Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 596863 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Aram Mukanay

  • Adviseur Risicobeheersing / Informatiemanager ROT
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,067
Ik ben ook wel eens aangesproken door een vrouw, die met de kwestie wat ik aan het fotograferen (brommer aangereden) was niks te maken had, ze zei dat wat ik deed verkeerd was en dat ik strafbaar zou zijn. Zij ging even later met het slachtoffer (dat niet vervoerd werd) praten en even later kwam hij ook naar mij toe gelopen, ik heb hem uitgelegd wat de nieuwswaarde was en heb hem de foto's laten zien, zodat hij kon aangeven welke foto's hij liever niet op de site wou hebben. De vrouw haalde mij later ook nog bij toen ze met de ter plaatse motoragent aan het praten was over mijn zogenaamde strafbare feit, de motoragent herkende mij gelukkig al en wist dat ik in het bezit was van een perskaart. Dit heeft hij dan ook uitgelegd aan de mevrouw, en toen was ze snel weg. :P

Je bent 14 en hebt een perskaart?
Adviseur Risicobeheersing / Informatiemanager ROT bij Brandweer en Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland


kuipje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Aspirant Basispolitiezorg
ik werk in de regio Haaglanden hier is volgens mij geen leeftijds limiet en anders hadden denk ik de verschillende agenten wel gezegd dat dit niet mogelijk zou zijn. Verbeter me al ik het fout zeg.


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Arie, ik heb het niet over de standaard meldingen ofzo. Ik heb het over situaties waarbij er echt ruzie ontstaat tussen filmer en familie. In die gevallen zou ik eerst de filmer vragen om wat verderop te gaan staan. Mochten er toch spanningen blijven dan kan je altijd nog voor dat artikel gaan. De aanwezigheid van de filmer leid dan namelijk tot ongeregeldheden. Wat ik zeg, alleen in extreme situaties zou ik dit doen maar het kan dus wel.
Ik denk dat dat het niet gaat houden bij de rechter (als het zo ver komt).


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Ik denk dat dat het niet gaat houden bij de rechter (als het zo ver komt).
perskaart of een PPK (politie perskaart), groot verschil. Heeeeel erg groot verschil. Daarnaast met 14 jaar al een perskaart hebben en dus al voor bijvoorbeeld een krant "werken", tja.. daar maak ik maar geen woorden aan vuil.


kuipje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Aspirant Basispolitiezorg
Het is een perskaart van alleen de Politieregio Haaglanden, daarbuiten niet.


Aram Mukanay

  • Adviseur Risicobeheersing / Informatiemanager ROT
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,067
Het is een perskaart van alleen de Politieregio Haaglanden, daarbuiten niet.

Voorwaarden
Om voor de politieperskaart in aanmerking te komen dient, ter beoordeling van de ambtelijk
secretaris te worden voldaan aan elk van de drie voorwaarden, zoals genoemd en uitgewerkt in
de artikelen 4 tot en met 7.

De aanvrager van de politieperskaart:
1.is journalist van hoofdberoep en 18 jaar of ouder;
2.verricht werkzaamheden voor een massamedium;
3.heeft de politieperskaart nodig voor het doen van verslag (in woord, beeld, geluid of
andere data) van gebeurtenissen waarbij de politieperskaart mogelijk vereist is.

www.politieperskaart.nl/Data/Huishoudelijk%20Reglement.pdf
Adviseur Risicobeheersing / Informatiemanager ROT bij Brandweer en Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Voorwaarden
Om voor de politieperskaart in aanmerking te komen dient, ter beoordeling van de ambtelijk
secretaris te worden voldaan aan elk van de drie voorwaarden, zoals genoemd en uitgewerkt in
de artikelen 4 tot en met 7.

De aanvrager van de politieperskaart:
1.is journalist van hoofdberoep en 18 jaar of ouder;
2.verricht werkzaamheden voor een massamedium;
3.heeft de politieperskaart nodig voor het doen van verslag (in woord, beeld, geluid of
andere data) van gebeurtenissen waarbij de politieperskaart mogelijk vereist is.

www.politieperskaart.nl/Data/Huishoudelijk%20Reglement.pdf
Dit betreft de PPK. Ikzelf heb ook een "perskaart", hoewel het meer een "bewijs" is om aan te kunnen tonen dat ik foto's lever aan die bepaalde krant.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Ik denk dat dat het niet gaat houden bij de rechter (als het zo ver komt).
Tja, dat weten we pas als het voor de rechter komt hè.....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


kuipje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Aspirant Basispolitiezorg
Ik was bijvoorbeeld paar maanden geleden bij een hennepkwekerij in mijn woonplaats, de regionale pers was ook al ter plaatse (tv en AD), de pers zou naar binnen mogen, ik liet aan de agent ter plaatse mijn perskaart laten zien en mocht gewoon zo meelopen.

Op de kaart staat trouwens: de houder van deze kaart is werkzaam voor de voor de lokale media en heeft dan ook geen Landelijk politie Perskaart.


Gelderland

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Ik was bijvoorbeeld paar maanden geleden bij een hennepkwekerij in mijn woonplaats, de regionale pers was ook al ter plaatse (tv en AD), de pers zou naar binnen mogen, ik liet aan de agent ter plaatse mijn perskaart laten zien en mocht gewoon zo meelopen.

Op de kaart staat trouwens: de houder van deze kaart is werkzaam voor de voor de lokale media en heeft dan ook geen Landelijk politie Perskaart.

Voor wie maak je zoal foto's?