Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 597085 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Even twee voorbeelden van foto's waar ik me echt aan erger:
Een incident van geen enkele nieuwswaarde, geen spektaculaire beelden te maken maar toch verschijnen er weer meerdere kompleet nutteloze en overbodige foto's op een internet site:
Niets zeggende foto:

/knip
en waarom is deze foto gemaakt en op het internet geplaatst  ???

/knip

Tja of een incident wel of geen nieuwswaarde heeft, is misschien niet alleen aan deze foto's te zien. Achteraf was het toch wel een bijzonder brandje.

Maar om op die agente terug te komen: ik was erbij toen de foto gemaakt werd. We hebben een tijd met haar staan praten en ze vond regio15.nl een leuke en informatieve website; maar vond het jammer dat zij er nooit op stond. We hebben staan geinen met 'dan zetten we toch ook jou erop; kan je thuis ook eens zeggen dat je op R15 staat'. Gezien de afstand van de fotograaf tot zijn onderwerp kan je je ook wel voorstellen dat de foto niet gemaakt is zonder dat zij dit wist.

Dus zo is het gegaan.... Misschien wel aardig om te weten. Het had je ook gesierd als je dat even had onderzocht (of in ieder geval met die mogelijkheid rekening had gehouden), voordat je 'onze' foto's hier post als voorbeeld van 'foute fotografie'. Deze foto heeft dus geen enkele relatie met het onderwerp van dit draadje, in ieder geval.

Links en provocerende tekst weggehaald door FF

Zolang de politie niet bij ons klaagt (en: we spreken ze regelmatig) denk ik dat het wel mee valt.

Peen
Redacteur van


fast-one

  • ambulance-chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 149
hallo allemaal,


ik heb het topic eens doorgelezen en ik vraag me af of het uberhaupt wenselijk is dat fotografen verwachten van hulpverleners
dat deze zich dusdanig positioneren dat ze niet "in de lens staan" ik denk dat hulpverleners die bij een situatie ter plaatse zijn absoluut geen aandacht moeten geven aan de fotografen maar zich moeten richten op de betrokkenen van de betreffende casus en op de kwaliteit van de hulpverlening.

van de andere kant begrijp ik ook wel het belang van de fotografen ter plaatse want die willen mooie, indrukwekkende plaatjes voor hun medium.
en de bezoekers van hun site weten ook dat als er ergens een ongeval of brand is geweest hiervan reportages op hun website komen, want laten we eerlijk zijn
hoe vaak zie je nog een foto van een verkeersongeval in een lokale krant? dus wat dat betreft voorzien deze sites zeker in een behoefte.

hier in het zuiden hebben we tegenwoordig het foto en videoteam van de regionale brandweer zuid-limburg en dat werkt ook voor mij als ambulance hulpverlener prima, bij een inzet samen met de brandweer zie je in een oog opslag oh ja dat is het foto en video team het is ok.
in het begin van het foto en video team was ik hier vrij sceptisch over (zij mogen ook achter de afzettingen bij het incident) maar nu na enkele praktijkervaringen
merk je dat ze geruisloos hun taak doen en vooral niet voor de voeten lopen.
de mensen die websites hebben werken meestal in een bepaalde regio misschien zijn er meerdere websites per regio en is het een idee om je met alle fotografen
eens samen te pakken en een afspraak proberen te maken bij de politie, brandweer en rav om jullie gezamelijk te presenteren zodat men ook een idee heeft wie jullie zijn en wat jullie doen. ik denk dat die bekendheid van jullie het werken op een casus locatie wat makkelijker maakt voor jezelf en de hulpverleners

denk ook eens na over wat jullie voor elkaar kunnen betekenen, hoe jullie herkenbaar zijn. misschien moet je wel een procedure afspreken hoe je een erkend regio fotograaf kunt worden (bewijs van goed gedrag?) mij lijkt dat in elk geval een goed initatief om het kaf van het koren te scheiden
en ik denk dat het de fotografen siert als zij dit oppakken.

ik hoop dat jullie wat kunnen met deze reactie

groeten fast-one


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Fast-one,

Als eerste: Ik ben het met je eens dat de hulpverleners gewoon hun werk moeten kunnen doen. Dat betekent: zich niet afvragen of zij 'voor de lens lopen' en dergelijke; dat is totaal niet interessant voor ze. En ja; de fotografen/videografen hebben dus ook maar te zorgen dat ze niet in de weg lopen.

