Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 597368 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Ik heb het over de discussie hier op het forum, en niet over het incident. De meningen zijn verdeeld op het forum over het wel en wee van de politieperskaart.

Je geeft wel zelf aan dat je de kant van de media kiest en dat de hulpverleningsorganisatie's verharden tegenover de pers maar volgens mij kun je dat soort beweringen helemaal niet doen als je er zelf niet bij was. Misschien was dit in dit specifieke geval totaal niet het geval .... Dan kun je heel fijn allerlei oude incidenten naar boven rakelen, maar dat heeft hier volgens mij niets mee te maken  :-\
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


rob dierenambulanc

  • Gast
Je geeft wel zelf aan dat je de kant van de media kiest en dat de hulpverleningsorganisatie's verharden tegenover de pers maar volgens mij kun je dat soort beweringen helemaal niet doen als je er zelf niet bij was.

Het mag duidelijk zijn dat jij aan de hulpverlening kant sta, is ook logische, je bent moderator van eenhulpverlengsforum, en niet van een mediaforum.
Maar Jerommeke er zijn al heel veel voorbeelden te noemen van andere collega's van mij, en ook waar ik zelf bij was dat er een verharding is tussen media, en hulpverlening.
Maar dit wordt een eindeloos gezwam, en laat het hier ook bij. Ik ga me weer storten op het maken van foto's.. Gezien ik deze topic ben begonnen, zal dan ook deze nu gaan sluiten (deze optie heb ik) Ik hoop dat je hier begrip voor hebt. En dat je niet als moderator toch weer door ga met opmerkingen. We komen er gewoon niet uit.

Grt Rob


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Het mag duidelijk zijn dat jij aan de hulpverlening kant sta, is ook logische, je bent moderator van eenhulpverlengsforum, en niet van een mediaforum.
Maar Jerommeke er zijn al heel veel voorbeelden te noemen van andere collega's van mij, en ook waar ik zelf bij was dat er een verharding is tussen media, en hulpverlening.
Maar dit wordt een eindeloos gezwam, en laat het hier ook bij. Ik ga me weer storten op het maken van foto's.. Gezien ik deze topic ben begonnen, zal dan ook deze nu gaan sluiten (deze optie heb ik) Ik hoop dat je hier begrip voor hebt. En dat je niet als moderator toch weer door ga met opmerkingen. We komen er gewoon niet uit.

Grt Rob

Ik sta niet aan een kant, ik sta aan de kant van de gene die gelijk heeft en aan de kant waar ik een oordeel over KAN vellen. Als de fotograaf gelijk heeft, krijgt deze dat, als de politie gelijk heeft krijgen zij dat ook. In deze situatie kan ik dat niet en doe ik dat dus ook niet.

(Topics worden trouwens alleen gesloten als er regels worden overtreden of als er voldoende is gediscussieerd, daar er andere leden misschien nog wel iets kwijt willen, is het slotje er weer even vanaf).
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Gast48368

  • Gast
Dit soort slotjes is alleen voor de moderator, die bepaalt wanneer er een topic op slot gaat op deze manier.

Dit topic blijft dus gewoon open  ;)

Anneke

moderator


Rene112

  • Gast
.....
Maar Jerommeke er zijn al heel veel voorbeelden te noemen van andere collega's van mij, en ook waar ik zelf bij was dat er een verharding is tussen media, en hulpverlening.
Maar dit wordt een eindeloos gezwam, en laat het hier ook bij. Ik ga me weer storten op het maken van foto's.. Gezien ik deze topic ben begonnen, zal dan ook deze nu gaan sluiten (deze optie heb ik) Ik hoop dat je hier begrip voor hebt. En dat je niet als moderator toch weer door ga met opmerkingen. We komen er gewoon niet uit.

Ik denk dat deze akties (starten van dit topic en wijze van reageren) niet bijdragen aan een betere samenwerking tussen hulpdiensten en media, en dat vind ik jammer!

De leidinggevenden bij diverse hulpdiensten realiseren zich namelijk dondersgoed dat (zeker de afgelopen jaren) de wijze waarop incidenten in de media worden gebracht sterk bepalend is voor de waardering voor de hulpdiensten. Je kan als brandweer bijvoorbeeld de brand super snel en vakkundig geblust hebben, maar als je geen tijd maakt om daar met de media over te communiceren wordt toch de mening van die paar omstanders, die er anders over denken, gebruikt....

Ik heb ook vanmorgen weer, bij een groot incident in mijn buurregio, meegemaakt dat er met alle media (van 112-sites t/m landelijk professionele media) prima samen te werken is met voldoende begrip over en weer.

Verder vind ik het jammer dat je op de (meerdere) inhoudelijke reacties m.b.t. de politieperskaart niet verder reageert. Alleen maar zeggen dat er verschillende meningen zijn en dan "de stekker er uit trekken" is wel de hele makkelijk uitweg....

Tenslotte nog een vraag : weet je wat de betreffende fotograaf Busink zelf vindt van deze internetdiscussie en de wijze waarop hij door jou wordt "verdedigd" ?
Er zijn misschien veel forumleden/meelezers die denken dat jij hem hier direct vertegenwoordigd, misschien is dat ook zo?

groeten,
René de Caluwé


rob dierenambulanc

  • Gast
Raar dat je het zelfde verhaal eerst via PM naar mij stuur. Ik reageer ook per PM.
Maar ondertussen staat het ook in het forum. Maar mijn reactie staat dus in een PM aan jou adres.


