Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 597117 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Ik vind dit topic een positieve ontwikkeling richting de verbanning van ramptoeristen met een fototoestel en 'incident-fotograaf-reflecterend-hesje' van iedere ongevals-locatie of incident. Keep up the good work boys! Gewoon klikken en publiceren; kwestie van tijd voordat jullie allemaal ver buiten de lintjes kunnen blijven staan...  :| Geweldig hoe mensen hier zo simpel de uitdrukkelijke wens (al dan niet gebaseerd op een wet/richtlijn/voorschrift whatever) wegdrukken tegen het belang van een paar kiekjes. Er zijn driehonderd redenen te bedenken waarom deze vrouw dat graag wil (ik geef je er één; herkenning), maar gelukkig hebben jullie het morele besef van een doperwt en maken jullie haar wens heerlijk ondergeschikt. Top!

Beetje kortzichtige reactie lijkt me:
Er staat duidelijk dat het er op lijkt dat ze bewust voor de lens gaat staan. Dat is dus eigenlijk vragen om op de foto te kunnen komen en vervolgens de foto proberen te verbieden. Dat zijn dus eigenlijk twee tegenstrijdige zaken:
Je wilt OF niet op de foto en als dat per ongeluk wel gebeurt vraag je publicatie achterwege te laten, OF je loopt pontifikaal in voor de lens en loopt het risico op een foto te komen die gepubliceerd wordt. Het is niet EN/EN.

Uiteraard is overleggen en samenwerken de mooiste en best werkbare oplossing.

@tower-ladder:
We hebben onze eigen brw. fotograaf.

Wat is het verschil tussen het door een "officiele brandweer fotograaf" gekiekt te worden of door een wat neerwaardig bekeken "hobby fotograaf"? Beide keren sta je op een plaatje.
Het doet mij meer denken aan het opeisen van het alleenrecht voor het maken van foto's, maar dat kan een verkeerde interpretatie van mijn kant zijn natuurlijk ;)
Veel kleine korpsen hebben zelf niet geen "brandweer fotograaf" Hoe moeten die dan aan foto's komen?

De samenwerking in mijn regio is overigens prima. Regelmatig worden er foto's uitgewisseld met de hulpverleners. Zo kan het dus ook!


Glenn2

  • Gast
Ik vind dit topic een positieve ontwikkeling richting de verbanning van ramptoeristen met een fototoestel en 'incident-fotograaf-reflecterend-hesje' van iedere ongevals-locatie of incident. Keep up the good work boys! Gewoon klikken en publiceren; kwestie van tijd voordat jullie allemaal ver buiten de lintjes kunnen blijven staan...  :| Geweldig hoe mensen hier zo simpel de uitdrukkelijke wens (al dan niet gebaseerd op een wet/richtlijn/voorschrift whatever) wegdrukken tegen het belang van een paar kiekjes. Er zijn driehonderd redenen te bedenken waarom deze vrouw dat graag wil (ik geef je er één; herkenning), maar gelukkig hebben jullie het morele besef van een doperwt en maken jullie haar wens heerlijk ondergeschikt. Top!
Ik snap wat je bedoelt (zie ook mijn andere reactie), maar als je niet herkend wilt worden, waarom heb je dan voor dit beroep gekozen? Dan wéét je dat mensen je kunnen gaan herkennen.


Eva

  • Ambupleeg
  • Verbannen gebruiker
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
Beste TAS-226,

Als je weet dat de agente er moeite mee heeft om gefotografeerd te worden dan kun je daar indien mogelijk toch rekening mee houden?
Ik ben geen agente maar wel hulpverlener en zolang de fotograaf de hulpverlener niet voor de voeten loopt :-X vind ik het goed ;)


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl

De samenwerking in mijn regio is overigens prima. Regelmatig worden er foto's uitgewisseld met de hulpverleners. Zo kan het dus ook!
Beste TAS-226,
Als je weet dat de agente er moeite mee heeft om gefotografeerd te worden dan kun je daar indien mogelijk toch rekening mee houden?
Ik ben geen agente maar wel hulpverlener en zolang de fotograaf de hulpverlener niet voor de voeten loopt :-X vind ik het goed ;)