Andersom: als ze niet in de weg lopen, hoeven fotografen ook het werk niet onnodig moeilijk gemaakt te worden. Gewoon een beetje respect over-en-weer tussen de beroepsgroepen, zeg maar.

Maar er zit vaak een wezenlijk verschil tussen een 'regio fotograaf' of een 'pers muskiet'. De eerste maakt opnames binnen de linten met medeweten en toestemming van de hulpverleners, maar mag die meestal niet publiceren. De beelden zijn dus uitsluitend voor intern gebruik. De 'pers muskiet' publiceert zijn opnames wel ergens via een publiek medium.

Ik maak dan overigens gemakshalve voor de term 'pers muskiet' even geen onderscheid tussen hobby fotografen, en mensen die het voor hun broodwinning doen.

Om mezelf dus even als voorbeeld te nemen: ik heb er bewust voor gekozen om GEEN status als brandweer/regio-videograaf na te streven; vanwege bovenstaande. De brandweer/politie mag mijn beelden best hebben als ze ze nuttig vinden, maar ik wil ook 'extern' kunnen publiceren wat ik wil.

Peen
Redacteur van


BrigadierJan

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Ah ja Regio15, die doorgaans met een man of 7-8 om een incident heen staan? Volgens mij heeft er een een tijdje terug nog een boete gehad voor het betreden van een pd, als ik mij niet vergis? Ik heb dat nooit begrepen waarom dat nou nodig is, vervolgens staat er op de site van elke fotograaf ongeveer hetzelfde plaatje. Dat voegt toch nergens wat aan toe, net als de genoemde foto, dat soort onderonsjes vind ik niet op een nieuwssite passen? Neem dan voorbeeld aan District8, die vind ik echt goed, objectief, ze gedragen zich bescheiden bij incidenten, over de foto's kan je wel discussiëren. Met acht man loop je gewoon vroeg of laat in de weg.

Ik vind het prima dat er foto's worden gemaakt. Collega's moeten niet klagen, het hoort bij het vak van agent/hulpverlener. Degene die zeiken zijn of bang of hebben ambities en mogen om die reden 5 jaar niet in de publiciteit komen, dan nog hebben ze het maar anders aan te pakken willen ze daar kans op maken. Op het moment dat je een fotograaf gaat hinderen kan je er eenmaal de donder op zetten dat die foto gepubliceerd zal worden, want de fotograaf gaat er over wat er wordt gefotografeerd. Als je het echt niet wil zijn er wel middelen, zoals een scherm of met een zaklamp schijnen... Erg vervelend. Maar net als een fotograaf alles mag fotograferen wat hij wil mogen wij onze lamp schijnen op wat wij willen. Ervaring leert overigens dat de fotograaf dan alleen maar nog meer zijn best gaat doen. Je kan het beste doen alsof er niks aan de hand is, want daar komen ze juist niet voor.
Ik vind persoonlijk dat je de realiteit zo reëel en toch zo beschaafd mogelijk moet weergeven, dingen zijn nu eenmaal zoals het is, kinderen hoeven het niet te zien, maar dat is aan de ouders, de rest hoef je niet te beschermen. We zijn geen moraalpolitie.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Ah ja Regio15, die doorgaans met een man of 7-8 om een incident heen staan? Volgens mij heeft er een een tijdje terug nog een boete gehad voor het betreden van een pd, als ik mij niet vergis?

Goh; opeens een BrigadierJan als een duveltje uit een doosje, met een mening. Misschien wel eens leuk als de mods IP adressen van deze gebruiker vergelijken met eerdere postings.

