Nee hoor; er is dan geen sprake van verstoring van de openbare orde. Dergelijke lieden kiezen er vaak voor om 'stilletjes' allerhande bedreigingen te uiten; dus fluisterend in je oor en 'sneaky'. Ze worden dan ook aangehouden voor / aangesproken op bedreiging, want 'openlijk' doen ze dat vaak juist helemaal niet.
He gaat mij er niet om om die ene foto (of in mijn geval: video
) te maken. Het gaat mij er om dat je je gewoon dient te onthouden van het bedreigen of fysiek aanvallen. Nogmaals: zeker als je niet eens bij het incident betrokken bent, in welke vorm dan ook.
We kiezen in dit land met zijn allen voor een bepaalde inrichting van onze maatschappij. Daar hoort politie bij, daar hoort pers bij, daar hoort de belastingdienst bij, daar horen deurwaarders bij, daar horen de sociale dienst en welzijnwerkers bij ... noem maar op. Als je aangehouden wordt, ben je ook niet blij met de politie. Als een deurwaarder je huis komt leeghalen omdat je niet betaalt, ben je daar ook niet blij mee. Maar het geeft me nog niet het recht om te gaan dreigen.
Als je vindt dat dergelijke lieden maar een aai over hun bolletje moeten krijgen en maar hun zin moeten krijgen, wens ik je veel succes. Ik hoop alleen dat je ver bij me uit de buurt woont, want de leefbaarheid van zo'n wijk gaat met stappen achteruit.
Maar in het geval van nieuws vindt ik het vaak opvallend dat niemand zich druk maakt over een bericht in de krant van een brand "aan de andere kant van de stad" - geen enkele abonnee zegt boos zijn abonnement op. Sterker nog: het staat op de voorpagina en we kopen allemaal die krant - al tientallen jaren. Tot je een keer zelf aan de beurt bent ? Dan mag je opeens gaan eisen dat er geen beeld van gemaakt wordt, al dan niet ondersteund met dreigementen ?
Natuurlijk heb ik begrip voor de slachtoffers. Ik probeer ze uit beeld te houden of (als dat niet mogelijk is) blur ik ze achteraf. Maar het moet niet zo zijn dat massamedia gecensureerd gaan worden omdat één iemand daar bezwaar tegen heeft. Dan kan Marianne Thieme door 1 klachtje van Unox geen woord meer zeggen over de vleesindustrie. Dan kan geen enkele cabaretier meer een grap over premier Rutten maken.
Dus: respect voor de slachtoffers - ja. Het slachtoffer bepaalt - nee.
Peen