Oplossing gezocht voor woongebouw

Auteur Topic: Oplossing gezocht voor woongebouw  (gelezen 4244 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #10 Gepost op: 26 oktober 2005, 19:48:42
Als het niet besloten is moet het alleen voldoen aan de WBDBO eisen naar een ander (sub)BC. Als dat door afstand al voldoet hoeft er geen voorzieningen aanbracht te worden.

en ook als de galerij een niet-besloten ruimte is??

artikel 2.157 lid 1
Ter plaatse van een toegang van een subbrandcompartiment beginnen ten minste twee rookvrije vluchtroutes die behalve bij de toegang nergens samenvallen

Artikel 2.118
1. De volgens NEN 6068 bepaalde weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag van een subbrandcompartiment naar een besloten ruimte in het brandcompartiment is niet lager dan de in tabel 2.115 aangegeven grenswaarde.
 (...)
 4. In afwijking van het eerste lid, kan tussen een subbrandcompartiment en een besloten ruimte waardoor een rookvrije vluchtroute loopt zijn volstaan met 30 minuten.

 
2.169
Een niet-besloten ruimte waardoor een rookvrije vluchtroute voert, heeft een voorziening voor afvoer van rook met een component voor toevoer van verse lucht en een component voor afvoer van rook, met een zodanige capaciteit dat die ruimte tijdens brand gedurende langere tijd kan worden gebruikt om te vluchten.


Artikel 2.186 lid 1
Een niet-besloten ruimte waardoor een rookvrije vluchtroute voert, heeft een voorziening voor de afvoer van rook met een component voor toevoer van verse lucht en een component voor afvoer van rook, met een zodanige capaciteit dat die ruimte tijdens brand gedurende langere tijd kan worden gebruikt voor het uitvoeren van reddingswerkzaamheden en bluswerkzaamheden.


Dus als hij niet besloten is mag hij 0 WBDBO zijn tov. de rookvrije vluchtroute. Wel moet de rook zo gemakkelijk kunnen 'weggaan' als was er geen scheiding tussen de gallerij en de buitenlucht.

Het is aan de architect om de gemeente aan te tonen dat de rookvrije vluchtroute niet besloten is als de gemeente daarover twijfels heeft. Hij zal rekenkundig moeten aantonen dat hij voldoet aan artikel 2.169. Dat zal vooral problemen opleveren op de hoogste verdieping.

Ik weet niet wat de rest die hier leest er van vind maar ik denk dat je gelijk heb met je gevoel dat het waarschijnlijk niet voldoet. Volgens mij zal de rook aan de binnenkant van de lamellen omhoog gaan tot aan de nok. Daar zal de rook zicht verzamelen en via de lamellen naar buiten gaan door het druk verschil tussen de warme lucht en de buitenlucht. Nu is het de vraag of de rookmassa die ontsnapt in evenwicht is met de rook die door de brand geproduceerd wordt. Als dat pas gebeurt als de rook 2 meter gezakt is heb je in dit project een probleem en voldoet het niet aan de regelgeving (als de woningen geen 30 WBDBO zijn). Maar lucht/rook gedraagt zich soms op manieren die je niet kan beredeneren...... :-\ Als bijvoorbeeld woning 1 in de brand gaat zal de rook zich misschien gaan 'krullen' om de galerij van woning 2. Maar ik kan me ook deels voorstellen dat de rook rechtstreeks naar buiten 'gedrukt' wordt bij brand (maar je schets is natuurlijk geen waarheidsgetrouwe doorsnede  ;D)

Ik weet niet of het beweegbare lamellen zijn? Als dat zo zo zou zijn zouden ze misschien door kunnen draaien bij brand totdat ze op '11.00 uur' staan.  ;)
Als het inderdaad een technische installatie aan gekoppeld zit die hem open moet sturen dan raad ik je aan deze installatie 'fail save' uit te laten voeren. Dit houdt in dat als er met de installatie 'gekloot' wordt deze automatisch in de brandstand komt te staan.
Zelfs bij een geëiste BMI gaat het nog fout (zie: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=10170.msg285830#msg285830 ) Hoe zou het dan gaan bij een woningbouw project waar de brandweer nooit geen toezicht meer houdt.... :-X :-X

Als de lamellen in de stand zoals jij die getekent hebt vast staan voorspel ik je dat ze binnen een jaar dicht zijn..... Ik had een project die eerst ook open stond (op een andere manier) maar omdat in de winter en herfst de regen haast horizontaal naar binnen waaide door de luchtstromingen via de openingen...... ;D

Het kan een heel 'naar' traject worden als de aanvrager de noodzaak er niet van inziet..... :-\
Wat de aanvrager zou moeten doen is een goed adviesbureau inschakelen die de situatie voor hem moet beoordelen en een onderbouwd rapport schrijft gebasseerd op artikel 2.169 (en 2.186) tijdens een zomerdag zonder wind en met een gemiddelde wind op de lamellen.