Voor het betreden van een PD ? Nee; niet bij mijn weten. Ik denk te weten waar je op doelt; maar dat ging niet over het betreden van een PD. Tenminste; als we het over hetzelfde incident hebben, natuurlijk. En die betreffende persoon was niet 'van regio15'; maar een fotograaf die 'ook' foto's aan R15 doorstuurt (maar dus ook aan andere media levert).

Tja; ik heb bijvoorbeeld ook foto's gezien dat de fotografen 'van' collega sites tussen 2 agenten weggevoerd worden; of die tegen het verkeer in rijden op een drukke weg om een plaats incident te bereiken. Maar dat is ook zijn/haar verantwoordelijkheid; want die iemand is ook niet 'in dienst' van die site, maar levert slechts beeldmateriaal aan. Ik ga die dus ook niet openbaar maken met 'kijk eens wat die vent van die en die site doet'. Dat moet je namelijk de site niet verwijten; maar hoogstens die zelfstandig fotograaf.

Anders ligt dat bij de kern van R15 redactieleden (op straat herkenbaar aan kleding met het regio15 logo). Onderling spreken we wel een gedragscode af. Bovendien overleggen we inmiddels via mobiele telefoon wie ernaar toe gaat; om op die manier inderdaad te voorkomen dat je er met 'te veel' staat. Dat is in het verleden misschien wel eens gebeurd; maar daar worden we zelf ook niet wijzer van. Tegenwoordig zal je er meestal 1 of 2 zien; 1 met foto camera en optioneel 1 met video camera.

Ik heb dat nooit begrepen waarom dat nou nodig is, vervolgens staat er op de site van elke fotograaf ongeveer hetzelfde plaatje. Dat voegt toch nergens wat aan toe, net als de genoemde foto, dat soort onderonsjes vind ik niet op een nieuwssite passen? Neem dan voorbeeld aan District8, die vind ik echt goed, objectief, ze gedragen zich bescheiden bij incidenten, over de foto's kan je wel discussiëren. Met acht man loop je gewoon vroeg of laat in de weg.

Doe mij dan maar een foto waar 8 regio15 medewerkers bij een incident staan. Ik gok er op dat je dat niet gaat lukken, ondanks dat het volgens jou 'doorgaans' het geval is.

Als je D8 beter vindt is dat (gelukkig) je goed recht. Maar bijvoorbeeld het artikel over het persscootertje van afgelopen week is dan (op zijn hoogst) van hetzelfde niveau als de genoemde foto van de agente. Ook dat betreft een 'plaagstootje'; een 'onderonsje'; een 'geintje' of hoe je het maar noemen wilt. Maar het had zeker niet meer nieuwswaarde dan dat R15 artikel waar we het nu over hebben; eerder aanzienlijk minder.

Als je de twee sites wilt vergelijken: prima. Maar doe het dan wel eerlijk....

Tot die tijd classificeer ik dit gemakshalve als 'kat in het nauw maakt rare sprongen'.

Peen
Redacteur van


BrigadierJan

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Rustig maar hoor, ik viel je niet aan. Ik probeerde je duidelijk te maken waar het aan zou kunnen liggen en wat ik vaak hoor en zie. De district8 fotografen zie ik nauwelijks en toch hebben ze vaak foto's, hoe kan dat? Terwijl er regelmatig, zeker bij grote incidenten, een flink groep R15 fotografen zijn, duidelijk herkenbaar,  anders zou ik het ook niet roepen. Je hebt er alleen jezelf mee...

Voor het betreden van een PD ? Nee; niet bij mijn weten. Ik denk te weten waar je op doelt; maar dat ging niet over het betreden van een PD. Tenminste; als we het over hetzelfde incident hebben, natuurlijk. En die betreffende persoon was niet 'van regio15'; maar een fotograaf die 'ook' foto's aan R15 doorstuurt (maar dus ook aan andere media levert).

Ook goed, maar ben je je er van bewust dat dat misschien niet voor iedereen duidelijk is? En als je vraagt voor wie het is, hoor je regio 15?

