Ik ga 100% in je verhaal mee indien het verhaal (in mijn optiek) inderdaad gebaseerd zou zijn op economische gronden en markt werking maar een ziekenhuis openhouden waarbij de verliezen ruim twee keer zo hoog zijn en het bestaan van een gezond ziekenhuis bedreigen is voor mij noch economisch verantwoord noch gebaseerd op enige markt werking. Het failliet van MC IJsselmeer ziekenhuizen is in mijn ogen puur een stukje machtsvertoon van de verzekeraars met Zilveren Kruis als aanvoerder.
Ik ken de situatie niet goed genoeg en kan we alleen op de nieuwsberichten baseren om te bepalen of het machtsvertoon is.
Maar vandaag was er nieuws dat het ziekenhuis in Harderwijk geinteresseerd is in het overnemen van delen van de Ijselmeerziekenhuizen, waardoor de poliklinische afdelingen open konden blijven.
In de nieuwsberichten rond het sluiten van de ziekenhuizen hadden ze het over ongeveer 80 mensen die opgenomen lagen op dat moment, ik snap dat dat niet uit kan, als er 80 mensen in het ziekenhuis liggen, dan liggen die waarschijnlijk ook allemaal op verschillende afdelingen. Als er dan 10 man op 1 afdeling ligt gemiddeld, maar je moet daar wel personeel voor hebben 24/7, dan kan dat nooit rendabel zijn toch? Helemaal als een significant deel van je personeel dure uitzendkrachten en ZZP'ers zijn.