Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 596889 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Beetje off-topic: Iedereen die het filmpje bekijkt moet [....]

Haha ieder z'n eigen smaak he, ik sla die seconde's liever over.

Even zonder gekheid, prima filmpje en niks mis mee, ik weet niet of je langs het adres/ambu bent gelopen met de camera zichtbaar in je hand of om je nek? Sommige mensen kunnen daar fel op reageren, ook al staat hij uit, dat kan men natuurlijk niet zien.

Gewoon na het filmen camera in de tas en eventueel bij vertrek hem er weer bijpakken ;)
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


112Arnhem

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
  • Hulpdiensten Fotografie
    • Youtube kanaal
Haha ieder z'n eigen smaak he, ik sla die seconde's liever over.

Even zonder gekheid, prima filmpje en niks mis mee, ik weet niet of je langs het adres/ambu bent gelopen met de camera zichtbaar in je hand of om je nek? Sommige mensen kunnen daar fel op reageren, ook al staat hij uit, dat kan men natuurlijk niet zien.

Gewoon na het filmen camera in de tas en eventueel bij vertrek hem er weer bijpakken ;)

Had hem wel in me hand, maar het was wel te zien dat ik niet filmte (half in me zak -_-)
NIKON D3200 & SONY [size


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Bedankt, statief niet handig voor mij. Beeldstabilisator doet het niet meer.
...Offtopic, maar juist daarom is een statief enorm handig. Op een statief schakel je de beeldstabilisator immers altijd uit als het goed is, althans met een reflexcamera wel  ;)


112Arnhem

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
  • Hulpdiensten Fotografie
    • Youtube kanaal
...Offtopic, maar juist daarom is een statief enorm handig. Op een statief schakel je de beeldstabilisator immers altijd uit als het goed is, althans met een reflexcamera wel  ;)

Voor mijzelf is het niet handig om met een statief de fiets op te gaan
NIKON D3200 & SONY [size


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Voor mijzelf is het niet handig om met een statief de fiets op te gaan
`

Misschien op den duur bijvoorbeeld een Lowepro Slingshot 102AW en een goedkoop statief kopen? De Slingshot heeft een statiefbevestiging en is heel handig om mee te nemen.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Tsja, wederom een link naar een alreeds bestaand topic:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=51533.0

Kun je meteen zien wat iedereen ergens van vind .....




Ga ik er nog heel kort op inhaken, jouw ''plezier'' is een van de vervelendste momenten in het leven van iemand anders. Op het moment dat jij met je filmcamera'tje een passerende ambulance op de film aan het zetten bent zitten mensen hoog in hun emotie (logisch ook) en voelen zij zich op z'n zacht gezegd niet prettig.

Er is géén enkel media belang bij de zoveelste prio1 rijdende ambulance (met al dan niet een herkenbaar ''slachtoffer'' op de bijrijdersstoel) op de film. Je zou jezelf dus af moeten vragen of je überhaupt wel moet filmen als een ambulance onderweg is met een slachtoffer naar het ziekenhuis (als er iemand voorin zit)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl


Er is géén enkel media belang bij de zoveelste prio1 rijdende ambulance (met al dan niet een herkenbaar ''slachtoffer'' op de bijrijdersstoel) op de film. Je zou jezelf dus af moeten vragen of je überhaupt wel moet filmen als een ambulance onderweg is met een slachtoffer naar het ziekenhuis (als er iemand voorin zit)

Niet om in de aanval te schieten oid hoor, maar jij maakt ook geregeld Prio 1 Foto's... Ik denk niet dat mensen (naasten van het slachtoffer/omstanders) in zo'n situatie het verschil zien tussen filmen en fotograferen, als je niet te dicht in de omgeving komt van het incident, hebben de mensen er ook geen last van. Of wil je zeggen dat je geen prio 1 foto's maakt als er iemand voorin zit (bijrijdersstoel).

Even voor de goede orde, ik vind het persoonlijk geen probleem als iemand spoedjes fotografeert of filmt. Het zou best kunnen dat ik je opmerking verkeerd opvat.. maar het kwam mij wat onlogisch over.
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
A1 Ambulance 07-119 Deurnestraat Arnhem【99】

Als dit de enige beelden zijn dan sluit ik mij bij de overige reacties aan, het voegt in mijn ogen weinig toe, maar er is zeker niets mis mee.

Wat ik dan alleen niet snap is waar het belangrijkste is gebleven waar ik in mijn eerdere reactie vooral mijn mening op baseerde, namelijk de negatieve reactie van de ambulancebroeders. Ik neem niet aan dat zij ook pas een paar dagen later nog even langskwamen (na plaatsing van het filmpje) om hun mening te uitten, en tijdens het filmpje zelf zie ik ze niet stoppen om je even aan te spreken. Blijft bij mij dus toch de vraag wat er gebeurde in het stuk tussen aankomst en vertrek wat deze reactie heeft uitgelokt.......
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


HenriZomer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 81
Zoals ik het lees is er geen enkele ambulance medewerker die commentaar heeft gehad.

David heeft n.a.v een melding in zijn straat besloten de aankomende ambulance te filmen een straat verderop.
Toen de ambulance bij hem in de straat was is hij, niet filmend, langsgelopen en herkent door de vrouw van de patiënt.
Toen de ambulance vertrok heeft hij opnieuw staan filmen een straat verderop, waarschijnlijk heeft de mevrouw dit gezien.
Na een paar dagen heeft zij David aangesproken op dit filmen en aangegeven dat zij dit niet prettig vond.
óók heeft deze mevrouw naar hem toe gezegd dat zijzelf én de ambulance medewerkers melding hebben gemaakt bij de politie.
Of dit ook echt is gebeurd is maar de vraag.... Maar zoals ik het begrijp heeft er geen enkele medewerker van de ambulance contact gehad met David.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
20:39 uur Fotograaf Utrecht CS is staandegehouden op grond van art. 72 WPV en aangehouden omdat hij zich niet wilde indentificeren. Persbericht volgt.
21:38 uur Fotograaf weigert zich te identificeren op #Utrecht #CS: bit.ly/nfe84P
BRON: http://twitter.com/#!/PolitieKLPD

Fotograaf weigert zich te identificeren

Utrecht, 24-08-2011
Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) heeft woensdag 24 augustus 2011 omstreeks 15.10 uur een
26-jarige inwoner van Utrecht aangehouden omdat hij niet meewerkte aan zijn identificatie.
Hij is hiervoor bekeurd en om 16.50 uur weer heengezonden.

 
De man fotografeerde mensen die van de roltrap van het Jaarbeursplein in Utrecht afkwamen en hij hield zich daar hinderlijk op.
Op grond van artikel 72* van de Wet personenvervoer is hij staande gehouden en om een legitimatiebewijs gevraagd.
Hier wenste hij niet aan mee te werken, waarna hij op grond van artikel 447e van het Wetboek van Strafrecht
(legitimatieplicht) is aangehouden.
Aan verdachte is ook uitgelegd dat een station een veiligheidsrisico gebied is.
Als mensen foto’s maken zonder daarvoor een verklaring te hebben en opvliegerig reageren het vorderen van een
identiteitsbewijs gerechtvaardigd is.

De man is voorgeleid aan een hulpofficier van justitie die de aanhouding als juist heeft getoetst.

Nadat de identiteit van de verdachte was vastgesteld is hij na verhoor heengezonden.

*Het is een ieder verboden zich in een auto, bus, trein, metro, tram of een via een geleidesysteem voortbewogen
voertuig dan wel in of in de onmiddellijke nabijheid van een station, halteplaats, of een andere bij het openbaar vervoer
behorende voorziening en de daarbij behorende perrons, trappen, tunnels en liften zodanig te gedragen dat orde, rust,
veiligheid of een goede bedrijfsgang wordt of kan worden verstoord.

BRON: http://www.politie.nl/klpd/nieuws/voor_de_pers/110824fotograaf.asp
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen