Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 597093 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Nou ik stond er tussen in en ik zag duidelijk dat hij doelbewust in je lens aan het schijnen was, toen jij weg was maakte hij er ook nog een opmerking over omdat hij niet wilde dat er gefilmd werd.

Dan had je even kunnen bellen.  ;)
Ik ga nog wel even met voorlichting bellen.


mvb

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,349
Dan had je even kunnen bellen.  ;)

Ik meld het je nu toch :P


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Het gaat ook om de plaats en het moment.
Precies... als ik bezig ben met een patient of anderszins "druk" ben heb ik er ook geen behoefte aan, maar zo onderweg naar de wassstraat is het geen enkel probleem ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Voor sommige mensen is een foto een probleem maarrrrrr sinds vandaag zijn we wel met z'n allen crimineel volgens de overheid want bij het verkrijgen van een identiteitsbewijs moet je je vingerafdrukken achterlaten en worden die opgeslagen in een database die ingezien kan worden door de AIVD en justitie... http://www.nrc.nl/binnenland/article2365531.ece/Vingerafdrukken_voor_de_database
Wat volgt, je DNA?

Maar misschien is het interessant om te horen van de mensen die niet op de foto willen wat zij nu precies het gevaar vinden van foto's met hun gezicht er op?
Iedere agent maakt PV op met zijn eigen naam die bij de verdachte terecht komt... is dat bijvoorbeeld niet meer bedreigender dan een foto? ???


Bjorndh

  • Informatiemanagement Rode Kruis
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 918
mijn bericht is weg.
sorry dat ik het zo zeg maar zou degene die hem verwijderd heeft ff willen zeggen waarom.

mvg bjorn de hoog
Freelance persfotograaf, Informatiemanagement Rode Kruis


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
mijn bericht is weg.
sorry dat ik het zo zeg maar zou degene die hem verwijderd heeft ff willen zeggen waarom.

mvg bjorn de hoog

Ten eerste kan je daarvoor de knop 'meld moderator' gebruiken bij een bericht in het topic en ten tweede is er niets in de forum prullenbak te vinden van een recentelijk verwijderd bericht van jou.

Het laatste verwijderde bericht van je was deze:

Re: Zeer grote bosbrand GRIP 3 - Bergen 16-9-2009        112spotter       0      0      Laatste bericht   16 September 2009, 18:59:41
door 112spotter

Waarschijnlijk heb je een fout gemaakt bij het posten? Verdere communicatie kan per PM of via de knop 'meld moderator'.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Eind aan 24 jaar pieperdienst

H'VELD-G'DAM - Ewoud Klop is voor het eerst in 24 jaar verzekerd van een ongebroken nachtrust. De onofficiële brandweerfotograaf uit Hardinxveld-Giessendam gaat zijn bed niet meer uit voor een brand in het dorp. Is de doorgaans onvermoeibare Klop het werk zat? ,,Nee", zucht de 55-jarige Hardinxvelder. ,,Omdat ik geen officiële functie heb bij de brandweer en ook niet in dienst ben als persfotograaf, mag ik bij calamiteiten niet meer vooraan staan. Dat ontneemt mij het plezier om dit werk te blijven doen." Klop laat een dagelijks verouderende website achter, als stille getuige van een typisch staaltje 'verscherpte regelgeving'.



