Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 597320 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
het word toch tijd dat we de politie in de goede proporties gaan zien, alle politie achter het lint ze lopen alleen maar in de weg en kunnen hun handen tegenwoordig niet meer thuis houden.


Wat een buitengewoon stompzinnige uitspraak is dit. Ik heb heel wat ongevallen mogen mee maken (als hulpverlener gelukkig) en dit beeld herken ik totaal niet. Tuurlijk zijn er wel eens wat agenten die even iets kunnen doen maar dat zie ik bij de brandweer ook maar al te vaak. Hulpverleners komen nou eenmaal niet uit een maatbekertje. Mijn ervaring met de politie bij incidenten zijn voor het overgrote deel positief. En natuurlijk is er wel eens wat oneenigheid maar dat krijg je als je met mensen werkt. Dan spreek je elkaar daar even op aan, je toont respect voor elkaar en iedereen doet weer wat van hem of haar verwacht wordt.


bovendien heeft niet de politie maar de ovd brandweer de leiding op het incident en heeft de politiue alleen maar een aanvullende taak in de vorm van mensen achter het lint houden als ze die al gespannen hebben en dat kunnen ze dus net zo goed achter het lint doen en pas komen als hun hulp gevraagd wordt.


Dit is volstrekt onjuist. Bij een incident heeft er eigenlijk niemand de leiding. Althans, het ligt niet bij één discipline. De OVD van de brandweer is alleen maar de leidinggevende over de brandweereenheden die zich doorgaans bezig houden met het technische deel van de hulpverlening. De eerste verpleegkundige of OVD-G gaat over de ambulancebemanningen die verantwoordelijk zijn voor de medische handelingen. En in veel gevallen wordt een incidentlocatie gezien als een plaats delict en daar gaat de politie over. Met andere woorden: het is een samenspel van verschillende disciplines waarbij respect en vertrouwen in elkaar de basis vormen.

Nog even over de politie. Die hebben wel wat meer te doen dan alleen maar het afzetlint vast te houden. Wat dacht je van het doen van het eerste onderzoek naar de oorzaak. Het opvangen en eventueel horen van getuigen. Het uitzoeken van de identiteit van een slachtoffer. En wat dacht je van het op de hoogte brengen van familieleden dat hun dierbare (zwaar) gewond is of misschien wel is omgekomen. Het is maar wat je een aanvullende taak noemt.....
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Beste Amstaf,

Op de persoonlijke tour. Prima... Wil je mij even aanwijzen waar ik in dit topic heb gezegd dat dienders altijd de waarheid spreken? Wil je dan tevens even een citaat van mij uit dit topic plaatsen waarin ik aangeef dat alle dienders heilig zijn.

Ik wacht het rustig af.

Groeten...


Leest weer weg als een heel eenzijdig verhaal. Ben benieuwd naar de waarheid. blad 1 tevens wordt er op het zelfde blad De politie erkent dat de verantwoordelijke agent te fel gereageerd heeft.
dus de opmerking zoals hierboven ??? ze geven het zelf al toe
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


MHL media

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
  • www.mediatv.nl
    • MediaTV
Voor het laatste hulpverleningsnieuws uit de regio Rijnmond kijk op www.mediatv.nl of @mediatvnl


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Telegraaf heeft het nu ook overgenomen met een typerende Telegraaf-kop erboven...  :-X

'Agent vernielt camera fotograaf'

za 24 jan 2009, 10:54 | Telegraaf.nl
Van onze correspondent

WOUDENBERG -  Fotograaf Menno Bausch heeft aangifte gedaan bij de politie nadat hij donderdagavond een aanvaring kreeg met een agent en zijn camera beschadigd raakte.

In Woudenberg, waar net een ernstig verkeersongeluk was gebeurd, sloeg de vlam in de pan. Bausch maakte foto's van de reddingsoperatie van hulpverleners, maar moest om onduidelijke reden weg. "Ik had een politieperskaart bij me, maar werd na een discussie in de nek gegrepen en meegesleurd."

(...)
Samen sterk in de hulpverlening!


Glenn2

  • Gast
Natuurlijk, ook in onze regio lopen spaarzaam wat agenten rond die er hun hobby van hebben gemaakt om fotografen weg te sturen. Dat is jammer, maar hun goed recht. En daar heb je dus ook gewoon naar te luisteren.

Waarom denken sommige fotografen/cameramensen toch dat het hun recht is om achter een lint te mogen? Door de PPK? De PPK is niet meer dan een stukje resultaat van overleg tussen de politie en de NvJ en die bij goed gebruik jou als fotograaf of cameraman leuke mazzeltjes geeft. Zoals bijvoorbeeld geen prent krijgen wanneer je je auto bij een ongeval neerzet op een snelweg of het vertrouwen van de politie dat je je achter het lint gedraagt en je daarom doorlaat. Maar een recht, nee, dat heb ik nog nergens kunnen ontdekken.

Overigens opgevallen dat bij RTV Utrecht over de 'naar de keel grijpen'  en in de Telegraaf over 'de nek pakken' gesproken wordt?


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Leest weer weg als een heel eenzijdig verhaal. Ben benieuwd naar de waarheid. blad 1 tevens wordt er op het zelfde blad De politie erkent dat de verantwoordelijke agent te fel gereageerd heeft.
dus de opmerking zoals hierboven ??? ze geven het zelf al toe

Nogmaals. Kun je van mij een citaat aanwijzen waarin ik zeg dat de politie altijd de waarheid spreekt en heilig is.  ::) Nee dat kun je niet, want dat heb ik nergens gezegd. Succes met de cursus begrijpend lezen.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Was niet van plan om te reageren, maar sommige maken het hier wel erg bont.
Kom op zeg we hebben in Nederland geen politiestaat!


Nee geen politiestaat, maar de tijd dat de politie alles maar slikt en voor alles in discussie gaat is ook over...alsof je niets beters te doen heb op dat moment...

1 je kunt als politie het netjes vragen of je je wilt afstand wilt nemen en stoppen met flitsen
2 je hebt als fotograaf/journalist gewoon dan te luisteren
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Er zijn weinig topics die zoveel posts genereren in één dag. Wat hebben we hier op het forum toch met fotografen?

Wat ik begrijp uit wat hier geschreven is, is dat een fotograaf binnen de afzetting zijn werk mag doen, maar buiten de ring waar het incident wordt bestreden.
Daarbij lijkt het of de betreffende agent bij de afzetting wél of niet vindt dat de fotograaf in de weg staat, wél of niet op de hoogte is van de priviléges van de fotograaf, wél of niet een goede dag heeft...

Een fotograaf aan de andere kant van de afzetting vindt wellicht een agent die het net anders ziet, die fotograaf maakt dus de foto die hij kan verkopen de andere niet.
Dan snap ik wel dat een fotograaf pissig wordt, terwijl de agent het, op papier, bij het rechte eind heeft.


tatujordi

  • Verpleegkundige beademingsafdeling
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
    • Ambulancesite.nl
Ik begrijp toch niet waarom iemand de ellende van een ander moet fotograferen. Sorry, ik kan er niks aan doen.

WM

Kijk jij nooit in een krant naar een foto van een grote brand of ongeval? Kijk jij nooit naar het nieuws om op de hoogte te blijven wat er in Nederland allemaal gebeurt? Ik weet zeker dat ook jij naar het nieuws kijkt als je hoort dat er ergens op de autobaan een ernstig of dodelijk ongeval is gebeurd.


Gast48368

  • Gast
Ok, voor de defintie fotografen hebben we zat andere topics. Laten we het hier even bij het incident zelf houden en de discussie elders voeren. Desnoods slitsen we het even af.

Anneke

moderator