Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 597060 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

112Rene

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 436
`als ik ook maar 1 foto op internet zie scheur ik je helemaal in duizend stukken of erger`
Klap voor mijn kop geven, camera kapot maken a.o.
Inderdaad. Ik voelde me op dat moment bedreigd maar als er een dagje overheen gaat en je er meer over nadenkt valt het allemaal opzicht wel mee. Je weet nooit waartoe iemand in staat is.
Helaas was de politie vlak voor dit incidentje weggegaan maar wat zouden hun in zo`n situatie kunnen betekenen? Rust in de tent brengen?


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Er is maar een wijze manier van reageren op zo'n moment en dat is je spullen pakken en weg gaan. Emoties van iemand die zo iets mee maken kunnen heel hoog zijn. Ik denk dat je dan moet begrijpen dat je daar weg moet gaan. Aangifte doen kan wel maar wat wil je ermee bereiken? Ik denk zomaar dat een rechter in zo'n situatie niet eens tot een veroordeling komt. En stel dat hij wel word veroordeeld, dan krijgt hij naar alle waarschijnlijkheid een boete(rond de 400 euro als het de eerste keer is). Ben jij daar dan mee geholpen?


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Ik kan me de reactie op zich best voorstellen. Niet goed is dat er bedreigingen worden geuit, maar ik zou er zelf ook niet op zitten te wachten. Nu ben ik bekend met de hulpverleningswereld en dergelijke sites, dus snap ik ook de andere kant wel.
En dan natuurlijk de discussie: hoe serieus moet je bedreigingen nemen van mensen die in het nauw zitten?
Ik heb zelf met patientenzorg te maken en wordt dan ook wel eens (gelukkig zeldzaam) bedreigd. Ik ga er dan altijd maar vanuit dat e.e.a. veroorzaakt wordt door de zwakte op dat moment, wat overigens niet altijd een excuus is...
Bij serieuze bedreigingen waar ik langdurig last van zou hebben zou ik overwegen aangifte te doen.

Wat is trouwens (sorry, even off-topic) de meerwaarde van Hulpverleningsnieuwssites? Zie er zelf nooit zo de meerwaarde van in, behalve dat ik kijk of er bekenden aan het hulpverlenen zijn geweest....
Het is natuurlijk gewoon allemaal wel interessant om te lezen, maar wat is echt meerwaarde?

Johan
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Dat laatste is idd off topic en wellicht elders een discussie waard. Maar volgens mij is ook die discussie al vele malen gevoerd en wordt het weer een discussie 112-site haters tegen de voorstanders. Ga je'm in dit topic voeren dan wek je de indruk dat agressie tegen fotografen niet zo erg is als het slachtoffer van de agressie voor een hulpverleningssite fotografeert.

Het is gewoon heel simpel: je hebt gewoon met je poten van een ander af te blijven. Of het moet uit zelfverdediging zijn.

Een van onze fotografen is vorige week nog bedreigd en aangevlogen tijdens het fotograferen van een eenzijdige aanrijding auto vs boom. Vrienden van het slachtoffer vonden dat de fotograaf dat niet mocht fotograferen omdat vanuit de positie waar die fotograaf toen stond het slachtoffer duidelijk te zien zou zijn. De betreffende persoon is terstond aangehouden door de politie. Er zijn wat figuren die vinden dat je dat over jezelf afroept als je staat te fotograferen. Vind ik net zo'n drogreden als roepen dat een vrouw er om vraagt verkracht te worden als zij te luchtige kleding draagt. Nogmaals: je hebt met je poten van een ander af te blijven, helemaal als die ander jou niets aan doet. Overigens ging het in dit geval om een groep opdringerige jongeren die al vanaf het begin hinderlijk en agressief deed en kennelijk onder invloed was.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Hierop heb ik even afstand genomen tot het incident en uitgelegd dat het al niet gepubliceerd werd. De man werd nog kwader en ging verhaal halen bij de OvD-B. Dit heeft tot niets geleid alleen dat hij er niet van gediend was. Na nog wat bedreigingen te hebben gekregen ben ik naar huis gegaan en wilde de onzin allemaal niet meer aanhoren.

Was er geen politie ter plaatse? Zo te lezen was het een middelbrand.

In een geval als deze altijd even richting de politie lopen, en aangeven wat er aan de hand is. De politie kan dan aan de bewoner uitleggen dat je op de openbare weg staat en daar mag fotograferen.

Als bewoners daarna nog bedreigingen aan jou adres uiten zal de politie wel moeten optreden. Ook als er geen sprake is van strafbare feiten, zal de bewoner naar de politie moeten luisteren als deze (bijvoorbeeld) vorderen om afstand te nemen en jou met rust te laten.


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Helaas was de politie vlak voor dit incidentje weggegaan maar wat zouden hun in zo`n situatie kunnen betekenen? Rust in de tent brengen?

Was er geen politie ter plaatse? Zo te lezen was het een middelbrand.

EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Persoonlijk heb ik ook wel een aantal doodsbedreigingen om m'n oren gekregen, echter doe ik er niet moeilijk over. mensen waarvan hun huis in brand staan raken al in paniek en beginnen allerlij dingen te roepen. misschien niet eens vreemd als je huis oid in brand staat.

Als zoiemand bij mij komt ga ik of gewoon weg, ga ergens anders staan of ik ga even bij de politie staan of iets in die trant. zie het als iemand die dronken is, die reageert ook raar, dan moet jij als nuchtere soms gewoon de verstandigste zijn. ik heb er uiteindelijk nooit echt problemen mee gehad. het meeste wat mensen in zo'n situatie zeggen is eigenlijk toch niet gemeend.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


112Rene

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 436
Was er geen politie ter plaatse? Zo te lezen was het een middelbrand.
Nee dit was geen middelbrand. Waarom de OvD er wel bij was weet ik niet meer. Is overigens niet opgeroepen.

18:44:26  07-05-10    23   BRAN   1 BR WONING KAREL DOORMANSTRAAT BAARLO LB (BAAR) BA746   
Opgeroepen: Kazerne techniek - Blusgroep - Commandant

Geadviseerd is wel, om bij een volgend incident de desbetreffende persoon naar de bevelvoerder of een hogere persoon te sturen. Politie en brandweer hebben over dit incident nog een gesprek gehad en tegenwoordig heb ik gelukkig nergens last meer van.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Belangrijkste blijft inderdaad dat men "met de poten van je af moet blijven" maar ja, verbale aggressie dan?
Wat accepteer je en wat niet, dat ligt voor iedereen anders.

Ik vindt wel dat je als fotograaf begrip moet hebben voor iemand die zich in de benarde postie bevindt (en dat hoeft geen slachtoffer te zijn, maar kan ook een andere betrokkene zijn.) Hij of zij handelt vaak uit onmacht. En dan kan je zeggen dat je in je recht staat omdat het openbare ruimte is, maar is het kunnen maken van je foto's zoveel belangrijker dan het welbevinden van de betrokkenen?

Hoe blij moet je zijn als je foto's kan presenteren op een website of in andere media terwijl je weet dat de betrokkenen daar ernstige problemen mee hebben? Zou bij mij niet echt een lekker gevoel geven.

Kijk, als er geen sprake is van betrokkenheid van de aggressor dan zou ik sneller de politie inschakelen, maar hoe beoordeel je dat zo snel...

Maar goed, ik ben geen fotograaf en voel dus ook niet de kick van het maken van de beste foto...
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


bartbev

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
  • bevelvoerder aspiranten-- 2010 beste jun. bev. nl.
    • www.blusgroeploppersum.nl


Zijn er nog meer fotografen die zoiets hebben meegemaakt of iets anders waarbij bedreigd werd? Wat heb je in die situatie gedaan en hoe heb je het opgelost?

Jha jaartje geleden denk ik alweer , auto met 3 jonge jongens tegen een boom aan. 1 pers. bekneld en ander persoon werd voor het busje geholpen. toen deze op den duur zijn hoofd draaide en ons foto's zag maken werd hij maar even makkelijk gezegt : ''gek'' het scheld woordenboek kwam er uit :

kk homo's , ik maak jullie dood
ik zoek jullie allemaal op .
etc. etc.

ik heb er niks mee gedaan het was tegen ''ons als groep fotograven'' gericht en ik zie het maar als een moment opname. naar die tijd denk je er zeker nog wel x aan maar jah. ik heb zoiets niet te letterlijk nemen op dat moment zei zitten even met hun hoofd bij iets anders.