Rustig maar hoor, ik viel je niet aan. Ik probeerde je duidelijk te maken waar het aan zou kunnen liggen en wat ik vaak hoor en zie. De district8 fotografen zie ik nauwelijks en toch hebben ze vaak foto's, hoe kan dat? Terwijl er regelmatig, zeker bij grote incidenten, een flink groep R15 fotografen zijn, duidelijk herkenbaar, anders zou ik het ook niet roepen. Je hebt er alleen jezelf mee...
Ook goed, maar ben je je er van bewust dat dat misschien niet voor iedereen duidelijk is? En als je vraagt voor wie het is, hoor je regio 15 ?
Dat ben ik met je eens. Een hoop mensen gebruikt onze naam 'aan het lint'; dat is juist een van de redenen dat we die 'bedrijfskleding' zijn gaan gebruiken. En daardoor vallen we ter plaatse misschien meer op als regio15 fotograaf. Andersom betekent het ook dat het achteraf makkelijk is om ons aan te spreken, mochten er bijvoorbeeld irritaties zijn geweest gedurende een inzet.
Zoals een bekend voetbaltrainer zegt: elk nadeel heb zijn voordeel.
Het eerste is gewoon fout en onverantwoord. Wat het tweede betreft: In theorie werkt het zo, de praktijk werkt anders. Als ik in mijn werk over de schreef ga, wordt ik intern er op aangesproken. Maar voor de beeldvorming heeft de hele beroepsgroep het in zijn geheel gedaan en je maakt mensen ook niet wijs dat ze het individu kwalijk moeten nemen. Dat kan je niet negeren...
En ook dat geldt voor elke beroepsgroep; denk aan de uitzending over de snelheidcontroleurs van Peter R. de Vries. Reken maar dat elke controleur daar de komende jaren nog opmerkingen over krijgt. Toch kan je dat juist niet anders bestrijden dan de individuen die over de schreef gaan, corrigeren.
Realiseer je dus (voor onze mensen) in ieder geval het verschil tussen mensen in R15 kleding; en mensen die zeggen dat ze voor R15 fotograferen. Een aantal doet dat ook daadwerkelijk; maar er zijn ook mensen die onze naam slechts gebruiken (en dus niets door sturen). Ze komen er natuurlijk makkelijker mee weg dan dat ze zeggen dat ze van RTL of SBS zijn; want dat gelooft dan echt geen hond.
8 was wat gechargeerd geef ik toe, maar 3, 4, 5 is of was niet vreemd... Het fatale ongeval onlangs in Wassenaar bijvoorbeeld.
Daar waren er inderdaad 3 van het redactie team. Het stond daar inderdaad behoorlijk vol; maar er was natuurlijk ook pers-alarm gegeven; dus dan komen er aardig wat op af. Prima; maar dus niet allemaal 'van ons'.
Sterker nog: ik ben er zelf bijvoorbeeld bewust niet naartoe gegaan; maar ik zag achteraf op video's en foto's een hoop fotografen die ik normaal
nooit zie (en waarvan ik dus niet eens weet wie het zijn). Ik kan me dus voorstellen dat het daar goed vol stond.
Bij andere sites zie ik soms ook foto's van 3 fotografen bij 1 item staan. Maar die zijn inderdaad wellicht ter plaatse minder herkenbaar geweest; dat is waar.
Nee, dat vind ik niet. Bij die agente had ik zoiets van: Huh? Ik snap dit niet? Dat wil ik niet, ik wil antwoorden, niet meer vragen of irrelevante dingen lezen/zien. Bij het artikel over die scooter moest ik heus even glimlachen. En zeg nou zelf eerlijk? De nieuwswaarde is misschien niet hoog, maar noemenswaardig is het zeker en ook een beetje om te lachen, met de nadruk op om. Even wat anders dan alle ongelukken, branden, moorden etc.
Helemaal mee eens; ik moest er ook om lachen. Maar journalistiek gaat het niet het journaal jaaroverzicht 2009 halen
Het is in ieder geval zo'n zelfde soort 'intern grapje' als die andere foto wat mij betreft.
Het gaat er niet om wie beter is of niet. De hele aard van beide sites is anders. Wat dat betreft vind ik D8 meer een nieuwssite (formeler) en R15 een site voor liefhebbers (informeler). Komt wel op hetzelfde neer, maar het is maar net het verschil in de invalshoek. En daar dragen dat soort kleine dingen toe bij...Ik ging er op in omdat jij redelijk fel hierop verdedigde en ik mij er ergens in kon vinden.
Regio15 is inderdaad meer ontstaan 'vanuit de brandweer' in eerste instantie; een aantal van de redactie leden zit ook op de uitruk. Maar inmiddels is het grootste deel van het lezerspubliek burgers; de hulpverleners zijn gebleven maar er zijn gewoon veel meer 'anderen' bij gekomen waardoor zij inmiddels de grootste lezersgroep vormen. Het betekent o.a. dat je serieuzer moet worden; en dat je er op moet letten dat je geen vaktermen gebruikt die de burger dan niet snapt.
Overigens ben ik juist blij met de aanwezigheid van een D8 o.i.d. Het houdt ons over-en-weer scherp; en een beetje concurrentie is gezond. We gaan in ieder geval op straat normaal met elkaar om; leven en laten leven, en geen gekke 'relletjes aan het lint' zoals je soms leest over 112-sites elders in het land.
Volgens mij loop je een beetje op je tenen. Nergens voor nodig. Nogmaals ik viel je niet aan.
Oh; maak je over mij geen zorgen. Er moet heel wat meer gebeuren, wil Peentje over zijn theewater gaan
En deze reactie is al heel wat genuanceerder dan je eerste, dus even goede vrienden verder....
Peen