Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 597041 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Ik ben geen fotograaf, maar bij een ongeval op de A4 waren er nog geen HV'rs ter plaatse, ik plaatste mijn botsabsorber daar ter beveiliging en melde het voorval bij de centrale van rws.

Eerste wat ik te horen kreeg "geen politie anders heb je een probleem". Nu ga ik daar niet op in verder en vertelde de man dat die toch wel zouden komen vanwege de camera beveiliging. Wist die man veel dat die pas dei avond zouden worden geinstaleerd.

Bij het terplaatse komen van Regio Haarlem( ff oneerbiedig maar ik weet niet welk district ze onder vallen) heb ik gelijk aangegeven wat mij is gezegd door een van de heren. Die werd er ook op aangesproken en kwam ook zijn excuses aanbieden.

Mijn ervaring uberhaupt is dat bij een incident de betrokkenen door de media juist te bang zijn in een neagief dagbeeld gesteld te worden. Wanneer je eerlijk communiceert vaak is dan de reactie achteraf veel begrijpelijker.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


BdeJ112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
  • Live life, now.
    • 112 Dokkum
Ik heb ook wel eens wat bedreigingen naar mijn kop geslingerd gekregen.

Niet te druk om maken, als ze willen slaan doen ze hun best maar. Zolang wij(als fotografen) op openbare weg staan, mogen wij foto's schieten van alles en nogwat. Dat maakt helemaal niets uit. Dat leg ik dan ook keurig uit aan diegene die begint te zeuren/bedreigen. Gewoon rustig onder zo'n situatie blijven, doet diegene dan toch iets, jou camera kapot maken of je slaan dan had ik wel aangifte gedaan. Gelukkig is mij dat nog nooit overkomen.
Ben de Jager |Nieuwsfreak| Freelancer| Eigenaar www.112-dokkum.nl| Fotografie|Video|Conceptontwikkeling|Social media


Aram Mukanay

  • Adviseur Risicobeheersing / Informatiemanager ROT
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,067
Laatst bij een ongeluk in Aalsmeer begon er opeens iemand tegen me te schreeuwen toen hij zag dat ik aan het filmen was. De beste man kwam hierna met een erg agressieve blik op me afstormen. Een agent ving dit allemaal op en ging voor me staan en vroeg de man weg te gaan. En zo wordt er wel eens vaker wat geroepen alleen heb ik me nog nooit echt bedreigd gevoeld.
Adviseur Risicobeheersing / Informatiemanager ROT bij Brandweer en Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Laatst bij een ongeluk in Aalsmeer begon er opeens iemand tegen me te schreeuwen toen hij zag dat ik aan het filmen was. De beste man kwam hierna met een erg agressieve blik op me afstormen. Een agent ving dit allemaal op en ging voor me staan en vroeg de man weg te gaan. En zo wordt er wel eens vaker wat geroepen alleen heb ik me nog nooit echt bedreigd gevoeld.

We beschermen je wel Aram ;D


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Belangrijkste blijft inderdaad dat men "met de poten van je af moet blijven" maar ja, verbale aggressie dan?
Wat accepteer je en wat niet, dat ligt voor iedereen anders.

Ik vindt wel dat je als fotograaf begrip moet hebben voor iemand die zich in de benarde postie bevindt (en dat hoeft geen slachtoffer te zijn, maar kan ook een andere betrokkene zijn.) Hij of zij handelt vaak uit onmacht. En dan kan je zeggen dat je in je recht staat omdat het openbare ruimte is, maar is het kunnen maken van je foto's zoveel belangrijker dan het welbevinden van de betrokkenen?

Hoe blij moet je zijn als je foto's kan presenteren op een website of in andere media terwijl je weet dat de betrokkenen daar ernstige problemen mee hebben? Zou bij mij niet echt een lekker gevoel geven.

Kijk, als er geen sprake is van betrokkenheid van de aggressor dan zou ik sneller de politie inschakelen, maar hoe beoordeel je dat zo snel...

Maar goed, ik ben geen fotograaf en voel dus ook niet de kick van het maken van de beste foto...

Ik denk dat de meeste fotografen wel aanvoelen of ze te maken hebben met een 'vervelende omstander' of een direct betrokkene die er echt onoverkomelijke problemen mee heeft.

