Oneens. Ik ken een dame die europees kampioen in een sport is geworden, staat meerdere keer in de week in de sportschool maar redt één bepaald onderdeel niet door haar lichaamsbouw en moest bij de politie weg.
Ook dit soort dingen zie ik bij de brandweer gebeuren bij de PPMO, geschikte brandweerlieden worden afgekeurd omdat ze één onderdeel net niet halen. Deze collega's hadden nog jaren lang goed mee gekund, zeker als bv chauffeur. Alsof we genoeg vrijwillige brandweerlieden in NL hebben........
En daar ligt ook een groot struikelblok. "Ik ben kampioen geweest in... en ik ga naar de sportschool, dus ik haal die test wel".
Kunst is juist om de zeeën aan tijd die je op de academie hebt te stoppen in trainen van de specifieke onderdelen die er gevraagd worden.
Mij hoor je overigens niet zeggen dat het een goede toets is... ik ben het met alle kritiek over het nut eens.
En zeiken kun je doen, maar dat verandert niks aan de situatie. Feit blijft dat je 'm moet halen.
Wat op het spel staat is je baan, je inkomen. Dus wat je doet is: Whatever nodig is om jezelf te motiveren (bij mij was dat een proffit-sportgroepje) en je traint tot het je neus uit komt.
Sommigen hebben het vervolgens zo goed onder de knie dat proffit een eitje is, en de ander moet op de dag zelf tot het gaatje gaan. Het zij zo.
Op die manier heb ik ook mensen de toets zien halen met de meest onmogelijke lichaamsbouw, en die géén Europees kampioen zijn..
Conclusie: je weet lang genoeg van tevoren dat die toets eraan zit te komen, en als je die vervolgens niet haalt (en je bent niet geblesseerd) dan heb je toch echt ZELF iets fout gedaan.