Tja; ik heb bijvoorbeeld ook foto's gezien dat de fotografen 'van' collega sites tussen 2 agenten weggevoerd worden; of die tegen het verkeer in rijden op een drukke weg om een plaats incident te bereiken. Maar dat is ook zijn/haar verantwoordelijkheid; want die iemand is ook niet 'in dienst' van die site, maar levert slechts beeldmateriaal aan. Ik ga die dus ook niet openbaar maken met 'kijk eens wat die vent van die en die site doet'. Dat moet je namelijk de site niet verwijten; maar hoogstens die zelfstandig fotograaf.

Het eerste is gewoon fout en onverantwoord. Wat het tweede betreft: In theorie werkt het zo, de praktijk werkt anders. Als ik in mijn werk over de schreef ga, wordt ik intern er op aangesproken. Maar voor de beeldvorming heeft de hele beroepsgroep het in zijn geheel gedaan en je maakt mensen ook niet wijs dat ze het individu kwalijk moeten nemen. Dat kan je niet negeren...

Anders ligt dat bij de kern van R15 redactieleden (op straat herkenbaar aan kleding met het regio15 logo). Onderling spreken we wel een gedragscode af. Bovendien overleggen we inmiddels via mobiele telefoon wie ernaar toe gaat; om op die manier inderdaad te voorkomen dat je er met 'te veel' staat. Dat is in het verleden misschien wel eens gebeurd; maar daar worden we zelf ook niet wijzer van. Tegenwoordig zal je er meestal 1 of 2 zien; 1 met foto camera en optioneel 1 met video camera.

Prima toch? Dat is precies wat ik bedoelde. Het zal alleen maar in je voordeel werken zo. Maar het was wel zo, misschien is het ondertussen veranderd zo dik zit ik er niet met mn neus op. Het was mij in het verleden meerdere malen opgevallen, vandaar.

Doe mij dan maar een foto waar 8 regio15 medewerkers bij een incident staan. Ik gok er op dat je dat niet gaat lukken, ondanks dat het volgens jou 'doorgaans' het geval is.

8 was wat gechargeerd geef ik toe,  maar 3, 4, 5 is of was niet vreemd... Het fatale ongeval onlangs in Wassenaar bijvoorbeeld.

Als je D8 beter vindt is dat (gelukkig) je goed recht. Maar bijvoorbeeld het artikel over het persscootertje van afgelopen week is dan (op zijn hoogst) van hetzelfde niveau als de genoemde foto van de agente. Ook dat betreft een 'plaagstootje'; een 'onderonsje'; een 'geintje' of hoe je het maar noemen wilt. Maar het had zeker niet meer nieuwswaarde dan dat R15 artikel waar we het nu over hebben; eerder aanzienlijk minder.

Nee, dat vind ik niet. Bij die agente had ik zoiets van: Huh? Ik snap dit niet? Dat wil ik niet, ik wil antwoorden, niet meer vragen of irrelevante dingen lezen/zien. Bij het artikel over die scooter moest ik heus even glimlachen. En zeg nou zelf eerlijk? De nieuwswaarde is misschien niet hoog, maar noemenswaardig is het zeker en ook een beetje om te lachen, met de nadruk op om. Even wat anders dan alle ongelukken, branden, moorden etc.
Het gaat er niet om wie beter is of niet. De hele aard van beide sites is anders. Wat dat betreft vind ik D8 meer een nieuwssite (formeler) en R15 een site voor liefhebbers (informeler). Komt wel op hetzelfde neer, maar het is maar net het verschil in de invalshoek. En daar dragen dat soort kleine dingen toe bij...Ik ging er op in omdat jij redelijk fel hierop verdedigde en ik mij er ergens in kon vinden.

Als je de twee sites wilt vergelijken: prima. Maar doe het dan wel eerlijk....

Tot die tijd classificeer ik dit gemakshalve als 'kat in het nauw maakt rare sprongen'.

Peen

Volgens mij loop je een beetje op je tenen. Nergens voor nodig. Nogmaals ik viel je niet aan.

Groetjes


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
De oplossing is gewoon onderling respect en begrip. Ga met elkaar in gesprek.
Nee, niet tijdens een inzet, want dan hebben hulpverleners wel iets beters te doen dan communiceren over foto's.

