Ik mis nog een belangrijke reden, waarom we eerst twee "reddingbeademingen" geven..
Na benaderen van de patient, checken we de Luchtweg (Airway), checken we de ademhaling (Breathing) bij een afwezig ademhaling, geven we twee reddingbeademingen.
Deze hebben twee bedoelingen, Lucht in het slachtoffer blazen, en de longen te vullen, en gelijktijdig geef je daardoor ook een pijnprikkel te geven..
Als er geen enkele reactie is weten we dan tamelijk ding zeker, dat het slachtoffer is diep bewusteloos is. (deze verklaring is tenminste gegeven op ERC congres van 2000)
Pas daarna gaan we verder met de C checken van de circulatie, door in totaal 10 seconden te kijken naar tekenen van leven, eventueel gelijktijdig met controlleren van de carotispols. en bij Twijfel gaan we de starten met aansluiten AED of het geven van borst compressies en beademen..
In veel leerstof worden de eerste twee beademingspogingen reddingsbeademingen genoemd.
Hoewel ik niet wakker lig van de term reddingsbeademingen, spreekt de NRR over beademingen en het lijkt me voor de helderheid beter om term (effectieve) beademingen te geven.
We stellen vast dat het slachtoffer bewusteloos is.
Om vast te stellen of de luchtweg vrij is, gebruiken we een aantal technieken.
De eerste techniek is de snelle mond inspectie
De tweede techniek is het vaststellen van spontane ademhaling nadat, middels de chinlift, gewaarborgd is dat de tong de luchtweg niet blokkeert
Als er ademhaling is, dan is de luchtweg vrij en gaan we meteen door met het beoordelen van de ademhaling.
Als er geen spontane ademhaling is, dan moet uitgesloten worden dat dit veroorzaakt wordt door een blokkade van de ademweg.
De enige techniek die een EHV'er ter beschikking staat is kijken of er lucht in de longen geblazen kan worden.
Dat kun je zien doordat de borstkas in dat geval omhoogkomt en na de beademing weer inzakt.
Het is leuk om te weten dat het slachtoffer diep bewusteloos is, maar dat heeft geen enkele consequentie voor het verdere verloop.
Bovendien is het geen pijnprikkel, maar een opgewekte reflex. Heel zachtjes over de puntjes van de oogwimpers strijken leidt bij een niet diep bewusteloos slachtoffer een reflexbeweging van de oogleden, maar ook dat terzijde. Dit kan dus niet de belangrijke reden zijn die je miste.
Wij produceren spierverslappers en inwendig contact met pure aktieve stof leidt tot een acute ademhalingsstilstand terwijl het slachtoffer "diep bewusteloos" is, zijn de zintuigen nog steeds volledig operationeel. Gelukkig hebben we door de veiligheidsmaatregelen deze situatie nog niet meegemaakt.
Als hij twee effectieve beademingen kan geven, dan is de luchtweg vrij, zoniet dan handelen zoals beschreven staat bij verslikking.
Als er sprake is van een acute circualtiestistand is en het slachtoffer heeft in de 15 sec voordat hij onderuit gaat nog drie keer geademd, dan heeft de lucht in de longen een realitief hoog O2 gehalte. Er is immers geen uitwisseling van gassen meer mogelijk omdat er geen circulatie is. Door mijn uitademingslucht in te blazen verlaag ik in dat geval (theoretisch geneuzel en absoluut niet relevant) het zuurstof gehalte in het bloed.
Als er geen circulatie is, dan heeft het geen zin om te beademen, want er is geen circulatie, en ga je masseren met als startbonus heel even een hoger O2 gehalte van de lucht in de longen.