Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 597120 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

Tammo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
Toch zijn er ook hulpverleners die er gelijk standaard vanuit gaan dat elke fotograaf onnadenkend te werk gaat.

Bij ons in de regio is er een ambulancebroeder die daar ook vanuit gaat.
laatst ging hij tijdens een inzet terug de ambulance in om zijn fototoestel te pakken om daarmee
foto's van mij mee te maken, en hij keek er verre van vriendelijke bij...
Had ik hem nu, of eerder, als eens herkenbaar gefotografeerd ? Nee ....
Had ik hem nu, of eerder überhaupt wel eens op de foto gezet ? Nee ....
Maakte ik foto's van slachtoffers ? Nee .....
Liep ik in de weg ? Nee.....

Het probleem is gewoon, zeker met ambulancemedewerkers, dat er nooit eens tijd is om gewoon een praatje met elkaar te maken.
Zou hij eens kunnen vertellen wat hij vervelend vind en ik zou eens kunnen laten weten voor wie ik foto's maak, zodat hij kan zien
dat niet elke fotograaf het verkeerde met een slachtoffer, of hulpverlener, voor heeft. Er zijn gewoon fotografen die hun verantwoordelijkheid kennen,
en deze verantwoordelijkheid ook nemen. En mocht ik daar ooit in falen, dan heb ik nog altijd de eindredactie die alles beoordeeld.

Voor de topic starter : Probeer in gesprek te komen met deze agente, doe ondertussen wat ze verlangt, en laat de komende tijd zien dat je goed bezig bent.
Wellicht wordt dan in de toekomst de samenwerking wat soepeler.


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Toch zijn er ook hulpverleners die er gelijk standaard vanuit gaan dat elke fotograaf onnadenkend te werk gaat.

Voor de topic starter : Probeer in gesprek te komen met deze agente, doe ondertussen wat ze verlangt, en laat de komende tijd zien dat je goed bezig bent.
Wellicht wordt dan in de toekomst de samenwerking wat soepeler.

Ja een gesprek aanknopen blijft moeilijk omdat ik haar niet wil storen tijdens haar werk en als ik de kans wil grijpen op een rustig moment om met haar te praten negeerd ze me, pas terug had ik de kans om met haar te praten.. toen kreeg ik een bekeurening voor rijden met (kapot) licht, (En ja dat is volkomen mijn eigen schuld) maar toen kreeg ik de kans niet om een gesprek aan te gaan! :-[
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Gast48368

  • Gast
Hier toch weer een voorbeeld dat HV-ers het best leuk vinden om op de foto gezet te worden..... :)

Citaat
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,8878.5980.html


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Je zou eens een afspraak op het bureau met haar kunnen maken misschien? Geen idee of dat tot de mogelijkheden behoord, maar het zou een optie voor wat meer begrip van twee kanten kunnen zijn. Nee heb je, en ja kun je altijd krijgen denk ik. Dan heb jij in ieder geval gedaan wat in je vermogen ligt om het op een nette manier op te lossen. Mocht dat op niets uitlopen, dan kun jij je beroepen op de wetten die Palmpie hierboven aan heeft gegeven, en zal die agente er mee moeten leren leven dat ze op de foto komt tijdens het uitoefenen van haar vak. ;)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Bij de ene fik vraagt een agent of ik even foto's van het publiek wil maken en doorsturen, rij ik door naar het onderzoek van een eerdere fik en mogen er geen foto's worden gemaakt en schijnt er zelfs een agent in Ko zijn lens zodat het filmen niet helemaal goed gaat (vraag me trouwens af of Ko dat zelf toen door had, want hij was snel weg daarna). Beetje dubbel allemaal

Héél dubbel. De pers is geen verlengstuk van de politie. Daarom maak ik
meestal geen foto's van het publiek. Op zich wil ik de politie best wel ter
wille zijn maar ik denk niet dat je op andermans stoel moet gaan zitten.
Dat er bewust met een maglite in mijn lens is geschenen is mij niet bekend.
Dat dit per ongeluk gebeurd kan natuurlijk voorkomen. Maar als men niet
wil dat er wordt gefilmd dan kan men beter zijn mond gebruiken als zijn maglite.