Het ultieme alternatief zou zijn dat je tijdens de bouw een praktijkproef uitvoert..... ;D ;D ;D ;D  http://www.cosgan.de/images/smilie/teufel/n040.gif[/img]

Wat misschien wat minder 'heftig' is is artikel 2.9:
Een uiterste grenstoestand van een bouwconstructie waarvan het bezwijken leidt tot het onbruikbaar worden van een rookvrije vluchtroute, wordt gedurende 30 minuten niet overschreden bij de volgens NEN 6702 bepaalde bijzondere belastingscombinaties die kunnen optreden bij brand.

Dus bij brand zal de hoofddraagconstructie van de lamellen en galerijen 30 minuten overeind moeten blijven.


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #11 Gepost op: 26 oktober 2005, 21:08:49
He palmpie,  wat ga je me nou vertellen.
is mijn tekening niet waarheidsgetrouw?? :laugh:

Ik zal morgen wel even een deel inscannen en dan zullen we zien wie er het laatst lacht.

Maar we zijn het er over eens dat er 0 WBDBO mag zijn als de galerij een niet-besloten galerij is.

Dus ze moeten het aantonen, zolang ze maar niet een of ander vaag buro in de armen neemt daarvoor. ;D ;D ;D

volgens mijn inzichten staan de lamellen vast en ook niet aangesloten op een installatie. Dus dicht na een jaar lijkt mij niet van toepassing maar we zullen het zeker in de gaten moeten houden.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #12 Gepost op: 26 oktober 2005, 21:18:10
(....)

Dus ze moeten het aantonen, zolang ze maar niet een of ander vaag buro in de armen neemt daarvoor. ;D ;D ;D

(....)

Dus je gaat niet voor de praktijk proef..... ??? ;D ;D ;D ;D


(....)

volgens mijn inzichten staan de lamellen vast en ook niet aangesloten op een installatie.

 (...)

Ik zou het nog maar eens na vragen als je ze spreekt....  ;) ;D


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #13 Gepost op: 27 oktober 2005, 09:30:48
Hierbij een deel van de vliesgevel.

-bestaande uit een kokerprofiel 120x 80 verzinkt
-aluminium profiel
-alu ophangsysteem
-glaslamellen

volgende vragen;

bij welke temperatuur verweekt het aluminium strip zodat de lamel dicht valt?  :-\ :-\
en voldoen de bankirai vloerdelen in de vluchtroute wel aan de brandvoortplantingsklasse T1???????  

[verwijderd door de beheerder]


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #14 Gepost op: 27 oktober 2005, 13:03:14
In ieder geval zal men de produktinformatie aangaande de vliesgevel moeten overleggen. Aangaande de aluminium strip zal de samenstelling en de dikte van de strip bepalend zijn. In de reguliere profielen wordt er zelden een brandwerendheid van meer dan 20 minuten gehaald. Dit kan men alleen aantonen met de bijbehorende productinformatie. Aluminium is er in veel samenstellingen vandaar dat deze informatie niet zo uit mijn mouw geschud kan worden.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #15 Gepost op: 27 oktober 2005, 13:40:26
Die info zal ik zeker weten opvragen maar komt daaruit naar voren dat die strip voldoet of niet? of dat de hele vliesgevel niet voldoet.

En een brandproef zoals Palmpie voorstelt wordt natuurlijk ook lastig.
Eerst vergunnen met de optie van een brandproef. maar wat nu als die brandproef niet slaagt?  slopen maar??......
Aanpassen  cq verbeteren. Wie zal dat betalen.  In het hele woongebouw komen koopwoningen?


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #16 Gepost op: 28 oktober 2005, 08:23:50
De kans dat bij verhitting het glas het zal begeven is natuurlijk ook nog aanwezig. Belangrijk in deze is eerst vaststellen besloten of niet. Dan moet de architect aantonen dat het hieraan voldoet. Maar Palmpie heeft dit ook al gezegd en ik kan me hierbij alleen aansluiten. Als het niet besloten is dan is er geen probleem, ook al voelt het niet goed aan.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #17 Gepost op: 28 oktober 2005, 10:07:11
(...)
En een brandproef zoals Palmpie voorstelt wordt natuurlijk ook lastig.
Eerst vergunnen met de optie van een brandproef. maar wat nu als die brandproef niet slaagt?  slopen maar??......
Aanpassen  cq verbeteren. Wie zal dat betalen.  In het hele woongebouw komen koopwoningen?



Je zou dan wel de eerst zijn in NL die insitu een volledige brandproef zou doen....... ;D ;D ;D ;D


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #18 Gepost op: 17 november 2005, 08:40:36
Net de architect gesproken maar de gehele glasvliesgevel gaat isschien niet eens meer door.

want.....  De BEZUININGSRONDE  :P :P komt eraan.

dus, wordt vervolgd.  ;D