Calamiteit in Hardinxveld-Giessendam? Ewoud Klop hijst zich snel in zijn kloffie om beelden te schieten. Bij nacht en ontij. Klop ligt al 24 jaar met zijn oor naast de pieper. Gewapend met een fototoestel spoedt hij zich naar rampen, van klein tot groot. Soms wel drie tot vier keer per nacht. Tijdens feestjes drinkt hij geen druppel alcohol te veel. De pieper kan immers ieder moment gaan... De resultaten van zijn inspanningen zijn terug te zien in 69 boeken in ringbandformaat en - de laatste jaren - op de website http://home.hetnet.nl/˜ewoud01/. Klop's werk wordt gewaardeerd door mensen van binnen én buiten het brandweerkorps. Tijdens calamiteiten kreeg de Hardinxvelder daarom ruim baan om zijn werk te doen. ,,Ik heb nooit met iemand problemen gehad", verzucht Klop. ,,Niet met de brandweer en niet met de politie."
Enkele maanden geleden ontstaat plotseling wat ruis op de lijn van de pieper. Een collega uit de Hoekse Waard vertelt Klop dat hun 'werk' gevaar loopt. De politie wil voortaan alleen fotografen met een officiële status - in dienst van de brandweer of als persfotograaf - toegang tot een 'rampgebied' verlenen (zie rechterkolom). Klop, niet op de loonlijst bij de brandweer of een erkend journalistiek medium, moet voortaan plaatsnemen 'achter de afrastering'. ,,Weliswaar gaat deze maatregel alleen op voor grote calamiteiten, maar dat zijn voor mij juist de krenten in de pap. Ik doe iets goed of ik doe het niet. Ik ga niet 's nachts mijn bed uit om achter de lijn gezet te worden of alleen maar containerbrandjes te mogen fotograferen."
Gedemotiveerd besluit Klop zijn fototoestel op te bergen. Stiekem hoopt hij dat de maatregel wordt teruggedraaid. Alhoewel de steunbetuigingen binnenstromen en de SGP-fractie zelfs vragen stelt in de gemeenteraad, lijkt een ommezwaai echter uitgesloten. Het fototoestel verdwijnt steeds dieper in de tas. De beelden op de website dateren met de dag. Klop: ,,De brandweer heeft 24 jaar geleden gevraagd of ik foto's voor ze wilde maken. Het werk werd een deel van mijn leven. Ik draaide mee met alle oefeningen, maakte de uitrukverslagen, gaf presentaties, ken alle regels... Als er 'storm' in het dorp was, stuurde ik de mensen aan. Ik deed alles om het verloop van de geschiedenis vast te leggen. Nam mijn taak verschrikkelijk serieus. De brandweer is geen gezelligheidsvereniging. Je hebt altijd met ellende te maken. Je kunt het zo gek niet bedenken of ik heb het gezien. Gelukkig ben ik nooit gillend wakker geworden met beelden op mijn netvlies. Ik wist mijn gevoelens altijd een plek te geven.
Alhoewel brandweercommandant Cees van Andel me een voorstel voor een andere 'functie' heeft gedaan (zie rechterkolom), is de kans groot dat ik helemaal met dit werk stop. Dat is vreselijk jammer. Ik wilde dit werk nog zeker een paar jaar met veel plezier doen. Dan maar geen nachtrust."

 :-\ :'(


Bron: http://www.kompashardinxveld-giessendam.nl
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Eind aan 24 jaar pieperdienst

H'VELD-G'DAM - Ewoud Klop is voor het eerst in 24 jaar verzekerd van een ongebroken nachtrust. De onofficiële brandweerfotograaf uit Hardinxveld-Giessendam gaat zijn bed niet meer uit voor een brand in het dorp. Is de doorgaans onvermoeibare Klop het werk zat? ,,Nee", zucht de 55-jarige Hardinxvelder. ,,Omdat ik geen officiële functie heb bij de brandweer en ook niet in dienst ben als persfotograaf, mag ik bij calamiteiten niet meer vooraan staan. Dat ontneemt mij het plezier om dit werk te blijven doen." Klop laat een dagelijks verouderende website achter, als stille getuige van een typisch staaltje 'verscherpte regelgeving'.



Calamiteit in Hardinxveld-Giessendam? Ewoud Klop hijst zich snel in zijn kloffie om beelden te schieten. Bij nacht en ontij. Klop ligt al 24 jaar met zijn oor naast de pieper. Gewapend met een fototoestel spoedt hij zich naar rampen, van klein tot groot. Soms wel drie tot vier keer per nacht. Tijdens feestjes drinkt hij geen druppel alcohol te veel. De pieper kan immers ieder moment gaan... De resultaten van zijn inspanningen zijn terug te zien in 69 boeken in ringbandformaat en - de laatste jaren - op de website http://home.hetnet.nl/˜ewoud01/. Klop's werk wordt gewaardeerd door mensen van binnen én buiten het brandweerkorps. Tijdens calamiteiten kreeg de Hardinxvelder daarom ruim baan om zijn werk te doen. ,,Ik heb nooit met iemand problemen gehad", verzucht Klop. ,,Niet met de brandweer en niet met de politie."
Enkele maanden geleden ontstaat plotseling wat ruis op de lijn van de pieper. Een collega uit de Hoekse Waard vertelt Klop dat hun 'werk' gevaar loopt. De politie wil voortaan alleen fotografen met een officiële status - in dienst van de brandweer of als persfotograaf - toegang tot een 'rampgebied' verlenen (zie rechterkolom). Klop, niet op de loonlijst bij de brandweer of een erkend journalistiek medium, moet voortaan plaatsnemen 'achter de afrastering'. ,,Weliswaar gaat deze maatregel alleen op voor grote calamiteiten, maar dat zijn voor mij juist de krenten in de pap. Ik doe iets goed of ik doe het niet. Ik ga niet 's nachts mijn bed uit om achter de lijn gezet te worden of alleen maar containerbrandjes te mogen fotograferen."
Gedemotiveerd besluit Klop zijn fototoestel op te bergen. Stiekem hoopt hij dat de maatregel wordt teruggedraaid. Alhoewel de steunbetuigingen binnenstromen en de SGP-fractie zelfs vragen stelt in de gemeenteraad, lijkt een ommezwaai echter uitgesloten. Het fototoestel verdwijnt steeds dieper in de tas. De beelden op de website dateren met de dag. Klop: ,,De brandweer heeft 24 jaar geleden gevraagd of ik foto's voor ze wilde maken. Het werk werd een deel van mijn leven. Ik draaide mee met alle oefeningen, maakte de uitrukverslagen, gaf presentaties, ken alle regels... Als er 'storm' in het dorp was, stuurde ik de mensen aan. Ik deed alles om het verloop van de geschiedenis vast te leggen. Nam mijn taak verschrikkelijk serieus. De brandweer is geen gezelligheidsvereniging. Je hebt altijd met ellende te maken. Je kunt het zo gek niet bedenken of ik heb het gezien. Gelukkig ben ik nooit gillend wakker geworden met beelden op mijn netvlies. Ik wist mijn gevoelens altijd een plek te geven.
Alhoewel brandweercommandant Cees van Andel me een voorstel voor een andere 'functie' heeft gedaan (zie rechterkolom), is de kans groot dat ik helemaal met dit werk stop. Dat is vreselijk jammer. Ik wilde dit werk nog zeker een paar jaar met veel plezier doen. Dan maar geen nachtrust."

