomeen. Persoonlijk zou ik nooit een beroepsfotograaf in de weg staan. Het is tenslotte zijn beroep. Ik kom dus weer op het eerdere verhaal terug, dat ze nu eerst maar eens intern aandacht gaan besteden aan de politieperskaart en de andere juppen buiten de deur houden.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Hoe zelf schuld? Onzin. Hij is gewoon in het bezit van een politieperskaart, en heeft een ervaring in dit werk waar menig fotograaf niet aan kan tippen. En de politie moet de journalist alle medewerking verlenen, dit staat in de statuten van de stichting landelijke politieperskaarten.
En hij had daarvoor de chef van dienst van de politie gesproken, en die was accoord met zijn aanwezigheid.
Ik heb toevallig de fotograaf nog even gesproken vanavond, en heeft zijn verbazing uitgesproken over gisteren avond.
En om het nu de schuiven op andere mensen die ook foto's maken, dat slaat natuurlijk helemaal nergens op.

Ervaring doet er helemaal niet toe in dit verhaal. Wat er wel toe doet is dat hij in het bezit is van een politieperskaart en dat daar regels voor zijn. Dan is het inderdaad zo dat de persoon met de perskaart voor de linten mag komen staan om foto's te maken. Hij zal echter wel de aanwijzingen van het politiepersoneel op moeten volgen. Zij zijn ook verantwoordelijk voor zijn veiligheid. Als een OVD-P toestemming geeft tot het maken van foto's nabij de PD moet hij dat ook door communiceren naar het personeel van de BPZ die bij de afzetlinten staan. Als die nog niet op de hoogte zijn is het dus in eerste instantie niet meer dan logisch dat de betreffende fotograaf tegen gehouden word. Zoals in het persbericht te lezen valt staat er : korte tijd tegengehouden.
Als de fotograaf dan over zoveel ervaring beschikt zou het hem sieren om gewoon even de rust te bewaren en af te wachten tot hij er wel door mag. Ik zie hier op de foto een fotograaf die erg kwaad lijkt te zijn en de collega beet heeft links de collega rechts moet de fotograaf beethouden. Waar is de rust en ervaring dan?