Je moet ook weten wat je wel of niet op de film of foto zet. Zo hadden wij vanochtend een dodelijke schietpartij hier in de buurt. Ouders van het s.o. kwamen heel geëmotioneerd ter plaatse. Dat ga je dan natuurlijk net op de site zetten.

Maar het gaat mij dus te ver dat omstanders gaan bepalen wat je wel of niet fotografeert.

Overigens, in het geval van die eenzijdige aanrijding auto/boom onlangs waar onze fotograaf aangevlogen is door een omstander: inmiddels is er een gesprek geweest en de betreffende persoon heeft zijn excuses aangeboden. Hij verklaarde dat ie dronken was (...) en zich niet in de hand had.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Ook ik heb er mee te maken gehad, bij het incident wat Arie beschrijft begon de onrust doordat de omstander op mij af kwam en in niet mis te verstane bewoordingen vroeg waarom ik foto's maakte, niet zonder fysiek contact overigens. Toen de andere fotograaf bijsprong werd hij het mikpunt van de frustratie van de omstander.

Begrijpelijk? Misschien, maar emotie is geen vrijbrief om er maar op los te rammen.
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Je moet ook weten wat je wel of niet op de film of foto zet. Zo hadden wij vanochtend een dodelijke schietpartij hier in de buurt. Ouders van het s.o. kwamen heel geëmotioneerd ter plaatse. Dat ga je dan natuurlijk net op de site zetten.

Moet uiteraard 'niet' zijn. :)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Ik ben geen fotograaf, maar bij een ongeval op de A4 waren er nog geen HV'rs ter plaatse, ik plaatste mijn botsabsorber daar ter beveiliging en melde het voorval bij de centrale van rws.

Eerste wat ik te horen kreeg "geen politie anders heb je een probleem". Nu ga ik daar niet op in verder en vertelde de man dat die toch wel zouden komen vanwege de camera beveiliging. Wist die man veel dat die pas dei avond zouden worden geinstaleerd.

Bij het terplaatse komen van Regio Haarlem( ff oneerbiedig maar ik weet niet welk district ze onder vallen) heb ik gelijk aangegeven wat mij is gezegd door een van de heren. Die werd er ook op aangesproken en kwam ook zijn excuses aanbieden.

Mijn ervaring uberhaupt is dat bij een incident de betrokkenen door de media juist te bang zijn in een neagief dagbeeld gesteld te worden. Wanneer je eerlijk communiceert vaak is dan de reactie achteraf veel begrijpelijker.

Is de regiopolitie Kennemerland.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Het is heel vervelend voor jullie, maar ook al mag je wettelijk ergens foto's van maken betekent nog niet dat het moreel ook "mag".

Ik kom als ehv-er ook vaker mensen tegen die emotioneel zijn en soms verbaal "sterk", en daar accepteer je gewoon meer van, en die help je in zo'n geval. Bij emotionele verbale agressie tegen een fotograaf vraag ik me af waarom je dan niet gewoon weg gaat, de mensen vinden het duidelijk niet fijn dat er foto's van hun geliefde/vrienden/huis/etc. gemaakt worden en dan doe je dat toch gewoon niet, is iets met fatsoen imo.

Fysieke agressie is niet acceptabel, emotioneel gemotiveerde verbale agressie moet je vaak met een korreltje zout nemen.

Als ik bij een ongeval als hulpverlener/omstander aanwezig ben zal ik fotografen ook vriendelijk doch dwingend oproepen op te zouten om heel eerlijk te zijn, mensen hebben gewoon recht op hun privacy, zeker als ze kwetsbaar zijn, idem over foto's maken van ehbo op evenementen in actie, niet acceptabel tenzij de patient toestemming geeft.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Ik zou ok niet al te vrolijk zijn met een fotograaf die mijn leed fotografeert.. Wat niet betekent dat er gedreigd mag worden, al helemaal niet als je al hebt aangegeven dat je het niet zal publiceren O0

Misschien dat je een volgende keer wat later even kan langs gaan bij de bewoner, of een nette brief bezorgd waarin je uitlegt hoe je te werk gaat etc.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.