Tja, wij zitten hier allemaal vanaf onze comfortabele stoel te discussieren, maar ik kan me voorstellen dat dit in bepaalde situaties gebeurd. Dat wil niet zeggen dat ik het goed keur....
Slachtoffers zitten vaak in een zeer emotionele positie. Het is maar de vraag of je ze aansprakelijk kan stellen voor hun handelen als ze vol in hun emotie zitten. Om een voorbeeldje te noemen:
Pas sta ik bij een brand in de woning, de hele woning brand uit en ik sta bij het slachtoffer die 30 jaar in die woning gewoond heeft. Vijf meter verderop staat een fotograaf foto's te schieten terwijl hij luid commentaar levert over de 'mooie' foto's en hoe mooi de brand er uit ziet....
Ik kan je zeggen, als blikken konden doden, dan was deze fotograaf niet meer onder ons geweest. Wat ik hiermee duidelijk wil maken, is dat er ook sprake is van een wisselwerking. Ik zie af en toe fotografen rondlopen waarbij ik me echt afvraag of ze wel enige vorm van respect hebben voor so's etc.
Goedkeuren doe ik het dus niet, maar in sommige situaties kan ik het wel begrijpen.....