Ik zeg niet dat het bij bovenstaande situatie is gebeurd maar stel eens een andere kop in de krant voor:
"Journalist geslagen met lange lat door politie"
Als ik ervoor kies tussen de demonstranten (of waar dan ook in gebied) blijf staan, is dat mijn eigen verantwoordelijkheid. Zo is het ook benoemd in de mediaregeling nationale politie (2013); de persoonlijke veiligheid van de journalist is zijn/haar eigen verantwoordelijkheid. Dus: als ik een klap krijg: het zij zo. Dan moet je daar niet gaan lopen, want er is vaak genoeg omgeroepen dat er geweld zal worden gebruikt.
Kijk bijvoorbeeld maar eens de live video vanaf dit
op 2:30:00. Het gevaar zat hem daar overigens meer in alle zooi die de demonstranten gooiden (waaronder volle blikjes frisdrank e.d.). Maar na een seconde of 10 komt de ME linie mij 'in de rug' en krijg ik ook een gooi. Boeien; alle begrip.
Of
op 2:32:10 'Ho, even duiken voor de paardjes'. Prima. En als ik onderuit was gelopen was het ook prima geweest.
Nogmaals: het staat in de mediaregeling die bij de PPK hoort. En als je toch een aanklacht tegen de politie indient, gaat elke rechter dat ook zeggen. Er is meermaals gewaarschuwd; als je ervoor kiest om te blijven staan.....
Peen