Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 597021 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Maar vergeet de andere kant niet. Voorbeeld: Je hebt net een aanrijding gehad, op zich al erg, en je vrouw wordt uit de auto geknipt en is er niet heel best aan toe. Wij zijn gewent wat er allemaal bij komt kijken en hoeveel mensen er omheen zwerven. Die man die is totaal machteloos en kan niets anders doen dan kijken hoe er tientallen mensen bijstaan, om zijn vrouw heen dansen en allerlei gekke apparaten tevoorschijn trekken. Ik kan mij heel goed voorstellen dat je dan wat hoger in je emoties zit en vragen even niet meer gaat. Er is natuurlijk wel een grens..
Overdrijven is ook een vak ;-)


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
ik lees hier veel echter heb ik een vraag, heb ik als slachtoffer geen recht op mijn leven? Of moet een ieder zijn leven maar vallen onder persvrijheid? Straks moeten er foto's worden gemaakt in de slaapkamer van Willen Allexander........( ff in de topic blijven, als hij is gevallen of dat er iets anders is gebeurd)

Persvrijheid is leuk en goed, maar wanneer is het genoeg?

Door deze vraag en de media tegenwoordig krijg je dit soort excessen wel.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Overdrijven is ook een vak ;-)
En daar ben ik cum laude voor  >:D

Je snapt wel wat ik bedoel. Rondom een slachtoffer kunnen soms tien HV'ers of meer staan die allemaal heen en weer lopen en vreemde handelingen uithalen terwijl juist JIJ, als persoon aan wie je eeuwige trouw hebt beloofd niets kan doen, haar pijn niet kan wegnemen of verzachten.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Tja, wij zitten hier allemaal vanaf onze comfortabele stoel te discussieren, maar ik kan me voorstellen dat dit in bepaalde situaties gebeurd. Dat wil niet zeggen dat ik het goed keur....

Slachtoffers zitten vaak in een zeer emotionele positie. Het is maar de vraag of je ze aansprakelijk kan stellen voor hun handelen als ze vol in hun emotie zitten. Om een voorbeeldje te noemen:

Pas sta ik bij een brand in de woning, de hele woning brand uit en ik sta bij het slachtoffer die 30 jaar in die woning gewoond heeft. Vijf meter verderop staat een fotograaf foto's te schieten terwijl hij luid commentaar levert over de 'mooie' foto's en hoe mooi de brand er uit ziet....
Ik kan je zeggen, als blikken konden doden, dan was deze fotograaf niet meer onder ons geweest. Wat ik hiermee duidelijk wil maken, is dat er ook sprake is van een wisselwerking. Ik zie af en toe fotografen rondlopen waarbij ik me echt afvraag of ze wel enige vorm van respect hebben voor so's etc.

Goedkeuren doe ik het dus niet, maar in sommige situaties kan ik het wel begrijpen.....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


stammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 952
  • Het moet, dus het kan!
daarom haalde ik al de ethiek aan.

Een goede fotograaf kan zelf heel goed inzien wanneer wel, wanneer niet en wanneer naar de achtergrond.

Dit staat los van het bedreigen uiteraard.
Voor bedreigingen aan wiens adres ook heb ik geen goed woord voor over


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Schuldig bevonden aan het maken van foto's => ik wist niet dat persvrijheid als een "schuld" bekend stond.

Maar dan zal er ook wel meer aan de hand zijn geweest. En dat de verzekering niet uitkeerd bij het in brand steken van je eigen huis, kan moeilijk op jou conto komen.

Jij constateerd alleen maar en dat leg jij vast, jij bent geen schuldige in dit verhaal.

Sja, ik wist dat ook niet, maar volgens de verzekering is dat wel zo ;D.. Er ging overigens niks aan vooraf, de (waar ik later achterkwam) buurjongen van het huis waar brand was vroeg aan mij waar ik foto's voor maak, dus dat heb ik hem verteld.. Daarna ging die door het lint waarna ik hem de rug toekeerde en daarna sloeg hij op mijn camera.. De verzekering zij dat ik zelf schuldig was omdat ik foto's stond te maken bij een emotioneel ''evenement''.. Is uiteindelijk wel goed gekomen met wat getuigen en politie..


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Sja, ik wist dat ook niet, maar volgens de verzekering is dat wel zo ;D.. Er ging overigens niks aan vooraf, de (waar ik later achterkwam) buurjongen van het huis waar brand was vroeg aan mij waar ik foto's voor maak, dus dat heb ik hem verteld.. Daarna ging die door het lint waarna ik hem de rug toekeerde en daarna sloeg hij op mijn camera.. De verzekering zij dat ik zelf schuldig was omdat ik foto's stond te maken bij een emotioneel ''evenement''.. Is uiteindelijk wel goed gekomen met wat getuigen en politie..

Volgens mij is jou casus heel simpel. Buurjongen vernield tijdens een incident jou spullen. Wordt genoemd in het wetboek van strafrecht. Aangifte doen en schade claimen in het strafproces. Zijn getuige bij geweest en kennelijk heeft hij ook al bekend. Tip voor alle fotografen die ook hun brood moeten verdienen met het maken van incident foto''s neem een rechtsbijstand verzekering.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Sja, ik vrees dat het onze eigen schuld is, wat we ook doen.. Ben laatst door de verzekering schuldig bevonden aan het maken van foto's bij een emotionele gebeurtenis waardoor men het schadebedrag (aangebracht door dronken buurjongen van woning waar brand was) niet uit wou keren..

Ik begrijp best dat een verzekeringsmaatschappij niet gaat uitkeren bij dit voorval. Wat voor soort verzekering was de schade geclaimd dan, weet je dat toevallig? Ik kan met niet voorstellen dat je een verzekering kunt afsluiten die schade uitbetaald die jij als verzekeringsnemer met je dronken kop veroorzaakt.


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Ik was niet helemaal duidelijk vannacht las ik, de schade die aangebracht was was aan mijn apperatuur, niet de brand/woning zelf..


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Ik was niet helemaal duidelijk vannacht las ik, de schade die aangebracht was was aan mijn apperatuur, niet de brand/woning zelf..

Ja de casus is mij bekend, de lens van je camera was toch kapot. Zo ver ik kan oordelen is dat opzettelijk gedaan, daarbij is dronken zijn geen strafuitsluitingsgrond (volgens diverse uitspraken hoge raad). Dus eerste insteek moet in zo''n casus altijd de strafrechtelijke zijn, en pas in een later stadium een eventueel civiel rechtelijke claim. Ook in een eerder stadium kan de politie(verplichting!!) bemiddelen in de schade. Wat inhoud dat de verdachte een transactie krijgt aangeboden als hij eerst de schade aan het slachtoffer betaald. De dader kan daar mee voorkomen dat hij moet voorkomen voor de politie rechter.