Tientallen uren werk door lekkage brandstoftank

Auteur Topic: Tientallen uren werk door lekkage brandstoftank  (gelezen 8271 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #20 Gepost op: 18 november 2005, 20:29:26
het is toch schandalig dat de amsterdamse brandweer spullen moet lenen uit belgie, rotterdam en amsterdam zijn toch ook niet klein ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


firemanr

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 18 november 2005, 20:30:59
het is toch schandalig dat de amsterdamse brandweer spullen moet lenen uit belgie, rotterdam en amsterdam zijn toch ook niet klein ::)

En vergeet die boeren uit Zeeuws-Vlaanderen niet..... ::) 8)

 ;D


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #22 Gepost op: 18 november 2005, 20:34:17
mowa dat vind ik nog wel gaaf, misschien dat ik morgen eens ff ga kijken, gister was het nog erg ver afgezet
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Reactie #23 Gepost op: 18 november 2005, 20:36:41
Dat vond ik dus ook dat amsterdam , "met z'n grote haven en industrie" geen materieel heeft voor dat soort calamiteiten !!!


mario m

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • Bezoek mijn website!
    • Hulpdiensten modelbouwforum
Reactie #24 Gepost op: 18 november 2005, 21:21:08
Enkele weken toen er 40.000.000 liter was gelekt uit een tank hier in België hadden men toen geen hulp nodig uit NL ondanks het zeer dicht was bij de grens.

Kwamen toen ter plaatse:

Civiele bescherming
Brandweer Beveren
Brandweer Antwerpen
Bedrijfsbrandweer
Regio VICTIM meetploegen brandweer
Diverse diensten (politie, DMH/MEDOV, ...)

Er was toen voldoende schuim aanwezig.

Mischien moet men in Amsterdam een beter plan op tafel leggen om zo'n situatie's te vermijden. Het is anders wel een mooie samenwerking.

Mvg,


Bralo20

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 18 november 2005, 21:34:31
het is toch schandalig dat de amsterdamse brandweer spullen moet lenen uit belgie, rotterdam en amsterdam zijn toch ook niet klein ::)

Wat nog helemaal te gek is dat de Nederlandse collega's WEL beroep doen op de Belgische Civiele Bescherming terwijl men dit in België zelf wel al eens durft te vergeten  ;D

Anderszijds is het wel interessant om vast te stellen dat het geen enkel probleem vormt dat de hulpdiensten grensoverschrijdend gaan werken.  Nu ja, omgekeerd is het ook al gebeurd dat de Nederlandse vrienden ons, Belgen ter hulp kwamen bij een zwaar incident (denken we dit jaar bvb aan de zware schuurbrand in Stekene (nabij Hulst).

Feit is dat men bij zulke incidenten, in dit geval met licht ontvlambare benzine, steeds voorbereid moet zijn op het "worst case scenario".  En dit is IMHO gebeurd door ook de Belgische collega's met gespecialiseerd materieel terplaatse te vragen.  Je moet steeds hopen op het beste maar voorbereid zijn op het slechtste, dus het is zeker niet verwonderlijk dat men hulp haalt daar waar deze te vinden is.  De Belgische CB beschikt immers over materieel dat uitstekend ingezet kan worden bij dit specifiek incident.  Waarom het dan niet terplaatse vragen?  De politionele diensten werken al langer dan vandaag grensoverschrijdend, idem dito voor medische hulpdiensten (we denken hierbij dan oa bij de inzet van de Belgische MUG heli) en zelfs voor militaire hulpdiensten (oa de inzet van de Seaking heli's bij een ramp zoals Volendam).  Waarom zou het dan ook niet kunnen met de civiele hulpdiensten zoals brandweer en civiele bescherming?  België en Nederland zijn beiden op wereldvlak kleine landen, elk met eigen specifieke vaardigheden en gebreken.  Laten we elkaar toch gewoon aanvullen daar waar nodig?

En zeg eens eerlijk?  Stel dat het om een of andere reden daar toch verkeerd gaat?  Dan is het toch geruststellend om weten dat er gespecialiseerd materieel terplaaste ter beschikking is?

Greetzzz,


Bralo20

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 18 november 2005, 21:49:19
Enkele weken toen er 40.000.000 liter was gelekt uit een tank hier in België hadden men toen geen hulp nodig uit NL ondanks het zeer dicht was bij de grens.

Kwamen toen ter plaatse:

Civiele bescherming
Brandweer Beveren
Brandweer Antwerpen
Bedrijfsbrandweer
Regio VICTIM meetploegen brandweer
Diverse diensten (politie, DMH/MEDOV, ...)

Er was toen voldoende schuim aanwezig.

Mischien moet men in Amsterdam een beter plan op tafel leggen om zo'n situatie's te vermijden. Het is anders wel een mooie samenwerking.

Mvg,

Mario,

Je kan beide situaties hoegenaamd niet vergelijken met elkaar:

In Kallo betrof het een lek van 40.000m³ ruwe (stook)olie met slechts een beperkt risico, en het risico was dan nog eerder voor het milieu.
De kans dat ruwe olie brandt is zeer miniem.  Uiteraard spreekt het voor zich dat er voorbereidingen getroffen werden om het brandgevaar te beperken doch als we eerlijk zijn was er eigenlijk helemaal geen risico op brandgevaar.  Het grootste risico was toen milieuschade en de geurhinder.

