Maar te vaak wordt/werd het 'gevaar' argument onjuist gebruikt. En dan boet het in kracht in.
Mee eens. Hier in de omgeving Haaglanden werd het te pas en te onpas gebruikt. Asbest, explosiegevaar, instorting, noem maar op. Ik miste alleen ebola nog in het rijtje.
We zijn dat op een gegeven moment (expres) 1-op-1 gaan doorgeven. Waarop de burgemeester (die ter plaatse was gekomen bij een grote brand) zich boos bij ons kwam melden, "waar we die onzin vandaan haalden". Nou, dat geven die agenten daar als reden dat we daar weg moesten, dus blijkbaar is dat gevaar er. Burgemeester op hoge poten naar die agenten toe en die begonnen ook tegen hem dat hij weg moest van ze, want 'verzonnen gevaar X'. Eén kleine verbale ontploffing van de betreffende burgemeester later, en we konden binnen het lint weer gaan en staan waar we wilden.
Bij branden, explosies, gevaarlijke stoffen: als de brandweer (hier in Haaglanden) het zegt, luisteren we daar echt wel naar. Maar in 99% van de gevallen is het slechts "
pas daar op, want...." maar moeten we het verder zelf weten. Juist omdat het zo weinig voorkomt: als de brandweer dan WEL zegt "
jongens, nu moet je even afstand nemen" doe ik dat dus zonder morren. In de afgelopen 8 jaar of zo kan ik me in ons werkgebied maar 1 incident voor de geest halen waarbij de brandweer me verteld heeft dat ik nu beter afstand kon nemen, want gevaarlijk.
Maar in het verleden hebben we (veelvuldig) meegemaakt dat politiemensen bij de afzetting dus zeiden "nee je mag er niet door want de brandweer vindt het te gevaarlijk, want gevaar X" en dat dan bij telefonische navraag bij de brandweerwoordvoerder dat helemaal niet blijkt te spelen. Dat het gewoon ter plekke door de politiemensen aan het lint verzonnen is, om maar niemand door te hoeven laten. Tja. Dan kwam de woordvoerder ons weer zuchtend bij het lint ophalen, en kregen de politiemensen het vriendelijke verzoek om geen onzin te verkondigen - en dan zeker niet 'uit naam van de brandweer'.
En dan boet je inderdaad wel wat aan kracht in.
Ik heb het overgiens elders op het forum al eerder gezegd: het is in de laatste 2 jaar hier binnen de eenheid Den Haag een stuk beter geworden. Dergelijke situaties zijn nu uitzondering.
Peen