Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 596897 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Het hele verhaal gelezen en wat ik dus opvallend vindt is dat kennelijk het maken van foto's van een reanimatie zonder traumatische oorzaak niet kan, en een reanimatie door traumatische oorzaak mag wel op de foto worden gezet, als ze het maar netjes doen....
En waarom nu het woord reanimatie valt ineens zo'n ophef? Het handelen bij een slachtoffer in een traumasituatie kan net zo goed vallen onder "vechten voor het leven" en is voor mij dus hetzelfde als de daadwerkelijke reanimatie in de zin van thoraxcompressie en beademing...

Ik vind persoonlijk het volgende;

-Fotograferen op een woonadres is in wat voor omstandigheid dan ook not-done omdat privacy niet voldoende gewaarborgd kan worden
(de straat is op elke p2000 site te vinden en dan is een huis duidelijk herkenbaar)

-Fotograferen van elk levensreddend handelen is not-done
(ja, schiet maar, ik ben waarschijnlijk één van de weinigen want DE NIEUWSWAARDE !!!!)

-Fotografeer ter plaatse (niet op een woonadres) pas als het SO in de ambulance ligt of mogelijk zelfs al vertrokken is. Scheelt ook een hoop gedoe met omstanders

-Fotografeer op een dusdanige manier dat persoonlijke spullen niet herkenbaar zijn
(denk aan de leuke hangers aan de binnenspiegel etc)

Ja ik weet het; ik ben erg kritisch over het fotograferen op plaats incident. Ik ken nu eenmaal de kant van het slachtoffer en de naasten en vanuit dat opzicht is het niet zo gek dat men wel eens wat bozig doet.

Dit topic begint trouwens ernstig een ander topic te benaderen: "fotografen, kan dit"

En van een agent verwachten dat hij/zij ingrijpt bij in mijn ogen "lichte" bedreigingen (om maar weer even goed on topic te komen) zoals in het geval van de reanimatiefotograaf werd genoemd???
Kom op, als dat alles is... Heb een beetje begrip voor wat mensen doormaken. Ik wil je nog wel eens spreken als we jou naaste moeten reanimeren en er komt er één of wellicht meerderen foto's maken...
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Ik denk dat je ook een incident als Koninginnedag (Karst Tates) in je achterhoofd moet houden. Om maar een voorbeeld te noemen, Hoefhaan. Voor de rest ben ik het aardig met je eens!


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
En nu even als Mod een reactie, inderdaad, verder discussiëren over wat wel en niet kan, in dit topic:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=12916.1160

Citeer gerust iets uit dit topic en plaats het in aangehaalde topic, als je verder wilt discussiëren over deze specifieke casus!  

Gaan we hier verder over bedreigingen tijdens incidenten.   O0


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Helemaal mee eens, ik heb bovenstaande dan ook gekopieerd naar het door Dinges genoemde topic en daar mijn reactie gegeven
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Ruben Klein Woolthuis

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 101
Ik had net weer de allerdaagse bedreigingen te horen gekregen bij verkeersongeval: Als je dit publiceert sla ik je super (het was een ziekte) hard en als ik dit ergens zie pomp ik je de grond in... raak eraan gewend...


RML

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
    • Louman.net
Ik had net weer de allerdaagse bedreigingen te horen gekregen bij verkeersongeval: Als je dit publiceert sla ik je super (het was een ziekte) hard en als ik dit ergens zie pomp ik je de grond in... raak eraan gewend...

Mensen kunnen over het algemeen maar weinig meer hebben, natuurlijk speelt ook een stukje emotie mee als je net een aanrijding hebt gehad. Ik doe niet mee aan jullie tak van sport (HV fotografie) maar je kunt nergens meer een foto maken van een stadsgezicht oid zonder opmerkingen te krijgen.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Ik had net weer de allerdaagse bedreigingen te horen gekregen bij verkeersongeval: Als je dit publiceert sla ik je super (het was een ziekte) hard en als ik dit ergens zie pomp ik je de grond in... raak eraan gewend...

Dan zul je toch eens bij je zelf moeten gaan nadenken of je op de goede manier bezig bent ... Ik loop nu al een jaar of wat rond met een camera en heb er nog nooit mee te maken gehad ... En dat ligt echt niet aan de plaatsen waar ik loop  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


GLD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 76
@ Ruben Klein Woolthuis:

Ik sluit me aan bij Jerommeke... Probeer het ook altijd goed vanuit de kant van het slachtoffer en zijn/haar familie te bekijken.

Wellicht worden dit soort reacties extra opgewekt omdat je nog zo jong bent? Ik las in je 'voorstel-topic' (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=52967.msg889854#msg889854) dat je 13 jaar bent.
Het zou kunnen zijn dat dat in het verkeerde keelgat schiet, en ik moet eerlijk zeggen dat ik dat ook nog wel kan begrijpen. Ik praat de bewoordingen van diegene niet goed, maar zijn reactie kan ik tot op zekere hoogte wel begrijpen.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Ik had net weer de allerdaagse bedreigingen te horen gekregen bij verkeersongeval: Als je dit publiceert sla ik je super (het was een ziekte) hard en als ik dit ergens zie pomp ik je de grond in... raak eraan gewend...
Was dit op de nieuwe steen/blokmergouw? Zoja dan moet ik je helaas zeggen dat ik deze betrokkenen hun reactie snapte, je was niet echt professioneel bezig daar. ( eigen waarneming)
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Ik heb wel gemerkt, in de loop van de jaren, dat ze als je jong bent sneller boos op je worden dan als je ouder bent..
Waarom dit is kan ik zo 1-2-3 geen reden van verzinnen..
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar