Twee weken terug kreeg ik het verzoek van het slachtoffer van dit
http://www.waldnet.nl/wn/nieuws/29623/Zwaargewonde_bij_ongeval_in_Swoude.html ongeval om foto's. Hij wilde ze gebruiken op advies van zijn revalidatiearts, waar hij momenteel nog altijd onder behandeling is, ter verwerking van zijn ongeval. Hij kan zich van het ongeval helemaal niets herinneren, en ook zijn auto heeft hij nooit terug gezien.
Toen ik hem de foto's overhandigde, vroeg hij of ik geen foto's had waarop hij zelf te zien was. "Nou nee" was mijn antwoord, "ik zet geen slachtoffers op de foto". Hij was hier enigzins teleurgesteld in, maar begreep het wel.
Naar mijn idee heeft het geen toegevoegde nieuwswaarde om een slachtoffer in beeld te brengen. De overzichtsfoto's en de foto's gemaakt na afvoer vanhet slachtoffer (en onderzoek door VOA) geven een duidelijk genoeg beeld naar mijn idee.
Ben het met de mensen eens die aangeven dat vele 112fotografen (te)jong zijn. Een aantal van hen, is door die leeftijd en mogelijk een gebrek aan opvoeding, niet in staat om de grens tussen het wel en niet moeten maken van een foto te leggen.
Zo herinner ik me een incident van een verdrinking in een parkvijver hier in de buurt. Vijver daar waar door de hermandad nodig geacht, afgezet met lint. Een boomwal was niet voorzien van een lintje, maar vormde een "natuurlijk lintje" naar het idee van de aanwezige 112 fotografen. Na een paar overzichtsfoto's te hebben gemaakt valt mijn oog opeens op een ventje van nog geen12 jaar. Hij loopt keurig achter het lint rond. Opeens zie ik hem niet meer, en dacht dat hij naar huis was gegaan. Na enige tijd zie ik hem ineens binnen de linten, aan de binnenkant van de bomenrij. Staat daar foto's te maken hoe het slachtoffer uit het water wordt gehaald en naar de gereed staande rouwauto wordt gebracht. Vol verbazing heb ik dit aanschouwd, en vol afschuw heb ik een agent gewezen op deze gebeurtenis. Die heeft een stevig gesprek met het betreffende kind gehad heb ik later begrepen.
Gelukkig zijn die foto's nooit in de publiciteit gekomen.
Nu kun je die betreffende jongen gaan bedreigen dat hij die foto's moet wissen, maar een goed gesprek lijkt me beter op zijn plaats. Immers het stukje respect wat hij schijnbaar niet van huis uit heeft mee gekregen, kan hem nog wel bij worden gebracht. Bedreigen helpt de frustratie te uiten, maar zal niets oplossen. Een gesprek, kan dat wel.