 :-\ :'(


Bron: http://www.kompashardinxveld-giessendam.nl

Tsja... allemaal heel triest en vervelend...
BEDANKT! "112-pubertjes" die de boel overal lekker lopen te verzieken...  :-\ :-X

(Ga lekker naar school ofzo, of aan je huiswerk)


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Tsja... allemaal heel triest en vervelend...
BEDANKT! "112-pubertjes" die de boel overal lekker lopen te verzieken...  :-\ :-X

(Ga lekker naar school ofzo, of aan je huiswerk)

Waar staat dat dit door 112-pubertjes komt? ::)

Hij is niet officieel in dienst, heeft geen PPK, als de politie dan wilt dat iedereen achter de lintjes gaat, dan ook hij.. Zo is het nou eenmaal.. Dat had misschien al 24 jaar zo moeten zijn, dus hij mag blij zijn dat die al die jaren gewoon voor het lintje mag.. Ook vanachter het lint zijn perfect plaatjes te maken.. Is zijn werk voor de brandweer echt zo belangrijk dan valt er echt wel iets te regelen of moet de brandweer er gewoon iets aan doen..


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Dit hoort er ook nog bij ( de rechter kolom waar over wordt gesproken )

'Geluiden uit journalistiek'
woensdag 7 oktober 2009 10:12
H'VELD-G'DAM - Tijdens grote calamiteiten moeten fotografen en journalisten officieel over een politieperskaart beschikken om het 'rampgebied' te mogen betreden. Op vertoon van deze kaart mogen zij de aanwezige afrastering negeren, mits zij geen gevaar lopen. De laatste jaren betraden echter steeds meer hobbyisten met een digitale camera dit 'verboden gebied'. ,,Het klopt dat wij nog wel eens een oogje toeknepen", bevestigt politiewoordvoerster Wilma Noordergraaf. ,,We hebben geluiden van journalisten opgevangen dat zij zich hieraan stoorden. Sommige hobbyisten hielden zich niet aan de spelregels, zoals bijvoorbeeld de veiligheidsrestricties. Daarom moet nu iedere persvertegenwoordiger een politieperskaart tonen voordat hij of zij het gebied mag betreden. Ewoud heeft deze kaart niet. Hij is hier dus de dupe van. Dat vinden wij ook vervelend, want hij hield zich altijd keurig aan de spelregels. Maar we kunnen geen uitzonderingen maken, want hoe moeten wij het uitleggen als de één wel het gebied mag betreden en de ander niet?"
De Hardinxveldse brandweercommandant Cees van Andel betreurt dat Klop letterlijk een stap terug moet doen, maar kan de beslissing van het uitvoerend gezag wel begrijpen. ,,Bij ieder incident duiken heel veel - vaak jonge - hobbyisten op. Zij leggen soms de meest gruwelijke details vast, terwijl dit 'not done' is. Tevens kunnen wij hun veiligheid niet garanderen. Ewoud heeft wel oog voor het juiste beeld en kent het klappen van het zweep, maar ergens moet een lijn worden getrokken." Van Andel hoopt dat Klop een prominente rol wil gaan spelen bij het 'optuigen' van een officiële website van de Hardinxveldse brandweer, zodat hij in ieder geval bij het korps betrokken blijft.
Burgemeester Maria Wiebosch-Steeman wil nog een goed woordje voor Klop doen, maar vreest dat dit niet veel zal helpen. ,,Wellicht kan voor ieder brandweerkorps één uitzondering worden gemaakt. Zo kan Ewoud zijn werk gewoon blijven doen, want hij deed hele goede dingen. Maar ik ben bang dat mijn pleidooi geen gehoor vindt."
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid