Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 597297 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Glenn2

  • Gast
Wanneer een timmerman dezelfde dag al 50 deuren heeft afgehangen, hoeft dan de 51e deur niet meer recht te hangen?
Wat mij heel erg verbaast is het feit dat oom agent met al zijn kennis hoe om te gaan met agressie, etc zoiets "eenvoudigs" als een fotograaf niet zonder zijn handen af kan. En waarbij een camara stuk gaat. Dat bedoel ik met een politiestaat!
Gelukkig wordt de definitie van een politiestaat nog steeds niet bepaald door ons aller 'muisstroom'.

Citaat
moeten wij maar gaan dansen als oom agent dat zegt, ik dacht het niet.
Waarom denk jij van niet? Als een agent zegt 'dans!' dan heb je dat gewoon maar heel snel te doen. Natuurlijk, dat is overdreven. Maar als een agent zegt, wegwezen dan ga je weg. Als je zo nodig wilt discussieren dan doe je dat maar achteraf.  Met zo'n houding krijg je alleen maar dat je op gespannen voet met de politie komt te staan. En kan je één ding zeggen, dat is funest voor je mooie plaatjes.
Citaat
Voorop gesteld dat de hulpverlening altijd voorang heeft en dat mensen die in de weglopen, etc verwijderd moeten worden.
Mijn ervaring op hets strand (reddingsbrigade) is dat meerdere malen bij een incident geen politie aanwezig is, waarom?
Meerdere malen politie het lekker vindt om even naar het strand te komen en vervolgens weinig uitvoeren. Het is ook voorgekomen dat wij druk bezig waren met ambu personeel een drenkeling afgevoerd hadden. Politie gewoon rondhing en direct vertrok, waarbij achteraf bleek dat er nog iemand betrokken was bij het ongeval en wij nogmaals het circus konden starten. Terwijl als oom agent zijn werk had gedaan, nagevraagd had wat er precies gebeurt was, etc direct aan het tweede slachtoffer hulp geboden kon worden.
Helaas is dit niet het enigste wat wij hebben meegemaakt met de politie.

eerlijkheids halve moet ik ook aangeven dat er gevallen zijn waarbij wij perfect samenwerken met de politie.
Moraal van dit verhaal, zoals ook bij ons zul je agenten hebben die wat makkelijker zijn en m.i. de kantjes ervan aflopen en die het"leuk"vinden macht te hebben.
Echter als agent heb je een voorbeeldfunctie, wees daar dan voorzichtig mee. Wij hameren hier ook op
Gelukkig maken jullie nooit fouten  O0 Heerlijk die perfecte mensen.

Zoals Grizz al zei, als je je normaal gedraagt dan gaat het prima. Ik film in dezelfde regio als waar Grizz werkt en ben slechts een paar keer op afstand gehouden. In mijn ogen altijd terecht, op één incident na. Dat heb ik na het incident met de desbetreffende agente uitgesproken en zij gaf toe dat ze door de gigantische drukte (lange tijd als eerste en enige koppel ter plaatse bij een zeer grote brand) ff geen tijd had om te selecteren op "pers" of gewone burger. Maar ze gaf ook aan dat ze de veiligheid en werkruimte van de nog aanstormende brandweer op dat moment belangrijker vond dan dat ik mooie beelden kon maken. En daar heeft ze helemaal gelijk in. Voordeel van dat praatje is dat we elkaar nu vriendelijk groeten en ik van haar regelmatig door kan/mag lopen. Jongens, dat is echt de manier. Als ik naar regionale omroep was gestapt dan was die verstandhouding echt heel anders geweest.


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Gelukkig maken jullie nooit fouten O0  Heerlijk die perfecte mensen.

Zoals Grizz al zei, als je je normaal gedraagt dan gaat het prima. Ik film in dezelfde regio als waar Grizz werkt en ben slechts een paar keer op afstand gehouden. In mijn ogen altijd terecht, op één incident na. Dat heb ik na het incident met de desbetreffende agente uitgesproken en zij gaf toe dat ze door de gigantische drukte (lange tijd als eerste en enige koppel ter plaatse bij een zeer grote brand) ff geen tijd had om te selecteren op "pers" of gewone burger. Maar ze gaf ook aan dat ze de veiligheid en werkruimte van de nog aanstormende brandweer op dat moment belangrijker vond dan dat ik mooie beelden kon maken. En daar heeft ze helemaal gelijk in. Voordeel van dat praatje is dat we elkaar nu vriendelijk groeten en ik van haar regelmatig door kan/mag lopen. Jongens, dat is echt de manier. Als ik naar regionale omroep was gestapt dan was die verstandhouding echt heel anders geweest.

Hee, nog een beschrijving van een perfect mens ;)

Maar goed, laten we nou eens even niet allemaal van die l*lverhalen ophouden en even tegen onszelf zeggen dat we er eigenlijk allemaal omheen draaien. Als we nou beide gewoon goed en met respect voor elkaar ieder zijn werk laat uitvoeren, dan moeten we (pers vs. politie) nauwelijks contact met elkaar hebben en kunnen we allebei elkaars ding laten doen. Zo hoort dat nou eenmaal, ieder doet zijn ding en dat moet gewoon langs elkaar bewegen en handelen. Probleem opgelost.
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Das duidelijk aram  O0


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
absoluut mooi omschreven Aram, maar dat is het hem nu juist hè ;)


"men doet 't nie........"

ik denk dat een ieder fatsoenlijk mens met een gezond portie normen en waarden , weet wat wel en niet mag
(vraag maar na o.a. in de Bijlmer, Ter Schie 8))


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Hee, nog een beschrijving van een perfect mens ;)

Maar goed, laten we nou eens even niet allemaal van die l*lverhalen ophouden en even tegen onszelf zeggen dat we er eigenlijk allemaal omheen draaien. Als we nou beide gewoon goed en met respect voor elkaar ieder zijn werk laat uitvoeren, dan moeten we (pers vs. politie) nauwelijks contact met elkaar hebben en kunnen we allebei elkaars ding laten doen. Zo hoort dat nou eenmaal, ieder doet zijn ding en dat moet gewoon langs elkaar bewegen en handelen. Probleem opgelost.


Da's mooi gezegd. En ik denk dat het in de dagelijkse praktijk ook veelal zo werkt.
Anders zouden we wel meer van dit soort discussies hebben. Alleen als het een keer
fout gaat mag het ook gezegd worden met alle meningen die er bij horen.
En laten we eerlijk zijn, elke fotograaf en elke politieagent kan een keer de mist in
gaan bij dit soort zaken. We zijn allemaal mensen.
Veel van ons hebben tijd gestoken in deze discussie. Laten we hopen dat deze tijd
een positief effect heeft op de samenwerking in de toekomst.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Daarvoor is het ook een discussie-forum.... O0
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Almere - 24-03-2009
Stadshart Almere - Maandagavond is er opnieuw een persfotograaf belaagd op treinstation Almere Centrum.

Dit keer werd fotograaf Leroy Mulder door een groep van 15 beveiligers aangevallen omdat hij foto's wilde maken van het verscherpte toezicht op het station.

De fotograaf werd door de beveiligers tegen gehouden en gesommeerd te vertrekken. Deed hij dit niet zouden de ''beveiligers'' zijn camera door de stationshal gooien. Toen hij uiteindelijk toch een foto maakte sloeg een beveiligster tegen de camera. De camera liep hierdoor krassen op.

De fotograaf is met video beelden en zijn verhaal naar de politie gestapt. Het is niet de eerste keer dat een fotograaf op het station wordt aangevallen. Persfotograaf Bob Friedlander werd afgelopen weekend dor medewerkers van de NS belaagd. Hierdoor brak een onderdeel van de flitser af.

Bijde fotografen zijn als freelancer werkzaamvoor de Telegraaf en voor verschillende web-site's.

www.112actuel.nl
Reportagelink: http://www.112actueel.nl/cgi-bin/index.html?menu=zoeken&id=111000455703&web=link111000455703

weer zoiets is dus echt iets waar ik mij ontzettend boos om kan maken, geen hem dan een klap voor zijn gezicht en niet op zijn camera, dit vind ik echt zielig gedrag, volgens mij is dat verscherpt toezicht er omdat er condocteurs werden mishandeld, dan betekend dat niet dat je dan maar de burgers moet gaan msihandelen, dit is gewoon het probleem verplaatsen uit de trein naar de stationshal, ik meende dat er ook een agent met hond op het station liep, als dit verhaal helemaal klopt vind ik dat ze die hond best op de bewakers los mogen laten!
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis

weer zoiets is dus echt iets waar ik mij ontzettend boos om kan maken, geen hem dan een klap voor zijn gezicht en niet op zijn camera, dit vind ik echt zielig gedrag, volgens mij is dat verscherpt toezicht er omdat er condocteurs werden mishandeld, dan betekend dat niet dat je dan maar de burgers moet gaan msihandelen, dit is gewoon het probleem verplaatsen uit de trein naar de stationshal, ik meende dat er ook een agent met hond op het station liep, als dit verhaal helemaal klopt vind ik dat ze die hond best op de bewakers los mogen laten!

Volgens mij ligt het probleem ook voor een deel bij de betreffende fotograaf .... Blijkbaar is er het een en ander qua communicatie niet helemaal lekker gegaan....

Ik weet overigens niet of jij weet wat voor letsel een politiehond kan toebrengen? De hond staat tussen de pepperspray en het dienstvuurwapen in, wat inhoud dat het in de geweldsspiraal een hoge trede in neemt .... Snap overigens niet waarom de hond ingezet dient te worden op de beveiligers .....

Zo als het er nu uitziet, heeft de fotograaf gewoon niet geluisterd naar de beveiliging en (*het stuk wat er mist*) is er vervolgens iets gebeurd ...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Bijde fotografen zijn als freelancer werkzaamvoor de Telegraaf en voor verschillende web-site's.

www.112actuel.nl
Reportagelink: http://www.112actueel.nl/cgi-bin/index.html?menu=zoeken&id=111000455703&web=link111000455703

weer zoiets is dus echt iets waar ik mij ontzettend boos om kan maken, geen hem dan een klap voor zijn gezicht en niet op zijn camera, dit vind ik echt zielig gedrag, volgens mij is dat verscherpt toezicht er omdat er condocteurs werden mishandeld, dan betekend dat niet dat je dan maar de burgers moet gaan msihandelen, dit is gewoon het probleem verplaatsen uit de trein naar de stationshal, ik meende dat er ook een agent met hond op het station liep, als dit verhaal helemaal klopt vind ik dat ze die hond best op de bewakers los mogen laten!

Ook in dit verhaal weer jammer dat het van beidde kanten zo moest gaan.. Ik geloof dat er ook een bepaalde regeling is voor objecten zoals NS? Wie weet hier meer over?