Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 596901 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Als je hier een beetje rondleest op het forum, zul je ontdekken dat dit een gevoelige kwestie is. Veel 112fotografen hebben of krijgen daarmee te maken.
Wil je alleen de ambulance filmen ga dan op zo'n plek staan dat het duidelijk is dat je het slachtoffer niet in beeld hebt.
Familie ervaart dit vaak als zeer onprettig. Verplaats je eens in hun situatie.


112Arnhem

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
  • Hulpdiensten Fotografie
    • Youtube kanaal
Als je hier een beetje rondleest op het forum, zul je ontdekken dat dit een gevoelige kwestie is. Veel 112fotografen hebben of krijgen daarmee te maken.
Wil je alleen de ambulance filmen ga dan op zo'n plek staan dat het duidelijk is dat je het slachtoffer niet in beeld hebt.
Familie ervaart dit vaak als zeer onprettig. Verplaats je eens in hun situatie.

Ik heb ook nooit het slachtoffer op film, Er kon wel een vrouw naast de chauffeur zitten maar die kon je toch heel vaag zien. Dus niet herkenbaar.

Het gaat hier puur om de ambulance zelf. Dus eigenlijk niks te maken met privacy omdat je toch geen persoon kan zien, toch?
Ik neem dus aan dat de vrouw hier verder niks aan kan doen met of zonder de politie.
NIKON D3200 & SONY [size


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Dit is geen kwestie of het mag, dit is een kwestie van fatsoen.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


AI4

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 103
Ik heb ook nooit het slachtoffer op film, Er kon wel een vrouw naast de chauffeur zitten maar die kon je toch heel vaag zien. Dus niet herkenbaar.

Het gaat hier puur om de ambulance zelf. Dus eigenlijk niks te maken met privacy omdat je toch geen persoon kan zien, toch?
Ik neem dus aan dat de vrouw hier verder niks aan kan doen met of zonder de politie.

nee maar, nu val ik in de herhaling; leef je eens in, in het familielid van het slachtoffer. Zij zitten in een erg
ongemakkelijke situatie, en jij staat er met een camera bovenop. Het gaat hier om het principe.

-edit: wat sesamzaadje zegt -


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
...Ik probeerde te zeggen dat ik alleen de ambulance filmde maar zei ook dat zij en het ambulance personeel de politie hebben ingelicht hierover.

... Als ik bijvoorbeeld nog een keer bedreigd word door mensen of zelfs ambulance broeders?

Wat mij in jouw posts enigzins verontrust, is dat ik zie dat schijnbaar ook de ambulancebroeders zeer negatief schijnen te reageren op je. Dit doet bij mij toch het vermoeden rijzen dat er elementen in je optreden en handelen zitten die niet gewenst zijn, anders zouden zij niet (negatief) reageren....

Ik sluit me dus bij Caprice aan :
Je geeft het antwoord zelf
Dit was voor mij de laatste keer dat ik terplaatse ging bij de melding. Ik blijf wel bij het einde van de straat.
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


112Arnhem

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
  • Hulpdiensten Fotografie
    • Youtube kanaal
Ik snap dit allemaal wel, ik snap ook hoe ze reageerde omdat het haar man is. Alleen snap ik niet waarom ze onnodig me stond te bedreigen en mij probeerde 'bang' te maken.
Naja, dan film ik gewoon alleen aankomsten / voorbij rijdend naar de melding. Zodat ik de familie niet lastig val.

Bedankt voor al het informatie!
NIKON D3200 & SONY [size


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Zelfs een simpele ambulance filmen kan dus niet volgens de moraalridders hierboven en valt kennelijk onder 'sensatiezucht'.

Sorry, maar dit gaat nergens meer over.  ::)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Even aanvullen: Het gaat om het filmen van een ambulance die op dat moment ingezet is voor het ophalen/behandelen van een patiënt en dus zich ook in de nabijheid daarvan bevindt.


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Zelfs een simpele ambulance filmen kan dus niet volgens de moraalridders hierboven en valt kennelijk onder 'sensatiezucht'.

Sorry, maar dit gaat nergens meer over.  ::)

Als je goed leest, dan zie je dat het niet alleen gaat over 'een simpele ambulance filmen'. Ten eerste schijnt het gedrag aanleiding te geven voor een boze reactie van de familie van SO (dat kan nog in de emotie zijn), ten tweede (en voor mij veelzeggender) blijkt er dus ook sprake te zijn van commentaar van de ambulancebroeders. En die zijn toch echt wel wat gewend en zullen volgens mij niet negatief reageren als alleen de ambu wordt gefilmd...... 98uiye
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Topic-opener zegt nog dat hij geen slachtoffer of familielid duidelijk in beeld heeft gebracht.

Het informeren van de politie dient ook geen enkel (wettelijk) doel. Want zelfs al zou er een glimp van een slachtoffer of familielid te zien zijn, dan nog kan de politie daar wettelijk niets mee.

Je kan van alles vinden van jongetjes van 10, 11 of 12 die een ambulance filmen. Maar begin niet over fatsoen als zo'n jochie een ambulance probeert te filmen en alle moeite doet geen verkeerde zaken op de film te zetten.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)