Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 604435 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

MelvinBakker.nl

• Fotograaf
  • Forum gebruiker
    • MelvinBakker.nl
Probeer je je er nu uit te draaien?  ;) In je eerdere post schreef je;
Ja en toen werd mij dat verteld, Ze wilden het liever niet hebben, toen ben ik naar achter gegaan.
Kijk ook eens op mijn eigen persoonlijke website : www.MelvinBakker.nl - Wil jij ook onze #hulpverleners bedanken of een schouderklopje geven? Kan via

MelvinBakker.nl

• Fotograaf
  • Forum gebruiker
    • MelvinBakker.nl
Bij deze wil ik jullie bedanken voor jullie meningen!  O0
Ik wens jullie allen nog een fijne zondag en een mooie wedstrijd!
Ik heb zo mijn meningen daar over maar jullie hebben ook wel punten!
Kijk ook eens op mijn eigen persoonlijke website : www.MelvinBakker.nl - Wil jij ook onze #hulpverleners bedanken of een schouderklopje geven? Kan via

1300001-MR

• Senior gebruiker
Afgelopen vrijdag kreeg brandweer Nunspeet een melding : PRIO 1 Brand Fabrikage/Opslag : Nestle Nederland BV OMS 04313 : Laan : 110 8071JC Nunspeet 7141.

Ik ging het terrein op en ging foto's maken. Er kwam een medewerker van de fabriek naar mij toe en verzocht mij achter het hek te gaan staat. Dit heb ik niet gedaan ( ik laat mij niet zomaar weg jagen) enkele minuten later komt er een andere man naar mij toe en begint ook tegen mij te praten en wil dat ik achter het hek moet gaan staan... Ik leg het verhaal uit dat ik van Radio & Tv Nunspeet ben en laat mijn perskaart zien.

Wat vinden jullie?
Ik verbaas mij over het feit dat je het in je hoofd haalt om een bedrijfsterrein te betreden wat afgesloten is d.m.v. hekwerk en slagbomen om als 'pers' foto's gaan maken.

Willen ze wel, maar alleen bij echte brand... maar andere jongen die een t-shirt aan van de brandweer die mocht wel op het terrein maar hij zit helemaal niet bij de brandweer...
Bij een echte brand hebben de medewerkers van het bedrijf niets te vertellen en zal de politie je van het terrein weren.

Slagbomen stonden open, dus het was niet afgesloten ;-)
:D :D 98uiye

Dat heb ik daarom ook gedaan... Maar ik denk toch dat de pers hier anders over denkt....
Dat denk ik niet.

Ik heb het ook helemaal niet over de mensen van brandweer Nunspeet! Ik heb het over een ramptoerist die dat doet!
Met dergelijk gedrag val je zelf ook in de categorie ramptoeristen.

Ik heb zo mijn meningen daar over maar jullie hebben ook wel punten!
10-0 voor de reacties op jou gedrag inderdaad

Conclusie:Never nooit een dergelijk terrein (lees afgesloten terrein, ook al staat de slagboom open) ongevraagd betreden. Een bedrijf kan voldoende goede redenen hebben om je te weigeren (veiligheid, HACCP, Arboregelgeving etc.)

Delta00

• Forum gebruiker
Als pers heb je op privéterrein geen enkel recht, als de eigenaar je verzoekt weg te gaan heb je hier aan te voloen.
Mocht je op tweede vordering niet van het terrein verdwijnen, dan is dat gewoon reden om je aan te houden voor huisvredebreuk.
Dat kun je als pers wel niet leuk vinden, maar zo is de wet nu eenmaal.

Een duidelijkere uitleg dan hierboven kan je volgens mij niet krijgen.

Delta00

sylvester1986

• Gast
Slagbomen stonden open, dus het was niet afgesloten ;-)
Als ik aan de poort sta en laat een voertuig binnen en moet daardoor de slagboom omhoog doen, dan blijft het gesloten terrein.

Dat heb ik daarom ook gedaan... Maar ik denk toch dat de pers hier anders over denkt....
Men kan zoveel denken, maar de wet schrijft anders voor.

