Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 597316 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Diegene die het hebben over dictatuur en politiestaat, lekker emigreren. Ook een fotograaf heeft rechten en ik vind het logisch dat deze meneer verzocht is achter het lint plaats te nemen, als hij weigerde zijn flitser uit te zetten.

Het probleem is juist dat het flitsverhaal helemaal geen rol speelde omdat de agent
dat niet vermeld heeft. Van weigeren is dan ook geen sprake.


Ik kan me voorstellen dat hij dat niet wilt en het allemaal maar onzin vind, want ik vraag me ook af in hoeverre een hulpverlener (die zich focusst op een slachtoffer) van een flits.

Ik kan me heel goed voorstellen dat men er last van heeft. Zeker als er direct in hun
richting wordt geflitst. Probeer maar eens met perluchtmasker van het ene naar het
andere schip te klimmen als er maar van 1 kant een schijnwerper op staat. Dan kan
zo'n flits net je dieptebeeld verstoren. En uiteraard kan een paniekerig slachtoffer
schrikken van een flitser om over oogletsel waarbij een flitser pijnlijk is nog maar niet
te spreken.
Ergo, verzoek gewoon inwilligen.


Maar goed, hulpverlening is nou even belangrijker en dan is een discussie met een fotograaf aangaan even niet belangrijk. Om dan meteen een judo-techniek, groene band, toe te passen.... ik denk een tekort aan communicatieve vaardigheden van de blauwe kant.

Dat laatste zou best kunnen. Of het dan de fout is van de agent is nog maar de vraag.
In de praktijk, maar ook op dit forum merk ik dat agenten vaak weinig weet hebben
van berippen als persvrijheid en perskaart. Als dat het geval is moeten we niet alleen
naar de agent kijken maar ook naar de leidingevenden...


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
@ Ko:

Leg het mij dan maar uit wat de rechten zijn van een perskaart/politieperskaart en wat de regels zijn voor de fotograaf als hij zich binnen een afzetting begeeft.
Ik heb er namelijk wel naar gezocht maar dat nu juist niet kunnen vinden.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
@ Ko:
Leg het mij dan maar uit wat de rechten zijn van een perskaart/politieperskaart en wat de regels zijn voor de fotograaf als hij zich binnen een afzetting begeeft.
Ik heb er namelijk wel naar gezocht maar dat nu juist niet kunnen vinden.

Je hebt formele regels en informele regels.

De formele regels:
http://www.mediabelangen.nl/leidraad.html

Daarnaast zijn van Limburg en Hollands-Midden memo's bekend vanuit de
politievoorlichting die e.e.a. verduidelijken richting agenten maar die kan ik niet
zo snel boven water toveren.


De informele regels (deels afkomstig uit de formele regels) bij deze beknopt en mogelijk involledig:

- Kenbaar maken aan de politie dat je er bent

- Buiten het feitelijke werkgebied blijven (15-meter cirkel)

- Niet in de weg staan (ook buiten de 15-meter cirkel)

- Buiten de gevarenzone blijven

- Ook anderzins jezelf niet in gevaar brengen want de hulpverleners hebben het al
  druk genoeg (denk aan de man die door het ijs zakte toen hij wat wilde filmen)

- Geen slachtoffers fotograferen
       (heeft ook nadelen: als slachtoffers er later naar vragen, zie elders in dit topic)

- Niet flitsen indien dat hinder veroorzaakt

- Auto ruim wegzetten en niet boven op de brandkraan

- Blijven opletten of de situatie veranderd

- Luisteren naar hulpverleners

- Niet te lang op 1 plaats staan (vinden de kijkers achter je niet leuk)

- Weten dat er een verschil is tussen fotograferen en publiceren

Uiteraard is e.e.a. afhankelijk van de situatie en of je op elkaar ingespeeld bent.
Bij een klein brandje kan je vaak dichterbij komen als bij een verkeersongeval met
beknelling.