Toen ik nog mijn eigen nieuwssite had, ben ik voor de start gaan schrijven met de teamleider Politie uit de regio, de brandweercommandant en de ambulancepost.
Wij werden met open armen ontvangen in de kantoren van al deze mensen, en we hebben goed gepraat en zaken besproken die wel en niet gewenst zijn.
Tevens hebben we hier een flyer achtergelaten met onze doelen en hoe wij te werk gaan. Deze zijn vervolgens op de prikborden gehangen in kantines en dit is bij de hulpverleners als zeer positief ervaren.

Een aantal agenten heeft toen opgegeven bij de teamleider niet herkenbaar op de foto te willen. Dit hebben we gerespecteerd en ieder teamlid hiervan op de hoogte gesteld.

Het gevolg; een prima communicatie, heldere afspraken, en begrip onderling.

Het is maar net hoeveel energie je er in wilt steken. Als je wil dat de mensen waarmee je 'het moet doen' bij een incident begrip hebben voor je werk of hobby, investeer er dan in.

Enkel mokken heeft geen zin. Ga met mensen om de tafel!


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
De district8 fotografen zie ik nauwelijks en toch hebben ze vaak foto's, hoe kan dat? Terwijl er regelmatig, zeker bij grote incidenten, een flink groep R15 fotografen zijn, duidelijk herkenbaar,  anders zou ik het ook niet roepen. Je hebt er alleen jezelf mee...

Ach, er is er 1 van D8 die ik regelmatig tegen kom en zijn werkwijze wordt niet alleen door mij, maar ook door bepaalde hulpverleners in twijfel getrokken. Ik zal geen namen noemen, maar het is wel erg eenvoudig (en zelfs erg jammer) om zulke dingen op een forum te verkondigen.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Rustig maar hoor, ik viel je niet aan. Ik probeerde je duidelijk te maken waar het aan zou kunnen liggen en wat ik vaak hoor en zie. De district8 fotografen zie ik nauwelijks en toch hebben ze vaak foto's, hoe kan dat? Terwijl er regelmatig, zeker bij grote incidenten, een flink groep R15 fotografen zijn, duidelijk herkenbaar,  anders zou ik het ook niet roepen. Je hebt er alleen jezelf mee...

Ook goed, maar ben je je er van bewust dat dat misschien niet voor iedereen duidelijk is? En als je vraagt voor wie het is, hoor je regio 15 ?

Dat ben ik met je eens. Een hoop mensen gebruikt onze naam 'aan het lint'; dat is juist een van de redenen dat we die 'bedrijfskleding' zijn gaan gebruiken. En daardoor vallen we ter plaatse misschien meer op als regio15 fotograaf. Andersom betekent het ook dat het achteraf makkelijk is om ons aan te spreken, mochten er bijvoorbeeld irritaties zijn geweest gedurende een inzet.

Zoals een bekend voetbaltrainer zegt: elk nadeel heb zijn voordeel.

Het eerste is gewoon fout en onverantwoord. Wat het tweede betreft: In theorie werkt het zo, de praktijk werkt anders. Als ik in mijn werk over de schreef ga, wordt ik intern er op aangesproken. Maar voor de beeldvorming heeft de hele beroepsgroep het in zijn geheel gedaan en je maakt mensen ook niet wijs dat ze het individu kwalijk moeten nemen. Dat kan je niet negeren...

En ook dat geldt voor elke beroepsgroep; denk aan de uitzending over de snelheidcontroleurs van Peter R. de Vries. Reken maar dat elke controleur daar de komende jaren nog opmerkingen over krijgt. Toch kan je dat juist niet anders bestrijden dan de individuen die over de schreef gaan, corrigeren.

Realiseer je dus (voor onze mensen) in ieder geval het verschil tussen mensen in R15 kleding; en mensen die zeggen dat ze voor R15 fotograferen. Een aantal doet dat ook daadwerkelijk; maar er zijn ook mensen die onze naam slechts gebruiken (en dus niets door sturen). Ze komen er natuurlijk makkelijker mee weg dan dat ze zeggen dat ze van RTL of SBS zijn; want dat gelooft dan echt geen hond.

