Ik denk dat je dit topic kunt samenvatten met de woorden:
Respect hebben voor elkaar (en dan van alle kanten).
Zelf ga ik van het standpunt uit, dat ik geen foto's maak op een manier waarop ik zelf ook niet op de foto zou willen staan. (hebben we het dan over normen en waarden??).
In principe komen er geen slachtoffers in beeld op mijn foto's. Hulpverleners in vervelende situaties ook niet. (weer die normen en waarden??) Om een voorbeeld te noemen:
Afgelopen zomer tijdens een van de heetste dagen werden tijdens het blussen van een grote brand een aantal brandweerlieden bevangen door de hitte. Ze werden door collega's in de schaduw gebracht en afgekoeld in afwachting van de ambu. Dat rijtje brandweerlieden die zich diep ellendig voelden, heb ik dus niet op de foto gezet. Wel even een praatje met ze gemaakt, in afwachting van ambu personeel. Hierdoor konden de andere brandweerlieden verder met hun taak.
Op deze manier zet je geen kwaad bloed en krijg je alle medewerking is mijn ervaring.
Met respect voor elkaar kom je er vast uit
Ik zou zo'n foto wel relevant vinden omdat dit aantoont dat de huidige brandweerkleding gewoon te warm is bij warme buiten temperaturen of dat het vocht niet tijdig aangevuld werd.
Volgens mij bepaald de pers zelf welke foto's ze wel nemen en laat dat niet afhangen of degene die op de foto komt het er wel of niet mee eens is...
http://nl.wikipedia.org/wiki/JournalistiekDefinitie
Een journalistiek bericht dient in eerste instantie antwoord te geven op de vragen wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe (de vijf W's).
Er bestaan twee belangrijke vormen van journalistiek: zo neutraal en objectief mogelijk doorgeven, of juist duidelijk voorzien van commentaar.
Er bestaan overigens verschillende andere definities van de journalistiek. Bijvoorbeeld: Journalistiek bedrijven betekent zich bezig houden met het bijeenbrengen, verzenden, verspreiden, becommentariëren van nieuws en inlichtingen en met het beschrijven van gebeurtenissen. Het publiceren hiervan gebeurt in diverse media.
http://nl.wikipedia.org/wiki/PersvrijheidNederland
In Nederland is de persvrijheid vastgelegd in artikel 7 van de
Nederlandse grondwet :
Artikel 7
1.
Niemand heeft voorafgaand verlof nodig om door de drukpers gedachten of gevoelens te openbaren, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet. 2. De wet stelt regels omtrent radio en televisie. Er is geen voorafgaand toezicht op de inhoud van een radio- of televisie-uitzending.
3. Voor het openbaren van gedachten of gevoelens door andere dan in de voorgaande leden genoemde middelen heeft niemand voorafgaand verlof nodig wegens de inhoud daarvan, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet. De wet kan het geven van vertoningen toegankelijk voor personen jonger dan zestien jaar regelen ter bescherming van de goede zeden.
4. De voorgaande leden zijn niet van toepassing op het maken van handelsreclame.
Hoewel dus nooit vooraf toestemming nodig is voor enige publicatie, moet de auteur wel rekening houden dat hij achteraf kan worden aangeklaagd als zijn publicatie bijvoorbeeld smadelijk, lasterlijk of discriminerend is, of aanzet tot haat. Dit is wat met het in artikel 7 van de grondwet genoemde "behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet" wordt bedoeld. Persvrijheid neemt dus niet de verantwoordelijkheid voor hetgeen gepubliceerd wordt weg.