Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 596915 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Ik neem aan dat je wel even aangifte hebt gedaan?

Ik heb overigens besloten om geen aangifte te doen van de bedreiging en het gewoon te laten rusten.

 ???


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Laatst heb ik ook een doodsbedreiging naar mijn hoofd gekregen. Het ging hier om een reanimatie. Ik liep samen met een collega fotograaf/vriend wat foto's te maken over hoe moeilijk de patiënt naar beneden te krijgen was. (kon niet via balkon wegens een koelkast die daar stond, kon ook niet via raam want die kon niet open. Dus toen waren ze met ze achten de patiënt over de trap aan het tillen.)
Iemand op een balkon naast de des betreffende woning begint tegen ons te schreeuwen dat het respectloos is om foto's te maken. Vervolgens zien de kinderen van het slachtoffer ons ook foto's maken (denk door die man die begon te schreeuwen.) Komt de zoon (bleek later) naar ons toe en begint te zeggen: 'Als ik ook maar een foto op internet zie trap ik jullie dood de grond in. Samen met jullie camera.'

Een politieagente die ondertussen er naar het geschreeuw was toegelopen en de bedreiging heeft gehoord, stuurde ons alleen een paar meter verder. Met diegene die ons bedreigde deed ze niks, hier was ik later heel boos over. Later nog met die agente het erover gehad maar die wilde er niks van weten. Ik heb overigens besloten om geen aangifte te doen van de bedreiging en het gewoon te laten rusten.
Iemand met deze emotie is naar mijn mening te begrijpen. Ik zou zelf ook niet voor mijzelf in staan als jij een foto maakt terwijl een naaste van me gereanimeerd wordt...
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reanimeren = niet fotograferen.

Punt. Klaar.
Reacties zoals die zijn dan te verwachten, al keur ik het niet goed.
Anders is het natuurlijk wanneer de reanimatie onderdeel is van een bepaalde situatie, zoals eerder gezegd bij een ongeval of iets dergelijks, maar een foto waarop puur is ingezoomd op de reanimatie hoeft van mij ook niet.
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Laatst heb ik ook een doodsbedreiging naar mijn hoofd gekregen. Het ging hier om een reanimatie. Ik
Enkele keren per jaar fotograaf ik een afhijzing. Als beroepsfotograaf wil ik actuele foto's in het archief hebben. Een van de foto kwam laatst nog van pas rondom de brandweerbezuinigingen. Maar dan gaat het voornamelijk om de inzet van voertuigen en mensen. Mochten ze problemen hebben met tillen dan zal ik zonodig eerder een handje toesteken als dat ik ze laat knoeien.

Mocht het een bekend fenomeen zijn dat de hulpdiensten problemen hebben met bepaalde woningen dan kan het een nieuwsitem zijn, of kunnen de hulpverleners gebaat zijn met een foto om de zaak aan te kaarten.

Verder begrijp ik dat het in een trappenhuis is? Dat is in principe geen openbaar terrein. Als je buiten op straat staat kan het weer wel.

En ja, het gaat om een bedreiging, maar wel eentje vanuit emotie. Dat soort bedreigingen moet je op waarde zien te schatten. Maar goed, je geeft zelf aan dat je nog op de middelbare school zit. Ben jij dan wel de persoon om dit in te schatten?

Ik vind dit een typisch voorbeeld van de teruglopende kwaliteit van dit forum. Er wordt steeds minder vanuit kennis gereageerd.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
@pavdhu:
Ik vind het behoorlijk respectloos om van een dergelijk medisch incident een foto te maken. Ben het volledig met 90-8 eens.


pavdhu

  • Gast
Wat voor trap was dat? Met z'n vieren is het vaak al erg moeilijk, namelijk..

Zeker niet in / bij een woonhuis. Dat er bij reanimaties bij een grote casus zoals ongevallen foto's worden geschoten, okee. (overzichtsfoto's, foto's van voertuigen etc) Maar bij iemand thuis? Ik denk dat ook ik wel wat zou roepen, eerlijk gezegd..

Ik kwam ook alleen om te kijken (woon in de buurt). Maar omdat het niet via de hoogwerker kon moest het dus via de trap gedaan worden. En dat was iets wat ik nog nooit had gezien. De trap was in een flat. Zegmaar van die kleine stukjes, maar dan wel met zo leuning ervoor.


pavdhu

  • Gast
Tjezus hee denk eens na. Als het jouw moeder was zou je toch ook door het lint gaan. Wat had je nou van die agente verwacht? Dat ze de zoon in de boeien zou slaan terwijl zijn moeder gereanimeerd wordt? Sorry hoor maar dit zegt meer over jou dan over de zoon.

Het was niet de moeder maar de vader, ik verwachtte dat ook niet maar had wel minsten een praatje verwacht.


pavdhu

  • Gast
Sorry hoor, maar je gaat toch ook geen foto's maken bij een reanimatie... >:( :'(

Bedreigen is niet goed, maar dit is echt respectloos hoor...

* moppert iets over mores van 112 fotograven en plaatsvervangende schaamte *

Iemand wiens geliefde gereanimeerd moet worden zit in doodsangst voor die persoon, daar moet je toch respect voor hebben...

Ik heb zoiets dat als er iemand wordt gereanimeerd je wel betere dingen te doen moet hebben als familie dan op mensen letten die foto's maken. Daarbij maakte ik geen foto's van de reanimatie zelf, maar de moeite om de patiënt naar beneden te krijgen. Dat staat ook in het stukje. Eerst geheel lezen dan reageren zou ik zeggen.


pavdhu

  • Gast
@pavdhu:
Ik vind het behoorlijk respectloos om van een dergelijk medisch incident een foto te maken. Ben het volledig met 90-8 eens.

Dan is dat jouw mening.


pavdhu

  • Gast