Men heeft het idee steeds meer bekeken te worden. <knip> De gemiddelde mens ervaart een steeds groter gebrek aan veiligheid, mede dankzij de nieuwe media.
Ja; alles gaat tegenwoordig veel sneller (qua verwerken en doorsturen van beelden) en er zijn overal camera's (ahum) in de vorm van mobiele telefoons aanwezig. Waar is de tijd dat je je rolletje moest laten ontwikkelen en afdrukken ?
Maar dezelfde maatschappij stelt zichzelf sowieso steeds meer open voor het delen van de meest privé beelden. Bij wijze van spreken zetten de mensen nog wat ze op het toilet aan het doen zijn, real-time op Facebook of Hyves neer.
Dat het verandert: ja. Maar het wordt ook steeds normaler dat er overal beelden van zijn. Dus ja; bij een aanrijding staan er ook 10 man met hun mobieltje omhoog; en dat is dan niet om een betere ontvangst te krijgen.
Overigens zijn er ook legio voorbeelden waarbij het feit dat er beelden van zijn, betekent dat de dader achteraf makkelijk kon worden aangehouden of dat mensen vrijgepleit werden door die beelden. Zoals met heel veel zaken: het kan gunstig zijn en ongunstig.
Waar ik me alleen aan erger is mensen waar het dan (op dat moment) even niet voor uitkomt, menen dat zij de rest van de wereld hun wil op kunnen leggen met bedreigingen of geweld. Vaak zijn dat overigens degenen die al-dan-niet schuld hebben aan de aanrijding of die bijvoorbeeld met drank op gereden hebben. Dan is hun reactie wel begrijpelijk, maar verder niet zo interessant wat mij betreft.
Het gaat hier niet om het al of niet begrip hebben dat er bedreigingen of agressie plaatsvinden, het gaat zich hier om de andere kant van het verhaal, dat een persoon op een hinderlijke manier aanwezig is (in dit geval de plek bij het incident, maar vooral ook het nadrukkelijk verbaal aanwezig zijn) en daarmee een reactie uitlokt. Moeten we daarvoor begrip hebben? Denk het niet!
Dat maakt de politie wel uit - of iemand hinderlijk aanwezig is; niet het slachtoffer. Wat ik al eerder zei: respect voor het slachtoffer ja; het slachtoffer bepaalt: nee.
In alle gevallen waar ik zelf 'mot had' bepaalde de politie dus ook dat ik niks fout deed, en is de agressor aangesproken of aangehouden. Dat zal misschien niet voor alle persmuskieten gelden, maar goed.
Peen