Eerst 2x beademen dan controle pulsatie

Auteur Topic: Eerst 2x beademen dan controle pulsatie  (gelezen 21278 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #40 Gepost op: 18 november 2005, 16:38:57
De precordiale stomp wordt gegeven om een venrikelfibrillatie in een héél vroeg stadium te "defibrilleren". Een totaal block (= 3e graads AV-block) is geen indicatie voor de precordiale stomp.

Ah, dus toch bij een VF, bedankt, was het even kwijt ;)
Arts  www.alphalog.nl


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #41 Gepost op: 18 november 2005, 22:03:37
Op het moment dat iemand in elkaar zakt, hem een keiharde stomp op het borstbeen geven, in sommige gevallen (totaal heartblock als ik me niet vergis) kan dat helpen. Het is echter geschrapt uit de stof omdat de kans dat je misslaat en een paar ribben breekt groter is dan dat het helpt, vooral als je niet ziet dat het gebeurt (en er dus te veel tijd is verstreken).

Het is uit de BLS gehaald omdat het alleen in de eerste 30 secondes effectief kan zijn (zie NRR ALS richtlijnen).
Het gaat bovendien niet om hard maar om snel. In een van de afleveringen van een serie SEH series was te zien dat een SEH arts zag dat er een VF was en de stomp uitdeelde voordat het slachtoffer bewusteloos was, hij vond dat niet aardig totdat ze uitlegde waarom ze het gedaan had.  ;D


martin vermeer

  • Gast
Reactie #42 Gepost op: 19 november 2005, 00:05:57
......SEH arts zag dat er een VF was en de stomp uitdeelde voordat het slachtoffer bewusteloos was, hij vond dat niet aardig totdat ze uitlegde waarom ze het gedaan had.  ;D 

Kan ik me voorstellen, als je dat ziet denk je eerder aan een vechtpartij, dan aan een levensreddende handeling! ;D


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #43 Gepost op: 30 november 2005, 12:44:11
De methode is niet achterhaald, hij wordt in de professionele hulpverlening nog steeds aangeleerd en kan werkzaam zijn wanneer hij toegast wordt direct na het in elkaar zakken van de patient. Het moet dus zoals ze dat in de engelstalige lieratuur wel noemen "a withnessed arrest" betreffen.
De energie die hierbij vrijkomt (max ongeveer 4 Joule) kan dan net genoeg zijn om een fibrilatie te stoppen.
Betreft het een andere ritmestoornis dan heeft het geen effect.

Omdat de ehbo'er meestal pas na een minuut of zo ter plaatse is en tot actie overgaat wordt het hen niet meer geleerd, het heeft dan namelijk geen zin meer.

Jacques

Ik zag nog een foutje in bovenstaande reactie van mezelf, de precordiale stomp is mogeijk effectief bij een (pulsloze) VT (ventriculaire tachicardie) en niet bij een VF (Ventriculaire Fibrilatie),  zoals ik hier boven ten onrechte schrijf.
Het is niet onmogelijk dat het werkt bij VF maar de kans is erg klien
Gelukkig was het niemand opgevallen  ;D
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


scheurneusje

  • preventie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
Reactie #44 Gepost op: 30 november 2005, 13:25:24
Ik zag nog een foutje in bovenstaande reactie van mezelf, de precordiale stomp is mogeijk effectief bij een (pulsloze) VT (ventriculaire tachicardie) en niet bij een VF (Ventriculaire Fibrilatie),  zoals ik hier boven ten onrechte schrijf.
Het is niet onmogelijk dat het werkt bij VF maar de kans is erg klien
Gelukkig was het niemand opgevallen  ;D

Ik dacht juist dat het meer effect had op fibrileren van het hart,omdat je daarmee beoogd dat het hart zich reset??
Verder vraag ik me af  wat je ook citeerde:


Omdat de ehbo'er meestal pas na een minuut of zo ter plaatse is en tot actie overgaat wordt het hen niet meer geleerd, het heeft dan namelijk geen zin meer.


waarom de aed dan wel effectief is,want die gebruik je meestal nog iets later?? :-\
karin ;)
door medische omstandigheden gestopt met brandweer,ehbo en lotus......bij brandweer wel nog preventie en bardienst..............


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #45 Gepost op: 30 november 2005, 13:33:11
Ik dacht juist dat het meer effect had op fibrileren van het hart,omdat je daarmee beoogd dat het hart zich reset??
Verder vraag ik me af  wat je ook citeerde:

Omdat de ehbo'er meestal pas na een minuut of zo ter plaatse is en tot actie overgaat wordt het hen niet meer geleerd, het heeft dan namelijk geen zin meer.

waarom de aed dan wel effectief is,want die gebruik je meestal nog iets later?? :-\
karin ;)

De AED kan ook na een aantal minuten nog werken omdat dei veel meer energie kan afleveren aan het hart.
Een precordioale stomp ongeveer 4 J, een AED vele malen maar, maar uiteraard niet de volledige 150-200-360 J omdat die energie ook in de andere weefsels tussen de pads "verbruikt" wordt.
Ook is de richting van de stroom bij een AED meer gericht, mogelijk speelt ook dit een factor

De exacte theorie over waarom een VT gemakkelijk te converteren is kan ik je niet vertellen, het is vaak wel zo dat er bij cardiale problemen er eerst een VT optreed en daarna VF en evt asystolie. Bij een VT is het hart wellicht nog in betere conditie als bij de gemiddelde VF.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


scheurneusje

  • preventie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
Reactie #46 Gepost op: 30 november 2005, 13:43:42

De exacte theorie over waarom een VT gemakkelijk te converteren is kan ik je niet vertellen, het is vaak wel zo dat er bij cardiale problemen eerst een VT optreed en daarna Vf en evt asystolie. Bij een VT is het hart wellicht nog in betere conditie als bij de gemiddelde VF.

Jacques

een vt zou je dan toch ook moeten voelen,want een tachycardie is een veel te snelle hartslag toch?
en vt dan is het onsamenhangend werken van elkaar dus die pulsaties zijn niet waarneembaar toch.
door medische omstandigheden gestopt met brandweer,ehbo en lotus......bij brandweer wel nog preventie en bardienst..............


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #47 Gepost op: 30 november 2005, 13:48:07
een vt zou je dan toch ook moeten voelen,want een tachycardie is een veel te snelle hartslag toch?
en vt dan is het onsamenhangend werken van elkaar dus die pulsaties zijn niet waarneembaar toch.
Een VT kun je soms voelen maar lang niet altijd, hangt onder andere af van de snelheid van de VT
Kun je hem niet voelen dan is er sprake van een polsloze VT en dat leidt vaak tot de collaps van de 'eigenaar'
Tgenwoordig kunnen AED's zowel snelle VT's als VF behandelen.

Bij de laatste vt bedoel je VF neem ik aan, en dan voel je inderdaad (ook) geen pulsaties

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


scheurneusje

  • preventie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
Reactie #48 Gepost op: 30 november 2005, 14:03:13
Een VT kun je soms voelen maar lang niet altijd, hangt onder andere af van de snelheid van de VT
Kun je hem niet voelen dan is er sprake van een polsloze VT en dat leidt vaak tot de collaps van de 'eigenaar'
Tgenwoordig kunnen AED's zowel snelle VT's als VF behandelen.

Bij de laatste vt bedoel je VF neem ik aan, en dan voel je inderdaad (ook) geen pulsaties

Jacques

als laatste bedoelde ik inderdaad VF.
Maar ik heb zelf namlijk hartritmestoornissen gehad,AV-nodale reyentry of zoiets,
De prikkelgeleiding werkte niet goed,er waren simpel gezegd teveel draadjes die het dan overnamen,en mijn hartslag ging dan razendsnel,moest dan veel plassen,druk in mijn keel etc.het wordt ook wel WPW syndroom genoemd.
maar bij mij zag je mijn borstkas ,halsslagader alles zag je duidelijk hart tekeer gaan(gelukkig daarom was er dus ook nog pompfunctie).ben er twee keer in maastricht aan geholpen.en ben toch bij de brandweer gekunnen dus het zit allemaal wel goed.
Vandaar dat mijn gedachte was dat iemand met een VT een zeer duidelijke pulsatie zou hebben.
bedankt voor je uitleg. :-*
door medische omstandigheden gestopt met brandweer,ehbo en lotus......bij brandweer wel nog preventie en bardienst..............


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #49 Gepost op: 30 november 2005, 14:47:23
als laatste bedoelde ik inderdaad VF.
Maar ik heb zelf namlijk hartritmestoornissen gehad,AV-nodale reyentry of zoiets,
De prikkelgeleiding werkte niet goed,er waren simpel gezegd teveel draadjes die het dan overnamen,en mijn hartslag ging dan razendsnel,moest dan veel plassen,druk in mijn keel etc.het wordt ook wel WPW syndroom genoemd.
maar bij mij zag je mijn borstkas ,halsslagader alles zag je duidelijk hart tekeer gaan(gelukkig daarom was er dus ook nog pompfunctie).ben er twee keer in maastricht aan geholpen.en ben toch bij de brandweer gekunnen dus het zit allemaal wel goed.
Vandaar dat mijn gedachte was dat iemand met een VT een zeer duidelijke pulsatie zou hebben.
bedankt voor je uitleg. :-*
Bij een WPW kan de sinuspuls (of eigenlijk de ontlading van de boezem) direct (zonder de normale vertraging van de AV knoop) (via de bundel van Kent) vanaf de boezems naar de kamers. je kebt dus twee of meerverbindingen tussen de boezems en de kamers
Bij jou was het waarschijnlijk zo dat de puls in een "rondje" ging rennen tusen kamers en boezems via de ene weg heen (bundel van kent) en via de andere terug (AV knoop). Dit kan tot hele snelle rimestoornissen lijden,  Soms kan die extra weg (bundel van Kent) via een operatie verwijders woren en dan werkt alles weer normaal.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources