Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 597298 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Weer kom je terug op de communicatieve vaardigheden van de agenten, ik ben het daarmee gewoon on-eens. Laat ik je een ander voorbeeld geven, je hebt het nu over een aanrijding, of iets dergelijks. Echter als je bij een afzetting staat en de eerste 25 a 50 burgers die allemaal vragen of zij er niet toevallig doorkunnen, denk je dat je dan bij de 51e net zo reageert als de 1e ?  Ik denk het niet. Dan kun je wel eens een korter antwoord krijgen als de eerste. Echter hier in nederland lijkt het wel of de regels voor iedereen gelden behalve als je er zelf last van hebt. Ik word daar een beetje moe van, dat lintje of hek staat er niet om het straatbeeld te versieren. Als je dan ook nog gaat vragen of je er langs mag wat denk je zelf wat het antwoord is ?

Dat je er moe van wordt kan ik me voorstellen. Toch moet je er rekening mee
houden dat het normale patroon van mensen wordt onderbroken en dat er dus
vragen komen. En dat is op dat moment onderdeel van je taak.
Dat mensen regels niet graag op zich zelf van toepassing vinden is inderdaad
irritant maar helaas een maatschappelijk gegeven.


Dan kom ik nog terug op meerdere keren in de weg lopen... leg mij dat eens uit, uit je uitgebreide ervaring met incidenten waaruit je put. Ik word er namelijk een beetje moe van dat politie-mensen op basis van de indruk van een of twee incidenten worden afgerekend...

Ben ik met je eens. Kijk maar eens hoe persfotografen worden afgerekend op
de enkele keer dat het fout gaat  ;D


Dat politie-agenten eerder bekritiseerd worden om hun communicatieve vaardigheden
heeft denk ik ook te maken met het feit dat zij veel meer met publiek en pers te
maken hebben dan brandweer en ambulance. Wie weet zouden de laatste twee het er
wel slechter vanaf brengen  ;)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gezien de discussie die hier (vast) uit gaat ontstaan even een eigen topic gegeven...  ;)

He Palmpie, je hebt zeker eerder met dat mod-bijltje gehakt?  :D
(Je heb je in ieder geval betreffende dit onderwerp iedereen achter het lintje staan!) ;D
2 dagen later, we zitten nu op de 10e bladzijde met reacties...  ::)  8)
Samen sterk in de hulpverlening!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
(...)

Als ik dus de uitspraak goed interpreteer mag de politie een journalist/fotograaf volgens artikel 10 EVRM niet tegenhouden, ook niet op grond van nederlandse wetgeving, als:

1: de fotograaf geen gevaar oplevert voor andere mensen;
2: de hulpdiensten niet gehinderd worden;

Gevaar voor de (foto) journalist mag volgens de rechter niet meegewogen worden voor het wel / niet toelaten van de journalist.... Dat is zijn eigen verantwoordelijkheid.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Dat noopt mij tot het stellen van de volgende vraag:

Als dan zo'n fotograaf lichamelijk de sjaak wordt, bijv. door een explosie, valt dan het redden, verzorgen en vervoeren ook onder zijn eigen verantwoordelijkheid? :-X


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Dat noopt mij tot het stellen van de volgende vraag:

Als dan zo'n fotograaf lichamelijk de sjaak wordt, bijv. door een explosie, valt dan het redden, verzorgen en vervoeren ook onder zijn eigen verantwoordelijkheid? :-X

Redden is geen taak van de brandweer..... http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,27747.0.html  ;)


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Wanneer een timmerman dezelfde dag al 50 deuren heeft afgehangen, hoeft dan de 51e deur niet meer recht te hangen?
Wat mij heel erg verbaast is het feit dat oom agent met al zijn kennis hoe om te gaan met agressie, etc zoiets "eenvoudigs" als een fotograaf niet zonder zijn handen af kan. En waarbij een camara stuk gaat. Dat bedoel ik met een politiestaat! moeten wij maar gaan dansen als oom agent dat zegt, ik dacht het niet.


Nee muisstroom, maar die instelling is precies waar ik me dood kan ergeren. Jij probeert je werk te doen als fotograaf, en ik als politieagent, als ik dan een verzoek krijg van de ggd om te vragen of ik er voor wil zorgen of de pers even afstand houdt en stopt met flitsen, dan ga ik dat vragen, dan vind ik dat de pers het respect moet opbrengen om die paar minuten niet te fotograveren of zonder flits te werken... Heb je dat niet dan ga je een stapje verder en dan vorder je ze dat ze afstand nemen, daar hebben ze dan wel gewoon aan te voldoen. Discussie is dan op dat moment ook een gepasseerd station. Luister je dan niet dan is de volgende logische stap... juist een handje helpen  of aanhouding. Dat dat niet altijd in goede aarde valt is dan gewoon jammer... Heeft niets met politiestaat te maken, overigens denk ik dat je je wel eens iets meer in het begrip politiestaat mag verdiepen voordat je dat hier gaat roepen dat we daar hier in dit land naar toe gaan, ik zou eens zo'n land bezoeken waar dit meer sprake van is...ik denk dat je dan heel graag hier woont
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Dat noopt mij tot het stellen van de volgende vraag:

Als dan zo'n fotograaf lichamelijk de sjaak wordt, bijv. door een explosie, valt dan het redden, verzorgen en vervoeren ook onder zijn eigen verantwoordelijkheid? :-X

Amen db, of ie het nu leuk vindt of niet, bij mij komt ie er dan nog niet door... als zijn eigen lijf in gevaar brengt, brengt ie automatisch de hulpverleners in gevaar/hinder waardoor ie er dus niet door komt....
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Dat noopt mij tot het stellen van de volgende vraag:

Als dan zo'n fotograaf lichamelijk de sjaak wordt, bijv. door een explosie, valt dan het redden, verzorgen en vervoeren ook onder zijn eigen verantwoordelijkheid? :-X

Fotograaf moet zorgen dat hij de hulpverleners niet extra belast. En dus denken
aan zijn eigen veiligheid. Indien dat onverhoopt niet lukt heeft hij uiteraard recht
op hulp. Als we de hulp gaan afmeten aan de eigen verwijtbaarheid kunnen de
hulpdiensten flink wat keren wegblijven  :D


stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Dat noopt mij tot het stellen van de volgende vraag:

Als dan zo'n fotograaf lichamelijk de sjaak wordt, bijv. door een explosie, valt dan het redden, verzorgen en vervoeren ook onder zijn eigen verantwoordelijkheid? :-X
Goeie opmerking,

De hulpverlener voelt zich toch enigszins verantwoordelijk voor diegene die zich binnen het effectgebied van 'zijn klus' bevindt.

Daarentegen weet een beroepsfotograaf zijn persoonlijke risico's tot een miniem te beperken.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Amen db, of ie het nu leuk vindt of niet, bij mij komt ie er dan nog niet door... als zijn eigen lijf in gevaar brengt, brengt ie automatisch de hulpverleners in gevaar/hinder waardoor ie er dus niet door komt....

Gezien de impact die wel of niet doorlaten geeft...  ;) krijgen jullie voor dit soort situaties geen (interne) richtlijnen door van je organisatie hoe je met (foto) journalisten moet omgaan bij een afzetting. Juist doordat de ene agent journalisten mensen wel sneller doorlaten en andere vrij strak zijn (even in de zwart wit gedachte...  ;)) ga je extra discussies krijgen. Als er in een korps gewoon één lijn afgesproken wordt (en je wordt daardoor ook gedekt door je leidinggevenden) is het voor alle partijen duidelijk wat de lijn is. Juist door de ene keer wel en de andere keer niet ga je soms heel vervelende discussies krijgen op een tijdstip dat je wel wat anders aan je hoofd hebt...