Dit heeft nieuws waarde!
Goede reden om afgesloten terrein te betreden.  ::)

En waarom bij een ''echte'' brand wel en nu niet...
Om je voor de volgende keer lekker te maken, maar nu hoopt dat je ophoepelt.  >:D

MelvinBakker.nl

• Fotograaf
  • Forum gebruiker
    • MelvinBakker.nl
Maar nu weet ik dat het niet mag... Dus doe ik het ook niet meer!

MelvinBakker.nl

• Fotograaf
  • Forum gebruiker
    • MelvinBakker.nl
Maar nu weet ik dat het niet mag... Dus doe ik het ook niet meer!
En bedankt voor jullie menigen! Volgensmij heb ik mij lesje wel geleerd!

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Paar maanden terug, ik sta foto's te maken bij de meldkamer van Arnhem, totdat er plotseling een noodhulpvoertuig aankomt om te vragen wat wij (ik en een vriend) aan het doen waren. Uitgelegd dat ik foto's maakte van de voorbijkomende voertuigen. Gegevens opgeschreven en wij werden verzocht om geen foto's meer te maken. Mogen zij dit bevelen? Wij stonden op openbaar terrein 200 meter van het politiebureau/meldkamer af.

Gebaseerd op je beschrijving mag je volgens mij gewoon fotograferen. Zeker als het openbare weg is, je geen verkeersregels overtreed en de meldkamer geen (onderdeel van) een militair object is. Sterker nog, hoewel politie agenten je wel redelijkerwijs mogen controleren, mogen ze je in dit geval helemaal niet vragen om geen foto's te maken.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

peen van dienst

• Senior gebruiker
Als pers heb je op privéterrein geen enkel recht, als de eigenaar je verzoekt weg te gaan heb je hier aan te voloen.
Mocht je op tweede vordering niet van het terrein verdwijnen, dan is dat gewoon reden om je aan te houden voor huisvredebreuk.

Mee eens, maar met de opmerking: ze kunnen je niet verbieden beelden te maken van het deel van het privéterrein wat vanaf de openbare weg zichtbaar is. Dus: je staat met je voetjes op de openbare weg, en je kijkt met je camera het terrein van het bedrijf op.

Maar als je 'van buitenaf' geen zicht hebt en de eigenaar geeft je geen toestemming om zijn terrein te betreden, heb je dus pech gehad - geen beeld !

Peen
Redacteur van

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen

Mee eens, maar met de opmerking: ze kunnen je niet verbieden beelden te maken van het deel van het privéterrein wat vanaf de openbare weg zichtbaar is. Dus: je staat met je voetjes op de openbare weg, en je kijkt met je camera het terrein van het bedrijf op.
Maar als je 'van buitenaf' geen zicht hebt en de eigenaar geeft je geen toestemming om zijn terrein te betreden, heb je dus pech gehad - geen beeld !
Peen

Ja en Nee. Het terrein waar het nu om gaat is duidelijk afgezet met een hekwerk en een slagboom. Het bordje 'verboden toegang voor onbevoegden' ontbreekt, maar de intentie is heel duidelijk. Dat soort terreinen moet je dus niet zo maar oplopen.

De stelling dat je op privéterrein niet mag fotograferen is echter wel afhankelijk van duidelijke signalen. Staan er geen hekken en geen borden dan kan de eigenaar je niet wegsturen. Dit is iets wat ik in het havengebied van IJmuiden wel eens heb meegemaakt. Ik stond buiten het hek (zie opmerking Peen), maar omdat 5 meter voor het hek een kaartlezer stond dacht een bewaker dat ik daar niet mocht staan. Helaas voor hem was de havenmeester (vertegenwoordiger van de eigenaar) het daar niet mee eens. Verder stelde hij mij niet te kunnen weg sturen, maar dat alleen de politie dat kan.

Overigens Peen, je hebt het nu over de openbare weg, maar je moet het breder zien. Het is openbare ruimte, dus weg plus terrein er omheen, ongeacht de eigenaar. Het eigendom van een terrein is namelijk niet bepalend voor de toegang, maar de wijze van afsluiten danwel aankondiging met borden. Is er geen duidelijke beperking gegeven dan is privéterrein in principe openbaar toegankelijk terrein. Eigenaar en politie kunnen dan niet optreden.