Ja hier verder ook, Ik word ook vaak zat gevraagd om fotos te mailen. En het is ook echt niet zo dat ik haar 'vraag' om niet gefotografeerd te worden gewoon naast me neer leg. Tuurlijk geef ik er gehoor aan en zal ik een foto van de agente niet online zetten, lijkt me logisch. Maar omdat ze met me lens meeloopt krijg ik het idee dat ze het doet om het fotograferen over het algemeen te dwarsbomen.
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Bjorndh

  • Informatiemanagement Rode Kruis
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 918
ik zit met zelfde probleem hier.
een aantal agenten gaat telkens voor me staan.
zodat ik geen fotos kan maken.
maar andere mensen laten ze gewoon fotograferen.
hoop dat in de nieuwe stad van mij anders is hoor.

mvg.bjorn de hoog
Freelance persfotograaf, Informatiemanagement Rode Kruis


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
@tower-ladder:
Wat is het verschil tussen het door een "officiele brandweer fotograaf" gekiekt te worden of door een wat neerwaardig bekeken "hobby fotograaf"? Beide keren sta je op een plaatje.
Het doet mij meer denken aan het opeisen van het alleenrecht voor het maken van foto's, maar dat kan een verkeerde interpretatie van mijn kant zijn natuurlijk ;)
Wacht dacht je van controle over de foto's houden, zodat bepaalde foto's gefilterd kunnen worden.
Dit lijkt me juist een gevolg van de wildgroei aan fotografen die alles maar publiceren.
Citaat
Veel kleine korpsen hebben zelf niet geen "brandweer fotograaf" Hoe moeten die dan aan foto's komen?
Misschien hebben die er helemaal geen behoefte aan? En als ze dat wel hebben, dan regelen ze dat vast wel.


Kanarie

  • Gast
Als je popster wordt, weet je dat je in alle bladen kunt komen. Een politicus staat ook in de spotlights; hij zelfs eerst in zekere mate bekend worden, voordat er op hem gestemd wordt. Maar eerlijk gezegd heb ik er bij een beroepskeuze in de hulpverlening nooit bij stilgestaan dat dat mij dan ook zou gebeuren.
Je wordt brandweerman/politieagent/ambulanceverpleegkundige/etc omdat je mensen in nood wilt helpen en daar voldoening uit haalt. En omdat je branden blussen leuk vindt, het graag veilig houdt op straat, het menselijk lichaam interessant vindt.
Pas in de harde praktijk kom je erachter dat je midden tussen de filmende, websitehoudende ramptoeristen staat. Of is dat nou zo naïef van mij?
Herkend worden op straat, net zoals je je huisarts zult herkennen, is toch anders dan om de haverklap met je kop op de voorpagina staan van de stadskrant omdat je gewoon probeert je werk te doen. Een keer een slechte dag/ rare gezichtsuitdrukking/ oncharmante pose en heel Nederland heeft het erover.

Ik vind persoonlijk dat er van een gebeurtenis/ongeluk best foto's mogen worden gemaakt (want het is "nieuws") maar dat je mensen onherkenbaar moet maken als dat "ethisch" netjes is en/of als de betreffende persoon daarom vraagt. Bij voorkeur publiceer je een andere foto, waar die persoon toevallig niet opstaat.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Wacht dacht je van controle over de foto's houden, zodat bepaalde foto's gefilterd kunnen worden.

Dat klinkt leuk, alleen is het niet aan de individuele hulpverlener noch aan een korps
om dat te bepalen. Persvrijheid is in de grondwet verankerd. Maar ik ben het met
veel kriticasters eens dat persvrijheid geen vrijbrief moet zijn om maar alles te
fotograferen zonder met andermans belangen rekening te houden.

Dit lijkt me juist een gevolg van de wildgroei aan fotografen die alles maar publiceren.Misschien hebben die er helemaal geen behoefte aan? En als ze dat wel hebben, dan regelen ze dat vast wel.

Die wildgroei is één van de problemen. Er zijn er bij die zelf voor een patiënt met
pulmonologie uitrukken en daar hele series van weten te maken. Ik weet dat
er bij ons in Kennemerland een aantal agenten zijn die bezwaar hebben
tegen de aanwezigheid van minderjarigen. Wie is er bijvoorbeeld
verantwoordelijk als zo'n minderjarige letsel oploopt binnen het lint? En kan
een minderjarige de eventuele traumatische beelden wel verwerken? De
jeugdbrandweer mag bij ons niet binnen het lint van de brandweer, ook niet
als ze een camera hebben.

Maar ik heb afgelopen week nog een gesprek gehad met één van mijn
redactiechefs en die stelt zich duidelijk op het standpunt dat persfotografie
een vrij beroep is en dat ze van iedereen foto's wil afnemen. Hetgeen betekent
dat de media zelf ook meewerken aan de wildgroei. Meer- of minderjarig
maakt hun niets uit.

Daarnaast weet ik dat er vooral bij de brandweer mensen zijn die zo veel mogelijk
foto's willen hebben. Zelf heb  ik het meegemaakt dat een brandweerman van
mening was dat ik maar aan boord van een schip moest klimmen waar brand in
het voorschip was. Dat alleen maar omdat hij graag foto's wilde hebben. Hij was
even vergeten dat een schip privéterrrein is :o


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Citaat
Wat is het verschil tussen het door een "officiele brandweer fotograaf" gekiekt te worden of door een wat neerwaardig bekeken "hobby fotograaf"? Beide keren sta je op een plaatje.

Verschil is dat onze brandweerfotograaf foto's maakt die binnen het korps blijven, en waarvan door de woordvoerder Brandweer foto(s) worden vrijgegeven aan de media. Als de media niet zelf foto's hebben.
Waar het mij om gaat zijn de Hobby/ramptoeristen die alleen maar plaatjes maken en deze zo snel als mogelijk op allerlei hobby sites knallen,waarbij de nieuwswaarde vaak 0,nul is, of op andere websites zoals Geen Stijl etc. En dat is mijn probleem, ik zit er niet op te wachten om herkenbaar op dit soort sites terecht te komen.
Persvrijheid is goed, maar door de snelle opmars van internet, en digitale multimedia onder handbereik voor iedereen is er een verschrikkelijke wildgroei.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Als je popster wordt, weet je dat je in alle bladen kunt komen. Een politicus staat ook in de spotlights; hij zelfs eerst in zekere mate bekend worden, voordat er op hem gestemd wordt. Maar eerlijk gezegd heb ik er bij een beroepskeuze in de hulpverlening nooit bij stilgestaan dat dat mij dan ook zou gebeuren.
Je wordt brandweerman/politieagent/ambulanceverpleegkundige/etc omdat je mensen in nood wilt helpen en daar voldoening uit haalt. En omdat je branden blussen leuk vindt, het graag veilig houdt op straat, het menselijk lichaam interessant vindt.
Pas in de harde praktijk kom je erachter dat je midden tussen de filmende, websitehoudende ramptoeristen staat. Of is dat nou zo naïef van mij?

Nee, dat is niet naïef, want tot voor kort was dit veel minder het geval. Dat je
als hulpverleners midden in het nieuws staat en dus in het nieuws komt is iets
wat je wel kan bedenken maar wat denk ik niet verteld wordt als je solliciteert.


Een keer een slechte dag/ rare gezichtsuitdrukking/ oncharmante pose en heel Nederland heeft het erover.

En daar ligt  dus een taak voor de fotograaf. Zet de situatie, eventueel met
hulpverleners op de foto maar zonder ze voor lul te zetten.
Ik heb hem zelf niet gezien maar er is een foto waar een oudere dame haar
onderbuik vasthoud terwijl een ambulancebroeder er naast staat met zijn
handen in zijn zakken. Voor beiden geen vrolijke foto >:(

Ik vind persoonlijk dat er van een gebeurtenis/ongeluk best foto's mogen worden gemaakt (want het is "nieuws") maar dat je mensen onherkenbaar moet maken als dat "ethisch" netjes is en/of als de betreffende persoon daarom vraagt. Bij voorkeur publiceer je een andere foto, waar die persoon toevallig niet opstaat.

Vaak is dit heel goed mogelijk. Wel moet ik zeggen dat als ik in alle
vrijheid mijn werk kan doen, dus op de locatie vanuit verschillende standpunten
kan fotograferen, dit beter mogelijk is dan wanneer ik gedwongen wordt om
alles vanuit één standpunt te doen. Zo heb ik vanmorgen nog een
verkeersregelaar van RWS van een foto geknipt omdat hij wel heel erg
prominent in beeld kwam te staan ;)