Volgens mij is hier de gezegde: "waar er twee vechten hebben er twee schuld" van toepassing.
Ik begrijp niet waarom sommige mensen (in dit geval de persfotograaf) altijd zo nadrukkelijk moeten laten weten waar ze recht op hebben als de situatie hen even niet helemaal zint. Los van het feit of de fotografen door middel van een perskaart of iets dergelijks meer recht hebben dan een gewone burger vind ik dat een agent niet altijd een discussie hoeft aan te gaan als hij iemand vraagt om zijn aanwijzing op te volgen. Ook niet als de agent het op een minder vriendelijke manier doet. Als een agent of andere hulpverlener vindt dat je ergens weg moet gaan, doe dat dan ook zonder allerhande tegenspraak.
En die agent had beter moeten weten. Buitensporig geweld of ander onprofessioneel gedrag van de poltie of andere overheidsdiensten wordt door de Nederlandse burgers nou eenmaal niet zo gewaardeerd. Het is erg dom van hem om iemand van de media op deze manier te benaderen. De media zal dit soort zaken meteen breed publiceren met alle sensatie die daarbij hoort. Dat is voor de hulpverleners en de overheid in het algemeen nooit voordelig.