In Amsterdam betreft het echter een lek met een licht ontvlambare stof, benzine.  De gevaren met benzine zijn ruimschoots hoger dan bij stookolie of ruwe olie.  Benzine heeft dan ook als gevaarscode "33" wat erop wijst dat het product licht ontvlambaar is.  De risico's tot ontbranding EN explosie liggen véél hoger dan bij het lek in Antwerpen.  Er dienen dan ook andere veiligheidsmaatregelen genomen te worden.  Daar waar in Antwerpen eigenlijk het schuimvormend middel moest dienen om de gelekte olie af te dekken diende dit vooral om de geurhinder te beperken.  Dit terwijl men het schuimvormend middel, de bluskanonnen, etc... in Amsterdam echt als een bestrijdingsmiddel moet bekijken.

Je moet maar eens kijken welk effect het geeft als je een brandende lucifer in een plas ruwe olie of stookolie gooit en welk het effect het geeft als je die brandende lucifer in een plas benzine gooit.  Het verschil is groot, héél groot ;)  ('k zou je wel aanraden om dit NIET te doen aangezien dit ernstige gevolgen kan hebben, dit was louter informatief).  Als je pech hebt zal de lucifer in de olie doven terwijl de lucifer in de benzine een explosieve ontsteking van de benzine teweeg zal brengen.  Klein verschil welke grote, dramatische, gevolgen kan hebben.

Dus neen Mario, wij Belgen zijn niet beter georganiseerd dan onze Nederlandse vrienden, integendeel, je zou zelfs kunnen zeggen dat de Nederlandse vrienden voorzichtiger zijn en zodoende ook extra buitenlandse middelen vragen voor "het geval dat".


Mvg,


Bart S

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 18 november 2005, 22:53:38
Donderdagavond 17 november, rond 18.00 uur, ontving de brandweer een melding van een lekkage aan het dak van een benzinetank bij de BP aan de Hornhavenweg in het Westelijk Havengebied te Amsterdam. De oorzaak van de lekkage wordt gezocht in het dak van de tank. Door een defect is dit drijvende dak schuin komen te hangen, waardoor het aan één kant in de benzine hangt. Dit heeft tot gevolg gehad dat een klein gedeelte van de benzine vanuit de tank op het dak is gelopen. Deze vloeistof is gedeeltelijk via de regenpijp afgevoerd naar de tankput die rondom de tank ligt. De benzinetank en de put zijn volledig intact. De Adviseur Gevaarlijke Stoffen van de brandweer heeft gedurende de avond diverse metingen verricht. Hieruit blijkt dat er naast stankoverlast, geen risico’s zijn voor de omgeving.

Het risico bestaat dat de benzine door statische elektriciteit zou kunnen ontbranden. Die statische elektriciteit kan ontstaan doordat het dak dat in de tank hangt, wrijving maakt met de vloeistof. Een tweede risicofactor is het weer. Ook onweer zou voor statische elektriciteit kunnen zorgen. De brandweer heeft daarom nauw contact met een vertegenwoordiger van het KNMI.

De tank is twintig meter hoog en heeft een doorsnede van zestig meter. De volledige capaciteit van de tank is vijftig miljoen liter. De tank was vanavond niet helemaal vol, er zat 35 miljoen liter benzine in. Inmiddels is de brandweer in samenwerking met BP begonnen met het preventief leegpompen van de tank. Dit neemt vermoedelijk nog zo’n dertig uur in beslag. De benzine wordt tijdelijk opgeslagen in een leegstaande tank op het terrein.

Inmiddels is zo’n tien miljoen liter benzine uit de tank gepompt. De brandweer heeft diverse preventieve maatregelen genomen en staat stand-by om op te kunnen treden in het geval de benzine vlam mocht vatten. De brandweer staat paraat met diverse schuimblusinstallaties en daarnaast zijn de blusboot de Jan van der Heijden en een blusboot van de havendienst bij het terrein aanwezig.

Het terrein aan de Hornhavenweg en een gedeelte van de weg daarnaar toe, zijn afgezet. Verkeer in het Westelijk Havengebied ondervindt momenteel verder weinig overlast van het incident. Bij de meldkamers van de diverse hulpdiensten zijn in de loop van de avond diverse telefoontjes binnengekomen in verband met de stankoverlast.

Bron: Brandweer Amsterdam


Bart S

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 18 november 2005, 22:55:25
In verband met de lekkage aan het dak van de benzinetank bij de BP aan de Hornweg, kan vannacht en morgenochtend in de omgeving van het terrein stankoverlast ontstaan. Bij het overpompen van de benzine naar een andere tank, komt benzinedamp vrij. Doordat het momenteel windstil is, bouwt de concentratie benzinedamp zich op rondom het terrein van de BP. Als morgenochtend de wind wat aantrekt, zal deze concentratie zich verspreiden. Het is op dit moment niet in te schatten welke kant de damp op waait.
Het is niet uitgesloten dat omwonenden tijdelijk klachten als misselijkheid, hoofdpijn en duizeligheid kunnen ervaren. De Adviseur Gevaarlijke Stoffen van de brandweer is aanwezig om metingen te verrichten en de luchtconditie te monitoren.

Bron: Brandweer Amsterdam


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #29 Gepost op: 19 november 2005, 00:01:24
het is toch schandalig dat de amsterdamse brandweer spullen moet lenen uit belgie, rotterdam en amsterdam zijn toch ook niet klein ::)
daar is niets schandaligs aan,dat heet nu interregionaal samenwerken.Wat zeg ik,internationaal  ;D ;D