8 was wat gechargeerd geef ik toe,  maar 3, 4, 5 is of was niet vreemd... Het fatale ongeval onlangs in Wassenaar bijvoorbeeld.

Daar waren er inderdaad 3 van het redactie team. Het stond daar inderdaad behoorlijk vol; maar er was natuurlijk ook pers-alarm gegeven; dus dan komen er aardig wat op af. Prima; maar dus niet allemaal 'van ons'.

Sterker nog: ik ben er zelf bijvoorbeeld bewust niet naartoe gegaan; maar ik zag achteraf op video's en foto's een hoop fotografen die ik normaal nooit zie (en waarvan ik dus niet eens weet wie het zijn). Ik kan me dus voorstellen dat het daar goed vol stond.

Bij andere sites zie ik soms ook foto's van 3 fotografen bij 1 item staan. Maar die zijn inderdaad wellicht ter plaatse minder herkenbaar geweest; dat is waar.

Nee, dat vind ik niet. Bij die agente had ik zoiets van: Huh? Ik snap dit niet? Dat wil ik niet, ik wil antwoorden, niet meer vragen of irrelevante dingen lezen/zien. Bij het artikel over die scooter moest ik heus even glimlachen. En zeg nou zelf eerlijk? De nieuwswaarde is misschien niet hoog, maar noemenswaardig is het zeker en ook een beetje om te lachen, met de nadruk op om. Even wat anders dan alle ongelukken, branden, moorden etc.

Helemaal mee eens; ik moest er ook om lachen. Maar journalistiek gaat het niet het journaal jaaroverzicht 2009 halen  ;D

Het is in ieder geval zo'n zelfde soort 'intern grapje' als die andere foto wat mij betreft.

Het gaat er niet om wie beter is of niet. De hele aard van beide sites is anders. Wat dat betreft vind ik D8 meer een nieuwssite (formeler) en R15 een site voor liefhebbers (informeler). Komt wel op hetzelfde neer, maar het is maar net het verschil in de invalshoek. En daar dragen dat soort kleine dingen toe bij...Ik ging er op in omdat jij redelijk fel hierop verdedigde en ik mij er ergens in kon vinden.

Regio15 is inderdaad meer ontstaan 'vanuit de brandweer' in eerste instantie; een aantal van de redactie leden zit ook op de uitruk. Maar inmiddels is het grootste deel van het lezerspubliek burgers; de hulpverleners zijn gebleven maar er zijn gewoon veel meer 'anderen' bij gekomen waardoor zij inmiddels de grootste lezersgroep vormen. Het betekent o.a. dat je serieuzer moet worden; en dat je er op moet letten dat je geen vaktermen gebruikt die de burger dan niet snapt.

Overigens ben ik juist blij met de aanwezigheid van een D8 o.i.d. Het houdt ons over-en-weer scherp; en een beetje concurrentie is gezond. We gaan in ieder geval op straat normaal met elkaar om; leven en laten leven, en geen gekke 'relletjes aan het lint' zoals je soms leest over 112-sites elders in het land.

Volgens mij loop je een beetje op je tenen. Nergens voor nodig. Nogmaals ik viel je niet aan.

Oh; maak je over mij geen zorgen. Er moet heel wat meer gebeuren, wil Peentje over zijn theewater gaan  ;D

En deze reactie is al heel wat genuanceerder dan je eerste, dus even goede vrienden verder....

Peen
Redacteur van


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Dat ben ik met je eens. Een hoop mensen gebruikt onze naam 'aan het lint'; dat is juist een van de redenen dat we die 'bedrijfskleding' zijn gaan gebruiken. En daardoor vallen we ter plaatse misschien meer op als regio15 fotograaf. Andersom betekent het ook dat het achteraf makkelijk is om ons aan te spreken, mochten er bijvoorbeeld irritaties zijn geweest gedurende een inzet.

Zie ook http://www.regio15.nl/inzenden-nieuwsitems en met name de 'Tips voor reporters'. Staat al een tijdje op de site! ;)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)