Het gaat mij niet zozeer om het incident. Wel om het "sommeren" om foto's te wissen. Ik sla daarop aan omdat ik kort geleden ook al zoiets las, bij een heel ander incident in een andere regio. Ook daar werd (volgens de media) publiek gesommeerd om foto's te wissen.
Wat allemaal onderdeel is van je werk is vastgelegd in wetten, regels, bevoegdheden enzovoort. Waar staat precies beschreven dat de politie het publiek mag opdragen/verzoeken/sommeren/eisen/aandringen om gemaakte foto's te wissen? Ik ben daar oprecht benieuwd naar, want ik ken die regels / wetgeving (nog) niet.
Stel nou dat er geen wettelijke basis is om te sommeren om foto's te wissen en dat die foto's conform Nederlandse wetgeving gemaakt zijn? Dan handelt de politie onrechtmatig en dan zou je zeggen dat je op een punt komt dat de politie burgers gewoon aan het lastigvallen is? Als dat zo zou zijn, is het dan niet eens tijd om de politie op dat vlak bij te scholen?
Beetje off-topic; maar kijk dit verhaal ook even
! No longer availableDat gebeurt de laatste tijd ook steeds meer. En wat er ook in de videoclip gezegd wordt: dan wordt er 'sorry' gezegd en word je weer vrijgelaten. Maar intussen ben jij wel een paar uur van de straat geweest en is je mening niet gehoord. En dat draai je niet meer terug.
Dit verhaal van "sommeren om te wissen" zit ook in die hoek. "Het gewone publiek" is onder de indruk en wist de foto's als ze gesommeerd worden. Achteraf zegt iemand "ja, maar dat kan niet". Dus de politie zegt "euh ja, klopt, sorry". Maar intussen zijn de foto's wel gewist....
Ik werd een aantal weken geleden zelf ook aangesproken door een agent in Zoetermeer, die een foto die ik net gemaakt had wilde zien, want "hij wilde weten of die wel kon".
Nou ben ik niet moeilijk: hij mag de foto best zien. Niets geheims. Maar als hij gevraagd had om hem te wissen, had ik hem toch echt uitgelachen. Dat vroeg hij overigens uiteindelijk niet, maar als ik die foto zou publiceren "zou hij mij gaan vervolgen" want "die foto was strafbaar". Waar het hem om ging was dat het slachtoffer op de foto te zien was.
Ik begrijp uit menselijk oogpunt best dat de drijfveer in dit geval van Zoetermeer 'gevoelens van de familie' was (en in het geval van het Amsterdamse hoofd wellicht ook "binnenhouden van daderkennis"). Maar je begeeft je op enorm glad ijs, als politie ambtenaar. Want je bent bezig je eigen wetgeving te bedenken en te handhaven. Kan niet de bedoeling zijn.
Peen