Iets wat me kort geleden is overkomen: Binnenbrand in een woning. Bewoners
overstuur opgevangen door de overburen. Politie en ik zijn ruim voor de brandweer
aanwezig. Politie maakt geen bezwaar tegen fotografie maar verzoek me wel om
buiten zicht van de bewoners te blijven om ze niet verder overstuur te maken.
Vond ik een goede opmerking waar ik wat mee kan. Twintig minuten later staan er
5 fotografen en is de opmerking niet meer relevant, maar voor de eerste hectische
minuten kan het net wat extra stress voorkomen.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS

Ik denk dat het eerder andersom werkt.  De politie geeft namens het Openbaar Ministerie het plaats delict niet vrij aan andere hulpverleners. Dit omdat er bijvoorbeeld belangrijke sporen moeten worden veiliggesteld of omdat er een gevaarlijke verdachte in de buurt aanwezig is. De politie heeft wat dat betreft meer zeggenschap dan de brandweer.

het lijkt wel als of jij bij de politie werkt, die draaien de zaak wel vaker om.
slachtofferhulp gaat ver voor sporen veilig stellen.
politie voert dit wel vaker aan maar die sporen zijn van ondergeschiktbelang als het op slachtofferhulp aan komt, m.a.w. de politie mag achter het lijntje en pas sporen veilig stellen als de brandweer de zaak vrij geeft.
deze discussie is hier al heel veel gevoerd en er komen toch steeds weer mensen die het niet begrijpen.
zo is de groene lamp van oorsprong ook voor de ambulance.
Nemo me impune lacessit


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
het lijkt wel als of jij bij de politie werkt, die draaien de zaak wel vaker om.
slachtofferhulp gaat ver voor sporen veilig stellen.
politie voert dit wel vaker aan maar die sporen zijn van ondergeschiktbelang als het op slachtofferhulp aan komt, m.a.w. de politie mag achter het lijntje en pas sporen veilig stellen als de brandweer de zaak vrij geeft.
deze discussie is hier al heel veel gevoerd en er komen toch steeds weer mensen die het niet begrijpen.
zo is de groene lamp van oorsprong ook voor de ambulance.
En die vuurwapengevaarlijke verdachte? die wordt ook door de brandweer geregeld?? ::) ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Je hebt formele regels en informele regels.

De formele regels:
http://www.mediabelangen.nl/leidraad.html

Daarnaast zijn van Limburg en Hollands-Midden memo's bekend vanuit de
politievoorlichting die e.e.a. verduidelijken richting agenten maar die kan ik niet
zo snel boven water toveren.

Limburg-Zuid is boven water:

http://mediabelangen.nl/070801KorpsbladLimburgZuid.html


Rene112

  • Gast
het lijkt wel als of jij bij de politie werkt, die draaien de zaak wel vaker om.
slachtofferhulp gaat ver voor sporen veilig stellen.
politie voert dit wel vaker aan maar die sporen zijn van ondergeschiktbelang als het op slachtofferhulp aan komt, m.a.w. de politie mag achter het lijntje en pas sporen veilig stellen als de brandweer de zaak vrij geeft.
deze discussie is hier al heel veel gevoerd en er komen toch steeds weer mensen die het niet begrijpen.
zo is de groene lamp van oorsprong ook voor de ambulance.

Misschien als je het van Crashtender (overigens ook een brandweercollega...) niet wil aannemen, dan misschien wel van mij?

Jouw eerdere bericht waarin je schreef dat de brandweer bij een ongeval (waar zij bijgeroepen zijn) de leiding heeft is echt onzin. Het is een fabeltje dat ik "helaas" ook binnen sommige brandweerkorpsen nog wel eens terug hoor komen...
Crashtender heeft het volgens mij prima uitgelegd!

Misschien wordt het eens tijd voor een stukje bijscholing?  in plaats van roepen dat hier steeds meer mensen komen die het niet begrijpen.....  ;D ;D ;D

groeten,
René de Caluwé


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Rene , bij gelegenheid houd ik mij aanbevolen om bijgeschoold te worden, we komen elkaar vast nog wel eens tegen ;)
Nemo me impune lacessit


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Ik lees een uitdaging voor René ;)

maar in al mijn bescheidenheid, informele of formele regels.....waar blijft bij sommige mensen het stukje fatsoen en respect?
als er toch aan je gevraagd wordt om iets niet te doen....dan doe je dat toch niet?


en probeer je nu eens werkelijk te verplaatsen in  bijv. het verhaal van welsh medic, dat jij die bestuurder bent en jouw partner daar naast zit?

(dit ter zondagse overweging)


misschien eens een poll starten hoe de hulpverleners het ervaren? ;)


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
www.rechtspraak.nl

uitspraken snel zoeken

LJ-nummer  AP8633


Datum uitspraak:   07-07-2004
Datum publicatie:   08-07-2004
Rechtsgebied:   Straf
Soort procedure:   Eerste aanleg - enkelvoudig
Inhoudsindicatie:   vervolg van tussenvonnis AO 8788 van 3 mei 2004. de persfotograaf die tegen het bevel van de politie in achter de afzetting zijn werk gaat doen, wordt veroordeeld tot een boete van 190 euro.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation