Ik denk niet dat het op het moment zelf met de agent in discussie moet gaan over of het wel/niet mag oid, op dat moment moet je gewoon even de 'bevelen' opvolgen die de agent op dat moment heeft. Als het incident dan ten einde is moet je die agent gewoon even aanspreken over het feit dat je een ppk hebt en uitleggen wat dat precies inhoud (mocht dat nodig zijn). In de meeste gevallen kan je dan een normaal gesprek voeren met zo'n agent en zal het de volgende keer misschien anders gaan.
Ook ben ik er van overtuigd dat er twee manieren van aanspreken zijn. Als eerste kan een agent zeggen wat hij/zij bedoeld door gewoon 'ga nu achter het lint, je mag hier niet zijn' oid te zeggen. Er is ook een tweede manier waar je, althans dat denk ik, veel meer mee bereikt. Die manier is door te vragen 'wil je achter het lint gaan staan want het wordt als hinderlijk ervaren dat je hier foto's maakt', zo is er meteen een andere sfeer en ontstaat er, zo denk ik, veel minder snel en (heftige) discussie. Ook is de inhoud van de twee manieren hetzelfde, alleen wordt het heel anders gebracht.