Rene112

  • Gast
Raar dat je het zelfde verhaal eerst via PM naar mij stuur. Ik reageer ook per PM.
Maar ondertussen staat het ook in het forum. Maar mijn reactie staat dus in een PM aan jou adres.

Mijn PM was wat persoonlijker, en er stond meer in.....
Onder andere stond in de pm dat ik ook op het forum nog zou reageren!

groeten,
René de Caluwé


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Dus uiteindelijk heb je door over ander dingen te beginnen alle vragen aan jou weten te ontwijken..... Persvrijheid is een groot goed, maar diezelfde pers mag op basis daarvan van mij ook wel uitleggen waarom ze dingen op een bepaalde manier rapporteerd..... Jij bent nu een persoonlijke "heksenjacht" aan het voeren tegenover een instantie die zich op de geëigende weg (rechtstreeks met de betrokkenen)  al verexcuseerd heeft en op deze plaats geen mogelijkheid heeft om te reageren.  

Volgens mij zie je een "politieperskaart" als het hoogste goed, een "ik mag alles" pasje wat je alleen krijgt als je heilig bent. Dat lijkt me alles behalve de waarheid, je kunt wel willen dat je overal bij mag, en in een oorlogsgebied mag je best risico's lopen als je dat graag wilt, helaas(gelukkig) is Nederland op dit moment geen oorlogsgebied, en zijn er dus ook andere dingen waar je rekening mee moet houden.... bijvoorbeeld als je als verslaggever zo dicht op een incident staat dat je er uiteindelijk ook slachtoffer van wordt.... daar wordt je verhaal wel beter van, maar de hulpverleners hebben het al druk genoeg zonder zich ook nog om de verslaggever te gaan bekommeren.... en die OVD van de politie is wel op dat moment de verantwoordelijke voor openbare orde en veiliigheid... ook die van een verslaggever die denkt door een PPK kogelwerend te worden.....

Persvrijheid is een groot goed.... maar op een lokaal niveau is dit niet de manier op dat te bereiken... met een kanon op een mug schieten en er dan nog een boel andere muggen bij gaan halen om je kanon te verantwoorden......
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


rob dierenambulanc

  • Gast
Mijn PM was wat persoonlijker, en er stond meer in.....
Onder andere stond in de pm dat ik ook op het forum nog zou reageren!

groeten,
René de Caluwé

Dan ook even mijn reactie ik je per PM had vertuurd.


Hallo René.

Eerst even voor de duidelijkheid. Ik vertegenwoordig de genoemde fotograaf niet. We kennen elkaar al heel lang maar we gaan wel onze eigen weg. En het verhaal was al openbaar, en is ook opgepikt door andere media, was wellicht een beetje de bedoeling heb ik het idee.
Weet je? Er is zelf een vereniging in het leven geroepen om misverstanden tussen de hulpdiensten en de media aan de kaak te stellen, deze vereniging was er niet als er geen problemen waren. Want er gaat nog zoveel mis. Zeker ook dat er veel te laat persalarm wordt gegeven, of ook zo vaak helemaal niet. Dit na invoer C2000

site http://mediabelangen.nl/



En na het lezen wat er nu weer is gebeurd schiet dat even in mijn verkeerde keelgat.
Ook speel mee dat een directe collega van mij in een politiecel vast werd gezet. Hij had gewoon van openbareweg een gefilmd bij een verdacht pakketje.
Laatst werden we ook al weer tegen gehouden bij een ongeval met een kraan. Gelukkig kwam de voorlichter snel ter plaatsen, en vroegen maar dat wij aan zijn handje mee mochten lopen. Voor de duidelijkheid, de genoemde voorlichter kon er wel om lachen over opmerking omdat hij ook uit de wereld van de media komt.
Ik hoop dat je een beetje snap dat ik van dit soort verhalen een beetje verdrietig wordt, en kijk dan met weemoed terug op de jaren 80. Toen kon iedereen elkaar, en was het goed werken.

Groeten Rob


Karim

  • Gast
Volgens mij zie je een "politieperskaart" als het hoogste goed, een "ik mag alles" pasje wat je alleen krijgt als je heilig bent.

Volgens mij is dat inderdaad waar 't steeds fout gaat. Dat de situatie/omgeving mogelijk gevaarlijk is maakt niet uit, als je zo'n pasje hebt kan je gaan en staan waar je wilt en hoef je naar niemand te luisteren....



Ook speel mee dat een directe collega van mij in een politiecel vast werd gezet. Hij had gewoon van openbareweg een gefilmd bij een verdacht pakketje.

Laat me raden, de politie hield mensen tegen vanwege mogelijk ontploffingsgevaar en jou collega voldeed niet aan de vorderingen om weg te gaan cq afstand te houden....
Tenslotte is hij "van de media" en mag hij niet gehinderd worden bij zijn werk, dat het o.a. de taak is van de politie om te zorgen dat hij niet opgeblazen wordt maakt 't niks uit want hij is fotograaf dus hoeft niet te luisteren want daarbij wordt de persvrijheid belemmerd...  :-X