(Nogmaals: gebaseerd op dit verhaal, en dus eenzijdig) lijkt mij wat hier gebeurt klacht-waardig. Dit is totaal geen 'spannend' incident en de brandweer had alle ruimte en tijd om ongehinderd te kunnen werken.
(inderdaad, eenzijdig, want wij weten niet welke extra info de agente eventueel had en wat haar beweegredenen waren!)
Maar verder ben ik het met je eens dat je op basis van de geschetste situatie inderdaad opheldering kunt vragen, en indien je dan niet tot een overeenstemmend beeld komt, uiteindelijk een klacht indienen (en daar de uitkomst van afwachten).
Waar ik een punt van maak, en dat zie ook terug in de posts van Ko, is het hullie-zullie, wij tegen zij verhaal in de discussie.
Ik ben geen politieagent en ook geen journalist, en redelijk neutraal in deze, maar zie ook hier in de discussie weer termen als:
Ik vind het eerder kinderachtig dat mensen hier op het forum de de schrijver van het artikel veroordelen op basis van algemeenheden:
Ik denk dat het een stuk zou schelen als de critici in dit forum eindelijk eens door hebben
Jullie doen op dit forum niet anders met betrekking tot journalisten. Dat is jullie vrijheid, wij de onze.
en dat zie ik ook terug in dit citaat:
Toe maar, er worden represailles in het vooruitzicht gesteld. Stel je toch eens voor dat een journalist gebruik maakt van zijn vrijheden. Dat zal brandweer en politie het de volgende keer wel even afstraffen!
Is dit een gebruikelijke methode van de overheid?
Hetgeen de journalist nu doet, namelijk een artikel schrijven met de titel "een rare agente", is toch net zo goed een represaille!?
Ik kan dit statement dan net zo gemakkelijk omdraaien:
"Stel je toch eens voor dat die agente te goeder trouw op basis van de haar beschikbare informatie oprecht van mening is dat het beter is dat iedereen buiten het lintje gaat staan. Dan zullen de journalisten en fotografen dit in de media wel even afstraffen!
Is dit een gebruikelijke methode in de journalistiek?"Ik wil hier alleen maar mee aangegeven, het is geen zwart/wit of wij/zij discussie; volgens mij geeft Ko dit zelf ook al aan in zijn voorbeelden, aangezien het in 90% van de gevallen (in zijn regio) wel gewoon goed gaat.
Die keren dat het mis gaat, helpt het niet om de volgende keer meteen aan beide kanten hardere standpunten in te nemen, zoals een persvak op 100 meter zetten of een lullig stukje in de media plaatsen.