Het gaat waarschijnlijk om de brand van het invalidenwagentje waar ik de
recherche filmde. Maar daarvan heb ik alleen de stukken gebruikt waar de
rechercheur de camera voor z'n snufferd had en zodoende onherkenbaar was.


Bart S

  • Gast
Hier toch weer een voorbeeld dat HV-ers het best leuk vinden om op de foto gezet te worden..... :)


Het gaat ook om de plaats en het moment. En niet alle HVers zijn gelijk. Als ik hier lees dat een ambulancecollega zelf een fototoestel bij zich heeft dat hij gebruikt om foto's te maken van fotografen, dan vraag ik me wel een beetje af waar hij mee bezig is op de incidentlocatie. Als je elkaar normaal behandeld, dan zal je zien dat er van beide kanten een hoop mogelijk is.

Het gaat waarschijnlijk om de brand van het invalidenwagentje waar ik de
recherche filmde. Maar daarvan heb ik alleen de stukken gebruikt waar de
rechercheur de camera voor z'n snufferd had en zodoende onherkenbaar was.

Ko, met alle respect, op het moment dat jij afdrukt of staat te filmen, dan staat er niet op je voorhoofd geschreven wat je wel en niet gaat gebruiken. Ik kan me voorstellen dat bepaalde mensen, zoals rechercheurs, zich op zo'n moment wat bedreigd voelen. Zeker als je niet bekend bent met degene achter de camera.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Ko, met alle respect, op het moment dat jij afdrukt of staat te filmen, dan staat er niet op je voorhoofd geschreven wat je wel en niet gaat gebruiken. Ik kan me voorstellen dat bepaalde mensen, zoals rechercheurs, zich op zo'n moment wat bedreigd voelen. Zeker als je niet bekend bent met degene achter de camera.

Kan zo zijn, maar dan is praten toch nog steeds beter als schijnen  ;)


Tammo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
Citaat
Met alle respect, op het moment dat jij afdrukt of staat te filmen, dan staat er niet op je voorhoofd geschreven wat je wel en niet gaat gebruiken

En hier komt mijn inziens de verantwoordelijkheid van de fotograaf/cameraman om de hoek kijken.
Ik schiet ter plaatse aardig wat materiaal, en daar zitten bijna altijd wel beelden tussen die niet geschikt zijn voor publicatie, zoals bijvoorbeeld een hulpverlener herkenbaar in beeld.
Vaak moet je net in een fractie van een seconde afdrukken, om een bruikbare nieuwsfoto te schieten.
In mijn geval is dat er niemand echt herkenbaar is, het mooiste is als een hulpverlener met zijn rug naar mij toe staat en ook nog zo dat hij met zijn lichaam voor  
het hoofd van het slachtoffer staat.

Maar goed, hoe weet een hulpverlener met wat voor een fotograaf hij van doen heeft ? Blijft lastig .....


mvb

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,349
Dat er bewust met een maglite in mijn lens is geschenen is mij niet bekend.
Dat dit per ongeluk gebeurd kan natuurlijk voorkomen.


Nou ik stond er tussen in en ik zag duidelijk dat hij doelbewust in je lens aan het schijnen was, toen jij weg was maakte hij er ook nog een opmerking over omdat hij niet wilde dat er gefilmd werd.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064

Je kunt natuurlijk op je strepen gaan staan en je beroepen op de wet (hoe zit dat met foto's van ons koninklijk huis overigens ;)).

Heel simpel  

als ze aan het werk zijn is het toegestaan ze te fotograferen
als ze iets prive's doen dan oordeelt de rechter elke keer weer of het toelaatbaar was of niet       (dus volgens de wet)

zelf wilt het koninkljk huis dat het privé-gedeelte helemaal verboden wordt om te fotograferen maar de rechter heeft aangegeven dit té te vinden en dat dit per foto dient te worden vast gesteld

en dan wil een agente  dat ze niet gefotografeerd wordt....................................  ;D
dat kan ze dus niet verbieden, als de koninklijk huis het niet lukt.........